13 «sunne» matvarer som egentlig er junkfood i forkledning

Det finnes fortsatt mange usunne matvarer som mange tror er sunne.

20140906_133035

Usunn mat er en av hovedgrunnene til sykdom og overvektproblematikken i verden idag. Overraskende nok så blir noen av disse usunne matvarene sett på som sunn av mange.

Her er 13 «sunne» matvarer som egentlig er junkfood i forkledning.

1. Prosessert «lav-fett» og «fett-fri» mat

«krigen» om mettet fett er den største feilen i historien angående ernæring. Det var basert på svake bevis som nå har blitt fullstendig avkreftet (1).

Når mettet fett ble sett på som roten til alt vondt så kastet produsenter av prosessert mat seg på rullebåndet og begynte med å fjerne fett fra mat. Men er stort problem med mat som har fått fjernet fettet, er at maten smaker forferdelig når det har blitt fjernet. De løste det problemet med å tilsette en diger mengde sukker til maten for å kompensere.

Mettet fett er harmløst, men tilsatt sukker kan være skadelig når det blir inntatt altfor mye av det (23).

Ordene «lav-fett» eller «fettfri» på en pakke betyr som oftest at det er et svært prosessert produkt som er fullpakket av sukker.

2. De fleste kommersielle salatdressinger

Salad Dressing

Noe av det sunneste du kan spise er grønnsaker. Problemet er ofte at de ikke smaker kjempegodt alene. Derfor bruker mange dressinger for å tilsette litt ekstra smak til salaten sin.

Mange salatdressinger er derimot fullpakket av usunne ingredienser som sukker, planteoljer og transfett, samt med en haug andre kunstige kjemikalier.

Selv om grønnsaker er bra for deg, så vil å spise de med dressing full av skadelige ingredienser totalt ødelegge de helsemessige fordelene.

Vær sikker på å sjekke ingredienslisten før du bruker en salatdressing… eller lag din egen dressing ved å bruke sunne ingredienser.

3. Fruktjuice… eller flytende sukker som det også er

Young Woman Drinking Orange Juice

Mange tror at fruktjuice er sunt. Det må det jo være, for det kommer jo fra frukt, ikke sant?

Mange av fruktjuicene du finner i butikken er egentlig ikke fruktjuice, og noen ganger er det ikke frukt i juicen i det hele tatt, kun kjemikaler som smaker frukt. Det du drikker er altså kun sukkervann med fruktsmak.

Når det er sagt så er det ikke en god idé å drikke 100% fruktjuice heller.

Fruktjuice er som frukt, bortsett fra at det ikke inneholder alt det gode som f.eks fiber som har blitt fjernet. Det eneste som er igjen av den faktiske frukten er sukkeret.

Om du ikke visste det så inneholder fruktjuice omtrent samme mengdene sukker som en leskedrikk med sukkersøtning (4).

4. «Hjertesunn» fullkornshvete

De fleste «fullkornshvete»-produkter er egentlig ikke laget fra fullkornshvete. Kornene har blitt pulverisert til veldig fint mel som gjør at de øker blodsukkeret like raskt som de raffinerte produktene.

Man With a Stack of Bread Slices

Brød av fullkornshvete kan faktisk ha lik glykemisk index som hvitt brød (5).

Fullkornshvete kan faktisk være en dårlig idé uansett – den moderne hveten er usunn i forhold til hveten som besteforeldrene våre spiste. Rundt 1960 så begynte forskere å tukle med hvetegenene for å øke utbytte. Moderne hvete er mindre næringsrik og har noe egenskaper som gjør det værre for mennesker med glutenintoleranse (678).

Det finnes også studier som viser at moderne hvete kan forårsake inflammasjon og økte kolesterolnivåer, i hvert fall sammenlignet med andre eldre hvetevarianter (910).

Hvete var altså relativt sunt i gamledager, men det de fleste spiser idag er best å unngå.

5. Kolesterolsenkende fytosteroler

Broken Heart

Det finnes spesifikke næringsstoffer som kalles fytosteroler, som er plantenes versjon av kolesterol.

Noen studier har vist at de kan senke blodkolesterolet hos mennesker (11).

Pga. dette så blir de ofte tilsatt til prosessert mat som igjen blir markedsført som «kolesterolsenkende» og i tillegg blir det påstått at de hjelper til med å motvirke hjertesykdom.

Men studier har vist at til tross for å senke kolesterolnivåene, så har fytosteroler uønskede effekter på det kardiovaskulære systemet og kan faktisk øke risikoen for hjertesykdom og død (121314).

6. Margarin

Toasted Bread With Margarine

Smør ble som kjent demonisert for noen år siden pga. det høye innholdet av mettet fett. Enkelte helseeksperter begynte å promotere margarin istedet.

For noen år siden så var transfettandelen høy i margarin. Nå så har det mindre transfett enn før, men er fortsatt full av raffinerte planteoljer.

Margarin er ikke mat… det er en klump kjemikalier og raffinerte oljer som har blitt tuklet med slik at det ser ut som og smaker som mat.

Ikke overraskende så viste hjertestudien til «Framingham» at folk som byttet ut smør med margarin har større sannsynlighet for å dø fra hjertesykdom (15).

Om du ønsker å forbedre helsa, spis skikkelig smør men unngå prosessert margaring og andre falske matvarer.

7. Sportsdrikker

Man With Sports Drink, Smaller

Sprotsdrikker ble designet for atleter. Disse drikkene inneholder elektrolytter (salter) og sukker som kan være nyttig for atleter i mange tilfeller.

Men… de fleste vanlige folk trenger ikke ekstra salt, og de trenger i hvert fall ikke flytende sukker.

Selv om de blir sett på som «mindre» dårlige enn brus osv. så er det i realtiten ingen fundamental forskjell annet enn at sukkerinnholdet av og til er noe lavere.

Det er viktg å holde seg hydrert, spesielt rundt trening, men for de fleste vil det være bedre å holde seg til vanlig vann.

8. Lavkarbo-produkter

Atkins Bar

Lavkarbodietter har vært ekstremt populære de siste tiårene, og de siste 12 årene så har studie på studie bekreftet at disse diettene er en effektiv måte å gå ned i vekt på og å forbedre helsa (1617).

Matprodusenter har fulgt trenden og fått forskjellige «lavkarbo-vennlige» prosesserte produkter inn på markedet.

Dette inkluderer Atkins barer, og om du tar en nærmere titt på ingerdienslista så kan du se at det ikke finnes NOE skikkelig mat inni en bar, kun kjemikalier og raffinerte ingredienser.

Disse produktene kan man spise av og til uten problem, men de gir ingen virkelig næring til kroppen din. Så selv om det teknisk sett er lav-karbomat, så er de fortsatt usunne.

9. Agavesirup

Syrup

Siden sukker er noe de fleste vil unngår så ser man alltid etter alternativer.

En av de mer populære «naturlige» søterne er agavesirup. disse finner du i alle slags helsekostbutikker og med attraktive påstander på forpakningen.

Problemet med agavesirup er at det ikke er noe bedre enn sukker. Det er faktisk mye, mye værre.

En av hovedproblemene med sukker er den store andelen fruktose, som man forårsake metabolske problemer når konsumet blir for stort (18).

Når sukker er omtrent 50% fruktose og HFCS (high fructose corn syrup) er omtrent 50%, så inneholder Agave mer – opp mot 70-90%. Derfor er Agave værre enn sukker pr gram.

Så «naturlig» betyr ikke alltid det samme som sunn… og om Agave burde bli sett på som naturlig i det hele og store er en debatt for seg selv.

10. Prosessert organisk mat

Granola Bars

Uheldigvis så har ordet «organisk» blitt slik som alle andre markedsførende buzzord.

Matprodusenter har funnet alle mulige måter å lage det samme junket, men med ingredienser som tilfeldigvis er organiske.

Dette inkluderer ingredienser som organisk råsukker, som er 100% identisk til vanlig sukker. Det er fortsatt glukose og fruktose, med lite næringstoffer.

I mange tilfeller så er forskjellen mellom en ingrediens og dens organiske motpart så og si null.

At prosessert mat som merket med organisk betyr ikke nødvendigvis at de er sunne. Sjekk alltid innholdfortegnelsen for å se hva som er i produktet.

11. Vegetabilske oljer

Bottles of Vegetable Oil

Vi blir ofte anbefalt å spise vegetabilske oljer. Disse inkluderer olje fra soyabønner, canola olje, druekjerneolje og flere andre.

Dette er basert på det faktum at disse oljene har vist å senke blodkolesterol, i hvert fall kortvarig (21).

Men… det er viktig å ha i bakhodet at blodkolesterol er en risikofaktor, ikke en sykdom i seg selv.

Selv om vegetabilske oljer kan forbedre en risikofaktor så er det ingen garanti for at de hjelper å motvirke de faktisk sykdommene eller død.

Flere kontrollerte studier har derimot vist at til tross for at de senker kolesterolet, så kan disse oljene øke risikoen for dødsfall… fra både hjertesykdom og kreft (222324).

så spis sunn og naturlig fett som smør, kokosfett og olivenolje, men unngå prosesserte vegetabilske oljer som om livet ditt stod på spill (noe det faktisk gjør).

12. Glutenfri junkfood

Woman Wondering Whether to Eat Muffin

Ifølge en spørreundersøkelse fra 2013 så prøver ca. en tredjedel av USA’s befolkning aktivt å unngå gluten. Flere eksperter mener at det er unødvendig, men fakta er at gluten, spesielt fra den moderne hveten kan være problematisk for mange (25).

Ikke overraskende, så har matprodusentene fått alle mulige gluten-frie produkter inn på markedet.

Problemet med denne maten er at de vanligvis er like ille som de produktene som inneholder gluten, om ikke værre.

Det er snakk om prosessert mat som har lite næring og som ofte er produsert med raffinert stivelse som gir hurtig blodsukkerøkning.

Velg mat som er naturlig glutenfrie produkter, ikke glutenfri prosessert mat. Glutenfri junk-food er fortsatt junk-food.

13. De fleste prosesserte frokostblandinger

Måten mange frokostblandinger blir markedsført på er en skam. Mange av de, inkludert de som markedsføres mot barn, har alle mulige helsepåstander printet på forpakningen.

Dette inkluderer misvisende ting som «fullkorn», eller «lavfett».

Men… når du tar en faktisk titt på ingredienslista så ser du at det nesten ikke er annet enn raffinert korn, sukker og kunstige kjemikalier.

Sannheten er at om pakken til en matvare sier at det er sunt, så er det det mest sannsynlig ikke.

De virkelige sunne matvarene er de som ikke trenger noen påstander om bedre helse… uprosessert mat med enkle ingredienser.

Skikkelig mat trenger ikke engang en ingrediensliste fordi ekte mat ER ingrediensen!

Les også:

Artikkelen er fritt oversatt fra authoritynutrition.com

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.