4 fitnessutøvere deler sine fem aller beste treningstips

Få de fem beste treningstipsene til disse flotte jentene.

DSC_14521

Jeg har spurt fire av Norges fitness-utøvere om deres fem beste treningstips. Dette er de tipsene som jentene mener er de absolutt viktigste. Disse jentene ser ikke bare flotte ut, men trener også med fokus på å prestere best mulig.

Christina Strøm Fjære (Bikinifitness)

Christina debuterte i bikinifitness høsten 2012. I tiden etter har hun rukket å bli verdensmester, blitt tildelt proff-kort, og deretter stakk hun likegreit også av med seieren under sin aller første proffkonkurranse.

Foto: Matthias Busse

Foto: Matthias Busse

CHRISTINA’S 5 BESTE TRENINGSTIP

  1. Lær deg rett teknikk.
  2. Sett deg mål. (ikke bare estetiske mål, men prestasjon)
  3. Kontinuitet er nøkkelen. Go hard or go home er bare tull, det viktigste er å finne en balanse du vil trives med over lang tid.
  4. Les og lær av flinke folk, alt blir morsommere om man vet hvorfor man gjør det man gjør.
  5. Ha det gøy!

Janne Trostensruds Krohn (Bodyfitness)

Janne er tobarnsmor, har full jobb, driver treningssenter og konkurrerer i bodyfitness. Hun har flere topplasseringer i bodyfitness -163 cm og Masters (35+ år), både her hjemme i Norge, under Nordisk mesterskap, og Arnold Classic i Madrid.

Foto: John Gjertsen

Foto: John Gjertsen

Janne’s fem beste tips

  1. Hold fokuset på deg selv og ikke analyser hva alle andre gjør. Din plan, dine mål og din vei.
  2. Finn ut hva som motiverer deg. Om det er å bli sterkere, finere eller bare utfordringen i nye øvelser eller metoder. Finn det som motiverer deg i dag, i morgen men også 1 år frem i tid. Knekker du den koden trener du resten av livet.
  3. Tren hardt og fokusert, men ikke undervurder den tiden det tar å restituere seg. Din progresjon er avhengig av det.
  4. Tør å prioritere treningen din foran andre ting. Det er DIN tid og viktig for deg og din trivsel. Har du det bra kan du gi så mye mer til de rundt deg.
  5. Vær smart, det finnes ingen snarveier uten kostnader.

Jannicke Larsen Hustad (Bikinifitness)

Jannicke debuterte i bikinfitness i vår og vant likegreit alle konkurransene sine.

Jannicke’s 5 beste tips1080854_10154450216705647_1489200954_n

  1. Fokuser først og fremst på det du vil og det du må bli bedre på. Dette bør komme først i treningen. Skal du bli sterkere må du prioritere styrketrening først, og heller gå cardio etter styrketreningen om du har litt ekstra igjen.
  2. Tren etter et program formet for deg, og gi det tid.
  3. Finn aktivitet og trening som er lystbetont – dette fungerer best i det lange løp.
  4. Gi kostholdet ditt en ekstra tanke. Bedre kosthold gir bedre treningsresultater, og dette gir motivasjon til å fortsette.
  5. Beveg deg mer i hverdagen. Jeg liker å holde meg aktiv, og benytter meg ofte av trapper i stedet for f.eks. heis.

Jacqueline Dahlstrøm (bodyfitness)

Jacqueline har vunnet mesteparten av konkurransene hun har deltatt på. Jacqueline trener ikke bare for å se bra ut, men også for funksjon, prestasjon og styrke.

Jacqueline’s 5 beste tips

jac

  1. Prioriter baseøvelser – Uavhengig om målet ditt er muskelvekst eller fettforbrenning er baseøvelser overlegne andre øvelser. Det er øvelser som krever generelt krever mer av kroppen sammenliknet med isolasjonsøvelser, noe som igjen vil føre til et bedre treningsutbytte. Et treningsprogram hvorav baseøvelser, eller så kalte flerleddsøvelser, dominerer, er derfor å anbefale! 4 grunner til hvorfor flerleddsøvelser bør være førstevalget ditt.
  2. Riktig teknikk – Ja, baseøvelser er viktig. Så viktig at det ble nevnt aller først. MEN, baseøvelser er ikke så viktig at man skal kjøre de om personlige forutsetninger ikke tilrettelegger for korrekt teknikk. Knebøy er et eksempel på en utrolig bra øvelse, OM den utføres med riktig teknikk. Den krever dog god mobilitet, stabilitet og stryke for korrekt utførelse, noe ikke alle har første gang de setter foten innenfor et gym. Da finnes det andre, gode alternativer som vil gi bedre utbytte(som f.eks. varianter av utfall) frem til knebøy-teknikken er på plass. Det samme gjelder markløft, benkpress og andre komplekse øvelser.
  3. Fokus på prestasjon – Prøv å vær litt bedre hver gang, enten ved at du legger på litt ekstra vekter, tar en repetisjon mer eller løper litt raskere. Ved å flytte fokuset fra kroppen og baderomsvekta til prestasjon på trening, vil resultatene også vises andre plasser uten at man nødvendigvis fokuserer for mye på det. En sterkere og mer utholden kropp er som regel også en strammer og mer ”fit” kropp. Har du derimot trent med de samme vektene, de samme antall repetisjonene og seriene over lengre tid, kan du heller ikke forvente mye fremgang, verken på trening eller i speilet.
  4. Press deg selv – Man klarer ofte mer enn man tror, og ikke vær redd for å utfordre deg selv og dine egne grenser. Ingenting smaker bedre enn å få til noe du tidligere trodde var umulig. For å komme dit er du nødt til å presse deg et skritt utenfor komfortsonen (nesten) hver dag.
  5. Og sist, men ikke minst – ha det moro på trening – Trening skal være lystbetont, og det blir den bare om man finner noe man liker. Finn en treningsform som du liker og trives med, om det så er klatring, bryting, svømming, crossfit, løping eller styrke. Den beste økta er den man faktisk gjennomfører! Liker man det man driver med er det dessuten mye lettere å opprettholde både treningen og resultatene.

Les også:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.