6 gode grunner til å spise (mer) egg

Egg er en av de mest næringsrike matvarene vi har, proppet med vitaminer og høykvalitets-protein. Egg gir også mye metthetsfølelse og bør inkluderes i et sunt og balansert kosthold.

egg1

Egg er proppfull av viktige næringsstoffer som mange av oss får for lite av. På grunn av sitt høyde innhold av vitaminer og mineraler, blir det ofte sett på som naturens egen multivitamin.

Spiser du egg? 19 Svar Her får du i alle fall 6 gode argumenter for hvorfor du bør spise (mer) egg. 

1. Egg er svært næringsrikt

1 egg (50 gram) inneholder et spekter av ulike næringsstoffer (1):

  • Vitamin B12: 9 % av RDA.
  • Vitamin B2: 15 % av RDA.
  • Vitamin A: 6 % av RDA.
  • Vitamin B5: 7 % av RDA
  • Selen: 22 % av RDA

Egg inneholder også små mengder av viktige vitaminer og mineraler som kroppen din trenger. Dette inkluderer blant annet kalsium, jern, kalium, sink, mangan, vitamin E, folat, osv. Et stort egg på 50 gram inneholder 77 kcal, 6 gram høykvalitets-protein og 5 gram fett. Det er viktig å være klar over at mesteparten av «godsakene» finnes i plommen, mens eggehviten stort sett bare inneholder protein.

2. Egg kan gi bedre kolesterol-profil

Mange advarer mot å spise egg fordi egg inneholder mye kolesterol. Et stort egg inneholder 212 milligram kolesterol, noe som er mye sammenlignet med andre matvarer. Men, det at en matvare inneholder mye kolesterol betyr nødvendigvis ikke at det vil øke det dårlige kolesterolet i blodet.

Kolesterol er faktisk livsnødvendig og leveren din produserer kolesterol hele tiden. Når du spiser kolesterolrik mat så tilpasser leveren seg, ved å produsere mindre. Det motsatte skjer også hvis du spiser mindre kolesterolrik mat.

Det interessante i denne sammenhengen er faktisk at egg ser ut til å kunne bedre kolesterol-profilen. Egg kan øke HDL-kolesterolet og forandre LDL-kolesterol slik at det blir mer av de LDL-partiklene som ikke er assosiert med hjertesykdom (234).

I en undersøkelse så man at ved å spise 3 egg om dagen kunne man redusere forekomsten av insulinresistens, øke HDL-kolesterolet og forandre LDL-partiklene hos menn og kvinner med metabolsk syndrom (5). Funnene bekreftes av andre undersøkelser som har undersøkt effekten av egg og kardiovaskulær sykdom (6789).

Det finnes riktignok undersøkelser som peker på en økning i kardiovaskulær sykdom hos pasienter med diabetes, men dette trengs det flere studier på. Det er for øvrig sannsynlig at det ikke gjelder om du spiser mindre karbohydrater eller spiser etter lavkarbo-prinsipper, som i mange tilfeller kan reversere diabetes type 2 (101112).

3. Egg inneholder kolin som er bra for hjernen

Kolin er kanskje ukjent for deg, men tilhører vitamin B-komplekset og et viktig næringsstoff for oss bidrar blant annet ved å inngå i cellemembranen, og acetylkolin, et viktig stoff for overføring av signaler i nervesystemet. Et lavt inntak av kolin er sett i sammenheng med leversykdom, kardiovaskulær sykdom og ulike nevrologiske sykdommer (13).

Kolin ser ut til å kunne være spesielt viktig for gravide kvinner, og undersøkelser peker på at et lavt kolin-inntak kan øke risikoen for nevrale defekter og reduser kognitiv funksjon hos barnet (14). I en stor undersøkelse fra 2003 til 2004 viste det seg at over 90 % av oss får i oss for lite kolin (15).

Den beste kilden til kolin er eggplommen. Et stort egg inneholder 113 milligram kolin. 

4. Egg inneholder protein av høyeste kvalitet

Som aktiv trenede og mosjonist er du forhåpentligvis klar over betydningen av protein, men visste du at proteinet i egg er av høyeste kvalitet?

Vi har 20 aminosyrer, hvorav 8 er essensielle. Det betyr at vi ikke kan produsere dem selv, men få dem fra kostholdet. Kvaliteten på et protein avhenger primært av mengden essensielle aminosyrer, og en proteinkilde som inneholder en bra miks mellom de ulike essensielle aminosyrene, er en god proteinkilde.

Uavhengig av analysemetode er egg en av de aller beste proteinkildene vi har i kostholdet 

5. Egg inneholder antioksidantene Lutein og Zeaxanthin

Eggeplommen inneholder to antioksidanter; lutein og zeaxanthin som ser ut til å være svært viktige for øynene. Antioksidantene finnes i store mengder i både øyelinsen og retina, beskytter og reduserer risikoen for øyesykdommer og dårlig syn  (161718). I en undersøkelse ga et daglig inntak på 1 og 1/3 eggeplomme i fire og en halv uke en økning i blodverdiene av zeaxanthin og lutein med hhv. 114-142 og 28-50 prosent (19).

6. Egg er en perfekt start på dagen om du vil ned i vekt

Egg inneholder protein og fett og er derfor en matvare som gir langvarig metthetsfølelse (20). Det er derfor ikke overraskende at man i en studie så at de som spiste egg til frokost hadde enklere for å gå ned i vekt. 30 overvektige kvinner fikk enten en frokost med egg eller baguetter som inkluderte samme energimengde. Gruppen som spiste egg følte seg mettere og spiste færre kalorier de neste 36 timene (21).

I en annen 8-uker lang studie medførte en frokost med egg til markante forbedringer sammenlignet med en baguett-frokost med tilsvarende energimengde. Gruppen som spiste egg (22):

  • Mistet 65 prosent mer kroppsvekt.
  • Mistet 16 prosent mer kroppsfett.
  • Hadde 61 prosent større reduksjon i BMI.
  • Hadde 34 prosent større reduksjon i midjemål.

I korte trekk: Egg er billig, smaker nydelig, inneholder høykvalitetsprotein og mange viktige næringsstoffer, og kan kombineres med mye.

Hvor mange egg spiser du i løpet av en uke? 19 Svar

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.