Kreatin – Gir styrke og muskelvekst

Kreatin er et billig, trygt og god dokumentert kosttilskudd som gjør deg sterkere og bygger muskler.

kreat2

Kreatin er ikke bare et av de kosttilskuddene med mest forskning å støtte seg til, det er trolig også det best dokumenterte prestasjonsøkende tilskuddet for økt muskelmasse og styrke.

Vil du noen vei med treningen din, vil det være vel anvendte kroner å gi dette kosttilskuddet et forsøk. Det er riktignok slik at opp mot 30 prosent av oss ikke har noen effekt av det, men er du en av de som har effekt, får du veldig mye igjen for pengene.

Bruker du 3-5 gram per dag har du boksen til 200 kroner i mellom 3 og 6 måneder. Dette er en liten investering med tanke på hva du potensielt kan sitte igjen med.

Så hva får du med kreatin? Her får du 3 fakta de fleste er enige om når det gjelder Kreatin.

1. Du går opp i vekt og trekker mer vann inn i musklene

Når du bruker kreatin vil du gå opp et 1-3 kilo i kroppsvekt. Mesteparten av denne vekten skyldes økt væskeretensjon inni cellene. Nøyaktig hvor mye det er snakk om avhenger av hvor mye du spiser, hvilken dose du bruker og andre individuelle faktorer.

Mange hevder at du enten holder mer væske utenfor eller innenfor cellen, men de undersøkelsene som er gjort tyder på at kreatin bare vedlikeholder det allerede eksisterende forholdet mellom ekstra- og intracellulært vann. Du har uansett ikke noe å frykte, et eventuelt overskudd av vann som følge av kreatin vil naturlig nok forsvinne så fort du slutter å bruke kreatin.

2. Du blir sterkere

Sammen med økt muskelvekst er styrkeøkningen kanskje den viktigste årsaken til at så mange bruker kreatin. En meta-analyse fra 2002 som inkluderte 16 undersøkelser viste at sammenlignet med de som bare trener vil bruken av kreatin kunne gi deg 7 kg mer i benkpress og 10 kg mer i knebøy over en 8 ukers periode.

3. Du bygger muskler raskere

Å bygge muskler har mange fordeler – det gir ikke bare et penere utseende, det er funksjonelt og gir bedre helse. I så måte kan man også hevde at kreatin styrker helsen i kombinasjon med styrketrening.

Fordi kreatin gjør at mer væske trekkes inn i muskelcellene vil det kunne øke størrelsen på muskelfibrene, uavhengig av økt proteinsyntese. Denne svellingen av muskelfibre ser ut til å kunne redusere oksideringen av protein, samtidig som det aktiverer gener som er viktige for muskelvekst.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.