;
;

5 myter om skumle gutter, torsk og Better Bodies

Unnskyldningene for å ikke finne seg et skikkelig treningsstudio å trene på, er mange. Anja Kristin Røv tar et oppgjør med 5 av de vanligste grunnene til at du ikke kommer deg på trening.

IMG_5317

Helse, trening og kosthold er i skuddet som aldri før. Bodyfitness og kroppsbygging har aldri vært så stuerent som nå, og tusenvis av unge jenter har trykket fitnesslivsstilen til sitt bryst.

De blogger om eggehviter, havregrøt og stevia mens Facebook domineres av flexebilder og statuser som omhandler morgenkardio og formsjekker. Skillet mellom ”oss som trener” og ”de andre” blir bare større og større, og alle ungjentene som tidligere skulle bli glamourmodeller skal nå stille i bodyfitness.

Det er gledelig å se økningen i jenter som strømmer til styrkesalen, men det er også trist å høre om alle de som gjerne vil men som ikke våger.

Jeg var i mange år en av dem som ikke våget, så jeg har tatt meg den friheten å avlive et par myter og komme med et par enkle tips for deg som ikke tør å vise deg i frivektsavdelingen – jeg lover deg at det ikke er så skummelt som du tror.

Myte 1: Jeg er for tjukk / tynn / har for kort hår / er for høy

Jeg tenkte alltid at jeg snart skulle begynne på et treningssenter, jeg skulle bare slanke meg ti kilo først. Jeg skal snart begynne å leve, jeg skal bare slanke meg først. Får jeg oppfylt et ønske, sier du? Da ønsker jeg meg fred på jord (selvfølgelig ikke, jeg ønsker å bli tynn).

Nå skal dere få vite en liten hemmelighet – 99,8 % av de skumle menneskene du ser på et treningssenter er selvopptatte, selvbevisste mennesker som ikke legger merke til deg en gang. Den følelsen du har, at alle stirrer på deg og lurer på hva du har der å gjøre, er innbilning. Vi er altfor opptatte av våre egne komplekser til å legge merke til om du har fem kilo for mye eller om du er tynn som en strek.

Ingen våkner plutselig en torsdagsmorgen med perfekt kropp, alle har begynt en plass. Alle har vært nybegynnere, og alle har vært like nervøse som det du er.

Jeg satt nesten en time i garderoben første gangen jeg var på Kaliber Treningsstudio fordi jeg var livredd for å gå ut i gymmet, men jeg våget meg ut og siden har jeg knapt dratt derfra.

Myte 2: Jeg har ikke hele kleskolleksjonen til Better Bodies eller selvlysende Nike Shox.

Se punkt 1. Så lenge du ikke lukter møkk, går i skitne klær og sølete sko så er det strengt tatt ingen som bryr seg.

Kle deg i noe som du føler deg vel i, det være seg en stor t-skjorte eller baggy bukser, det spiller virkelig ingen rolle for hvordan du presterer på trening.

Om du er en ivrig bloggleser så kan du fort få inntrykk av at man må ha singleter til 600 kroner stykket og rosa caps til rett under tusenlappen for å passe inn. Not true.

Jeg trener selv helst i sokkelesten og i store t-skjorter, jeg slipper å passe på at puppene holder seg hvor de skal og jeg føler meg ”friere” enn om jeg trener i trange plagg.

Noen liker å se musklene jobbe i speilet og velger derfor andre typer klær, som viser mer hud og kropp. Dette er smak og behag, så igjen – velg det som gjør at du føler deg komfortabel.

Etter 8 uker med hard diett og trening så Nora slik ut…6

Myte 3: Jeg er for svak og har for lite muskler

Se punkt 1 og 2. Ingen er for svak til å begynne å trene styrke, og ei heller kommer noen til å rynke på panna fordi du bruker lette vekter eller le bak ryggen din fordi du ikke har svulmende biceps.

Jeg lover. Synlige, definerte muskler kommer over tid – men de kommer, og som fersking så vil du få kjappe resultater om du gjør ting rett.

Jeg har stått mye foran speilet i håp om å nærmest se musklene poppe frem som troll i eske. Dessverre er det nok mer som å se jævlig treigt gress gro, men tro meg, det kommer.

Myte 4: Jeg orker ikke spise torsk og brokkoli, og da er det ikke vits.

Livet er for kort til å spise torsk og brokkoli fire ganger om dagen i mange uker om man ikke skal opp på en scene i nærmeste fremtid, eller om man mot formodning skulle være svært glad i denne ”matretten”.

Det er ingen grunn i hele verden til å leve på evig diett. Selv om fitnessutøvere og kroppsbyggere i korte perioder spiser fra et begrenset matvareutvalg, så er det ingen grunn til at du skal gjøre det samme.

Kosthold har mye å si for hvilke resultater du får, men de fleste har mer å hente på å modifisere de vanene de allerede har istedenfor å innføre et helt nytt regime med kardio to ganger om dagen og torskediett.

Legg deg på en linje som du klarer å følge over tid, mest ekstremt gir ikke best resultat om du gir opp etter en uke.

Myte 5: De store, skumle guttene som okkuperer hele frivektsavdelingen.

Jo da, de kan absolutt se litt skremmende ut der de stønner seg gjennom sett på sett med bicepscurl mens svetten siler – og ja, jeg vet det krever mot å brøyte seg frem dit mellom dem når man er fersk.

De aller, aller fleste mennesker (store muskelgutter også) er svært hyggelige og imøtekommende om man selv er hyggelig og imøtekommende.

Jeg har lært utrolig mye av guttene på mitt gym, og de er definitivt ikke skumle lenger. Variasjon er godt og viktig for miljøet, de fleste gutter syns det er positivt med flere jenter i frivektsavdelingen.

Ofte så er det våre egne fordommer som skaper frykt og ødelegger for oss, gå bort til en av disse du syns er skummel neste gang og be han vise deg hantelcurl for eksempel – så tør jeg vedde mye på at du får både et smil og god hjelp.

Alle mennesker liker å være til nytte og de fleste syns det er kjekt å kunne hjelpe.

Folk er på trening for å trene, ikke for å gjøre narr av andre

En oppsummering blir vel da noe slikt som at ingen egentlig bryr seg om hvordan du ser ut, hvordan du kler deg, hvor tungt du løfter eller hvilken mat du spiser. Folk er på trening for å trene, ikke for å gjøre narr av deg eller andre.

Vær ydmyk når du spør om hjelp, still spørsmål og vær hyggelig så vil du lære mye og bli kjent med mange bra mennesker.

Dørstokkmila er den harde biten, og om den første dagen på et nytt senter er tøff – så tving deg selv av gårde et par ganger til, det tar alltid litt tid før man finner seg til rette og føler seg som hjemme.

Og du, kos deg på trening!

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.