Oppskrift på 5 alternative, smakfulle salater

Er du lei av grønn salat som standard tilbehør til grillmaten eller middagen? Her er oppskrift på 5 smakfulle salater som man kan bruke som alternativ eller tilleggssalat!

1713031-7-1405882441075

Kor mange personer kvar oppskrift passer til, kommer heilt an på om det er einaste tilbehør med grønnsaker, eller om det kommer i tillegg til noke anna. Så dere får vurdere litt sjølv med mengde ut fra målene, dere skjønner jo ca. kor masse det blir. Juster med å halvere, doble eller det som må til for å mette alle rundt bordet!

Brokkolisalat
♦ 2 brokkoli
♦ 2 bokser, 600 g mager kesam/kesam
♦  3-4 ss epleeddik
♦ 1 ss sukrin+, evt. anna søtning
♦ Rosiner
♦ Pinjekjerner

Kutt rå brokkoli i små buketter. Strø over ønska mengde – masse – rosiner og pinjekjerner. I en egen bolle blander du sammen mager kesam, sukrin+ og epleeddik, smak til om du vil ha den meir syrlig/søt eller om avrundinga mellom det syrlige og søte er grei. Bland inn brokkolien og vend godt så alt er blanda. Oppbevar i kjøleskap.

1713031-10-1401570516890-n800

Søtpotetsalat med mango&valnøtter
♦ 500 g søtpotet (+/-)
♦ Valgfrie grønnsaker
♦ Fersk mango
♦ Valnøtter
~
♦ Vinaigrette av 1 ss limesaft, 1 ss olivenolje og 2 ss vatn
Det er ikkje nødvendig med vinaigrette, du kan også lage en egen verjson

Vask og skrell søtpotet(ene) og del i biter. Bre over bakepapirkledd langpanne og steik midt i ovnen på 180 grader til dei er møre, ca. 15-25 minutter alt ettersom størrelse og ovn. Av grønnsaker brukte eg ruccola, agurk, purreløk, rødløk, paprika og cherrytomater som eg kutta i en glassskål. Bruk det du liker og juster mengden etter kor mange som skal spise. Bland sammen ingrediensene til vinaigretten og vend inn i salatblandinga. Deretter blander du inn avkjøle søtpoteter og topper med ferske mangobiter og hakka valnøtter. Server!

1713031-7-1405882459026Mager potetsalat
♦ 8 mellomstore poteter
♦ 500 g mager kesam/kesam
♦ 1/2 purreløk
♦ Evt. andre grønnsaker, eg brukte paprika
♦ 3-4 skiver sylteagurk
♦ 2-3 ss saft fra sylteagurk
♦ Salt og pepper
♦ 2 ts søtning, eg brukte 1 ts sukrin+

Kok potetene og avkjøl, rester fra middagen er heilt supert. Kutt dei i firkanta biter på ca. 1×1 cm sammen med hakka purreløk og grønnsaker. Bland sammen kesam, finhakka sylteagurk, saft fra sylteagurk, salt, pepper og søtning. Smak til med salt og pepper, og om avrundinga er grei – juster evt. med litt meir søtning eller sylteagurk. Vend potetene og grønnsakene litt og litt inn i kesamblandinga til en passelig «konsistens» – det kan hende at det blit litt poteter til overs. La den gjerne stå litt før servering, den kan fint lages dagen før. Oppbevares i kjøleskap.

1713031-7-1405882589011 Druesalat
♦ 1 boks kesam
♦ 1-2 ss lettmajones
♦ 1/2 purreløk
♦  Nesten 1 beger med steinfrie, lilla druer
♦ 1 ts sukrin +
♦ Safta fra 1/4 sitron

Framgangsmetode
Del druene på langs og grovhakk purreløken. Bland sammen kesam, majones, sukrin og sitronsaft – smak til om den er passe syrlig. Vend druer og purreløk inn i kesamblandinga, og juster etter den konsistensen du vil ha. Oppbevar kjølig til servering.

1713031-7-1405882474492 Gresk salat
♦ Store, gjerne norske tomater
♦ Agurk
♦  Rødløk
♦  Fetaost
♦  Gjerne litt extra virgin olivenolje
♦ Salt&pepper

Bland sammen ingrediensene og juster mengde etter kor mange som skal spise og resten av tilbehøret.

God middag!

Les også:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.