10 myter innad i lavkarbo-miljøet

Det finnes mange myter om lavkarbo, også innad i lavkarbo-miljøet. Her får du servert 10.

Et lavkarbo-kosthold kan være gunstig for mange, kanskje spesielt for de med diabetes type 2, metabolsk syndrom m. flere. Innad i lavkarbo-miljøet skrytes kostholdet opp i skyene, men ikke alle positive påstander om lavkarbo er riktige.

Problemet med feilaktige påstander er at kritikerne distanserer seg og avfeier kostholdet på grunnlag av de uriktige påstandene. Nedenfor får du 10 vanlige påstander i lavkarbo-miljøet som ikke er riktige.

1. Lavkarbo er best for alle

Studier peker på at lavkarbo sannsynligvis gir størst vektnedgang og reduksjon av flere risikofaktorer for sykdom (123). Men det betyr ikke at dette kostholdet passer alle. Det som fungerer bra for deg, trenger ikke å fungere bra for personen som sitter ved siden av.

Jeg vet om mange som har gitt lavkarbo et ærlig forsøk uten å like det. Enten fordi de ikke fikk de ønskede resultatene, eller rett og slett bare fordi de ikke følte seg bra på et slikt kosthold. For noen kan lavkarbo faktisk være negativt.

Jeg mener dette inkluderer de som er veldig fysisk aktive og trener mye. Disse menneskene behøver mer karbohydrater enn inaktive. Vi er mennesker med ulike behov og preferanser, disse er relevante i sammenheng med kostholdet.

2. Karbohydrater gjør deg feit

De fleste er enige i at for mye sukker og raffinerte karbohydrater ikke er sunt. Men, det betyr ikke vi kan ta alle karbohydrater under samme kam. Det blir litt som å si at fett er usunt og henvise til transfettsyrer.

For å vurdere effekten av karbohydratene, må man se det i sammenheng med konteksten og hvilken matvare den finnes i. Et godt eksempel er poteten. Potet gir deg fiber, har lav energitetthet og gir bra metthetsfølelse. Men, hvis vi ser på et annet potetprodukt, pommes frites, fritert i fett, med salt, pepper og kanskje dressing, så har du plutselig et karbohydratrikt måltid veldig mange overspiser.

Så typen karbohydrat og hvordan den inntas er relevant. Det finnes jo mange eksempler på populasjoner med et høyt karbohydratinntak, men som likevel har veldig god helse, inkludert de som bor på øya Kitava.

3. Gulrot, frukt og potet er usunt

Jeg har fått med meg at mange tradisjonelle matvarer sees på som usunne i lavkarbo-miljøet fordi de inneholder karbohydrater. Dette inkluderer blant annet frukt, potet og gulrøtter. Det er riktig at inntaket av disse matvarene må reduseres på et kosthold med veldig lite karbohydrater (eksempelvis et ketogent kosthold), men det betyr ikke at det er noe feil med disse matvarene.

Folk tenker for mye svart/hvit. Enten er en matvare bra eller dårlig. Sannheten er at alt handler om kontekst, hva som er sunt er også et relativt begrep. For en person som spiser mye fastfood så vil det å bytte ut litt av denne maten med frukt, være sunt. For en person med diabetes som spiser ketogent, vil det å spise frukt virke mot sin hensikt.

Jeg ser på det som uheldig at mange lavkarbo-entusiaster skremmer folk fra å spise sunne matvarer som gulrøtter, frukt, potet, uten å si noe som helst om konteksten.

4. Lavkarbo-kosthold bør alltid være ketogent

Et ketogent kosthold innebærer et lavt inntak av karbohydrater, gjerne i størrelsesordenen <50 gram per dag samtidig som inntaket av fett utgjør mellom 60 og 85 prosent av det totale energiinntaket. Ketose kan være verdifullt ved diabetes, metabolsk syndrom, epilepsi eller overvekt/fedme (45,6).

Men lavkarbo er mye mer enn ketose. Det kan være alt fra 100 til 150 gram karbohydrat om dagen, kanskje mer også. Hvis du inntar mellom 100 og 150 gram om dagen, kan du fint innta noen porsjoner med frukt og mat med stivelse, som eksempelvis potet. Selv om noen vil finne et ketogent kosthold mest effektivt for hurtig vektnedgang, er det nødvendigvis ikke det beste for alle.

5. Alle karbohydrater er sukker

Å hevde at alle karbohydrater blir brutt ned til «sukker» er sant, men misvisende. Det har fått enkelte til å tro at det ikke er noen forskjell mellom potet og godteri.

Bordsukker inneholder 50 prosent glukose og 50 prosent fruktose. I potet er det stivelse som blir brutt ned til glukose. Det er først og fremst ved høyt inntak av fruktose jeg vil til livs og mener er problematisk (78).

6. Man kan ikke legge på seg av lavkarbo

Noen tror faktisk ikke at det er mulig å legge på seg, så lenge man holder inntaket av karbohydrater lavt og holder insulinnivået nede. Dette er ikke tilfelle. Noen matvarer er enklere å overspise på enn andre, disse finnes både innenfor matvarer med mye fett og karbohydrater i. For min del gjelder dette blant annet ost og peanøtter. Spiser man for mye går man opp i vekt, så enkelt er det.

Da jeg var yngre slet jeg med hyppige ovespisinger (overspisingslidelse). En av mine favoritter var peanøttsmør. Hver kveld pleide jeg å spise en hel boks (70 prosent fett, 15 prosent karbohydrater), og vekten gikk raskt oppover, helt til jeg sluttet. Mens noen kan spise disse matvarene uten problemer, vil andre oppleve at det får de til å spise for mye.

7. Mettet fett er sunt, uavhengig mengde

Til tross for flere tiår med anti-fett propaganda, viser undersøkelser at mettet fett i normale mengder er harmløst (91011). Det er heller ingen grunn til å unngå matvarer med mye fett, som enkelte kjøttsykker, kokosolje eller smør. Dette er faktisk sunn mat.

Men. Dette gjelder normale mengder. For mye er ikke bra, uansett hvilken type mat det er snakk om. Inntar du for mye av enkeltmatvarer, eksempelvis smør og kokosolje, kan det gå utover næringskvaliteten i kostholdet, ved at inntaket av eksempelvis kjøtt og grønnsaker blir for lavt.

8. Kalorier betyr ingenting

Mange innad i miljøet er av den oppfatning at kalorier (kcal) ikke betyr noe. Det er ikke slik at med lavkarbo så kan du spise så mye du vil, bare du ikke får i deg for mye karbohydrater. Spiser du for mye, uavhengig næringstoff, lagres det som kroppsfett.

En av grunnene til at et lavkarbo-kosthold fungerer så godt, er fordi det får deg til å spise mindre – appetittkontrollen blir bedre. Derfor opplever folk at de nødvendigvis ikke trenger å telle kalorier (1213). Et kosthold som gjør deg mettere eller får deg til å spise mindre er enklere å forholde seg til.

9. Fiber er ingenting å tenke på

Vi mennesker har ikke enzymer i tarmen til å fordøye fiber og det når derfor tykktarmen uten å tilføre energi. Mange i lavkarbo-miljøet ser på fiber som irrelevant for helsa, men det er ikke riktig. I tarmen er fiber viktig og kan ved hjelp av bakterier omdannes til smørsyre (14). Mange studier viser at fiber, spesielt vannløselig, har mange helsefordeler, blant annet bidrar det til vekttap og bedre kolesterol (151617).

10. Lavkarbo er forklaringen til alt positivt

Friske mennesker kan fint spise karbohydrater, så fremt det er i fornuftige mengder. Men ved overvekt, insulinresistens og metabolsk syndrom stiller det seg annerledes. Disse bør sannsynligvis styre unna alle matvarer med høyt innhold av karbohydrater.

Men selv om det å redusere kraftig på inntaket av karbohydrater vil reversere en sykdom, betyr ikke det at det var karbohydratene som førte til sykdommen. Friske, sunne mennesker som holder seg sunne, kan fint spise mye karbohydrater, så lenge de ikke overdriver eller spiser for mye usunn mat (eksmepelvis fastfood).

Ta med deg dette!

I ernæring er gruppe-tenking et problem. Mange velger side, og tror på alt siden deres står for. De leser kun blogger og bøker som støtter det de allerede tror på. For å kunne danne oss et riktig bilde er det viktig å kunne lese argumenter fra begge sider av en debatt.

Artikkelen er fritt oversatt fra AuthorityNutrition.com 

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.