7 gode grunner til å velge lavkarbo

Solide undersøkelser viser at et lavkarbo-kosthold er enklere å følge, sunnere og det mest effektive for vektnedgang.

lavkarb

Jeg mener ikke at alle bør følge de samme retningslinjene. Vi er alle forskjellige og det som fungerer for en fungerer ikke alltid for den andre.

Jeg mener likevel at en større andel av befolkningen vil være tjent med å spise etter lavkarbo-prinsipper. Det er faktisk ikke mye innenfor fagfeltet ernæring som har visst seg så effektivt som lavkarbo for personer som er overvektige, har diabetes type 2 eller metabolsk syndrom.

For personer som har disse sykdommene, finnes det minst 21 randomiserte kontrollerte studier som uten tvil viser at karbohydratrestriktive dietter gir bedre effekt enn det kostholdet som vanligvis anbefales.

Her får du 7 grunner til hvorfor du bør vurdere et lavkarbo-kosthold.

1. Det gir deg et uanstrengt forhold til kalorier

I undersøkelser hvor man sammenligner et kosthold med lite fett og lite karbohydrater er det ofte slik at de som spiser lite karbohydrater får spise så mye de vil (ingen restriksjon i forhold til energiinntak).

På tross av dette ser man at de som spiser lite karbohydrater ikke spiser noe mer, men ofte mindre energi enn de som spiser lite fett på grunn av redusert appetitt (1). Det er derfor ikke det samme behovet for å kontrollere porsjonsstørrelser når du spiser mindre karbohydrater (2).

2. Du går mest sannsynlig mer ned i vekt

Selv om ikke forskjellen ikke alltid er like stor, går du ofte mest ned i vekt ved å spise mindre karbohydrater (3). Det er også nevnt flere plasser at et lavkarbo-kosthold kan få deg til å miste mer fett rundt magen.

Det betyr at det viscerale fettet som er det farligste for diabetes og hjertesykdom og som gjør at magen din står ut, reagerer spesielt positivt på en diett med mindre karbohydrater (4).

3. Det reduserer mengden triglyserider i blodet

Mengden triglyserider i blodet er en viktig risikofaktor for hjertesykdom og er direkte korrelert med typen karbohydrater i kostholdet (56). På grunn av dette faktum vil det være naturlig å anta at en diett med lite karbohydrater reduserer mengden triglyserider, mens en diett med lite fett øker.

Dette stemmer faktisk også. En diett med lite fett kan i noen tilfeller øke mengden triglyserider i blodet. (78).

4. Det øker HDL kolesterolet

Mengden HDL kolesterol er en viktig preventiv faktor for hjertesykdom. Valget av diett ser ut til å kunne spille en avgjørende betydning for HDL kolesterolet. For mens en diett med lite karbohydrater øker HDL kolesterolet, vil en diett med lite fett i beste fall gi en redusert økning, i verste fall en nedgang (1, 4). Forholdet mellom triglyserider:HDL er også en presis markløft for insulinresistens, metabolsk syndrom og hjertesykdom (910).

Så om noe, en diett med mindre karbohydrater vil være mye bedre for hjertet og helsen din enn en lavfett-diett.

5. Det blir mer av de «ufarlige» LDL-partiklene

Mengden LDL kolesterol påvirkes lite av et lavkarbo-kosthold. Om noe, ser det ut til å kunne øke noe for enkelte individer. Ting er likevel mer komplisert enn at man med en gang kan si at dette er uheldig.

Det finnes tross alt flere former LDL kolesterol. Du har både de små og tette LDL molekylene som oksiderer enkelt og som passerer gjennom arteriene dine, men du har også de store og mer luftige LDL molekylene som ikke ser ut til å skape problemer. Vi sier dermed at de små, tette ikke er bra, mens de store, løse er bra (1112,13). En lavkarbo-diett vil gjøre at du får flere store, løse LDL molekyler (1415).

6. Det er positivt for deg med diabetes type 2

De som tjener mest å spise mindre karbohydrater er de med diabetes. Diabetikere klarer ikke å frakte glukose inn til cellene. Dette fører til at mengden glukose i blodet blir for høyt, noe som er giftig. Spiser du mindre karbohydrater vil du redusere mengden sukker i blodet og derfor også senke behovet for medisin (insulin). I mange tilfeller vil du kunne slutte helt med medisinene dine.

Leger som anbefaler pasientene sine å spise lavkarbo kan i mange tilfeller allerede den første dagen redusere mengden insulin pasientene skal ha med 50 % (16) og i løpet av uker og måneder kan mange redusere eller kutte helt ut medisineringen (1718).

7. Lavkarbo-kosthold ser ut til å være enklere å følge

Når du skal legge om koshtoldet ditt, er det viktig at du klarer å gjennomføre omleggingen og faktisk holder deg til ditt nye kosthold og ikke faller tilbake til gamle vaner. Det ser ut til at dette er enklere med et lavkarbo-kosthold. I studier viser det seg at det er mer sannsynlig at de personene som spiser lavkarbo faktisk fullfører undersøkelsen og ikke faller fra (1920).

Ta med deg dette

Slik jeg ser det finnes det gode holdepunkter for å hevde at et lavkarbo-kosthold er det enkleste, sunneste og mest effektive ved vektnedgang og for å reversere metabolsk syndrom.

 

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.