5 ting du bør og ikke bør gjøre i jula

At det er jul er ingen unnskyldning for å fråtse i mat. Du trenger heller ikke få panikk fordi julematen ikke står på kostholdsplanen.

keep_calm_and_carry_on__medium_4x3

«Jess, endelig er det jul! Nå kan jeg spise alt jeg orker.»

«Uff, er det jul igjen. Nå må jeg spise usunn mat og kommer til å legge på meg.»

Dette er eksempler på tanker som mange har nå før årets største høytid, hvor mat og drikke står i fokus.

At det er jul bør ikke være en unnskyldning for å spise og drikke alt man kommer over, ei være noe man skal grue seg til fordi man er redd for å spise «usunt».

Julen trenger ikke å være noen «big deal» kostholdsmessig. Ikke trenger det å ødelegge noe som helst for arbeidet du har lagt ned i fysikken din hele året heller.

LES OGSÅ – Nei, det er faktisk ikke det du gjør mellom jul og nyttår som har noe å si…

Disse 5 tingene bør du ikke gjøre i julen

1. Tenke at du må holde deg unna julematen ellers ødelegger du alt.

2. Få dårlig samvittighet fordi du spiser den «usunne» julematen.

3. Gå timevis på mølla mellom slagene for å «gjøre opp» for maten du spiser.

4. Spiser mye fordi du «kan».

5. Fråts til du du blir kvalm.

5 ting du bør gjøre i jula

1. Vis moderasjon. Du kan spise det du får servert uten å frykte julekiloene så lenge du modererer inntaket.

2. Vær bevisst på hva du spiser så er det også lettere å vise moderasjon. 452494143

3. Tren om du kan og har lyst. At det er jul betyr ikke at man ikke skal kunne trene. Det er også en god mulighet til å bruke den ekstra energien på noe fornuftig.

4. Kos deg med god samvittighet. Julen er ikke til for å føle seg dårlig over maten. Julefeiringen tilsvarer ca 2 % av hele året.

5. Spis det du vil, ikke det du føler du . Det er ingen som tvinger deg til å spise mat du ikke har lyst på. Står det på bordet så betyr det ikke automatisk at du MÅ forsyne deg. Om noen prøver å få deg til å spise så går det fint an å takke nei fordi du er mett.

Julen er én av 52 uker i året

Bruk julen til å sette pris på familie og venner uten at du skal la deg distrahere av maten. Mat skal være forbundet med hygge og samvær, ikke negative følelser. Og igjen, selv om maten står på bordet og kake/snop serveres, så MÅ du ikke fråtse. Spis til du er passe mett, ta ett kakestykke uten å overdrive, og 1-2 konfektbiter skader heller ikke, bare ikke spis halve boksen når du er i gang. Selve julefeiringen er én uke av året. Du har 51 andre uker i året hvor du kan passe litt mer på hva du spiser. Det er ikke hva du spiser som avgjør om du legger på deg denne uka, det er hvor mye av det du spiser.

Ha en FLOTT julefeiring! :-)

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.