5 fordeler med grønnsaker på menyen

Vi nordmenn er ikke kjent for å være de ivrigste på grønnsakene, men her får du 5 fordeler med å heve inntaket.

gronnsaker

Tross god smak, friske farger og rimelig pris, er vi nordmenn ikke akkurat kjent for det høye inntaket av grønnsaker. Kanskje er vi ikke klare over de mange fordelene? Kanskje er vi pysete og lite kreative? Hvem vet. Her får du uansett noen fordeler med å ha grønnsaker på menyen.

1. Det er relativt billig: Ser du på hva grønnsakene koster per kg, så ser du at de er mye rimeligere enn både pålegg og det meste annet du kan ha på tallerkenen din.

2. Det går raskt å tilberede: Grønnsaker kan både spises rå, stekes, kokes, og dampes. Se under for tips til tilberedningen.

3. Gir farge og variasjon, og gjør maten spennende: Uten grønnsaker blir mye av maten grå, kjedelig og tam. Grønnsaker kan kombineres på mange ulike måter og gir enhver rett farge.

4. God kilde til vitaminer, mineraler, fiber og andre kjente og ukjente stoffer. Et høyt inntak av grønnsaker ser ut til å kunne forebygge mot mange livsstilssykdommer.

5. Det smaker godt: Kanskje det viktigste argumentet? Når de finnes i så mange varianter og når du kan lage dem på så mange forskjellige måter, vil du alltid finne noe som passer deg. Hvis ikke, så er det garantert kokken det er noe feil med. For smakens skyld kan du velge ferske grønnsaker, men hvis du tenker på innholdet av næringsstoffer er det stort sett liten forskjell.

Tips til tilberedning

Er du usikker på hvordan du kan behandle grønnsaker? Sjekk ut disse lærerike klippene.

Salsa

søtpotet

urter

hvitløk

asparges

guacamole

Referanser

1. Fordeler med frukt, grønnsaker og poteter på menyen. Frukt.no

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.