7 gode grunner til å drikke kaffe

Dette er en skikkelig godbit til alle dere kaffeelskere.

kaffe

Kaffe er ikke bare varmt og godt, det er også veldig sunt.

Forskere har de siste tiårene studert kaffens egenskaper på en rekke helsemarkører, og resultatene viser at kaffe trolig er en av de sunneste drikkene.

1. Kaffe gjør deg smartere

Kaffe gjør deg ikke bare mer våken, kaffe kan også gjøre deg smartere. 

Koffein som er den aktive ingrediensen i kaffe er en av de mest brukte psykoaktive stoffene som finnes. I hjernen fungerer koffein ved å blokkere opptaket av adenosin, og vil gjøre at du føler deg mer våken. Ved å blokkere adenosin vil koffein også øke frigjøringen av dopamin og noradrenalin (12).

I flere studier som har undersøkt effekten av koffein på hjernen viser at koffein kan gi deg bedre humør, kortere reaksjonstid, bedre hukommelse, mer årvåkenhet og bedre kognitiv funksjon (3).

Konsklusjon: Koffein blokkerer opptaket av adenosin som gir en nettoøkning i den stimulerende effekten. Kontrollerte studier viser at koffein både gir bedre humør og hjernefunksjon.

LES OGSÅ – Kaffe øker treningsmotivasjonen

2. Kaffe forbrenner fett og gir økt prestasjonsevne

Det er en god grunn til at du finner koffein i stort sett alt som er av fettforbrennende kosttilskudd

Gjennom sin stimulerende effekt på sentralnervesystemet øker koffein både stoffskiftet og forbrenningen av fettsyrer (456).

Koffein vil også kunne øke prestasjonsevnen, gjennom flere mekanismer, inkludert økt mobilsering av fettsyrer fra fettcellene (78). I to oversiktsstudier så forskerne at koffein økte prestasjonsevnen under trening i snitt med 11 til 12 prosent  (910).

Konklusjon: Koffein øker forbrenningen, øker mobiliseringen av fett og gjør at du presterer bedre.

3. Kaffe reduserer risikoen for diabetes type 2

Diabetes type 2 er en livsstilssykdom som har nådd epidemiske tilstander med en tidobling i antall tilfeller i løpet av de siste tiårene og rammer i dag over 300 millioner mennesker.

Diabetes type 2 er en sykdom hvor sukkerinnholdet i blodet er høyere enn normalt. Dette skyldes at kroppen ikke klarer å lage nok insulin.

I observasjonsstudier har kaffe visst seg å redusere risikoen for diabetes fra 23 til 67 prosent  (11121314). I en oversiktsstudie som inkluderte 18 undersøkelser av totalt 457.922 personer så forskerne at risikoen for å få diabetes ble redusert med 7 % for hver kopp med kaffe som ble drukket. Med andre ord: jo mer kaffe du drikker, jo mindre sannsynlig er det at du får diabetes type 2 (15).

Konklusjon: Kaffe reduserer risikoen for diabetes type 2. Flere kopper kaffe er bedre enn en kopp.

LES OGSÅ – Fitnessbloggens store kaffetråd (forum)

4. Kaffe reduserer sannsynligheten for Alzheimer og Parkinsons sykdom

Kaffe gjør deg ikke bare smartere i det korte løp, i det lange løp ser det også ut til å kunne beskytte hjernen din.

Alzheimers sykdom er den vanligste nevrodegenerative sykdommen og fører til demens.

I prospektive undersøkelser har kaffe-drikkere opptil 60 prosent redusert risiko for alzheimers og demens (161718).

Parkinons er den andre mest vanlige nevrodegenerative sykdommen og kjennetegnes av at mange av de nervecellene som lager dopamin har gått til grunne. Kaffe reduserer risikoen for Parkinsons med 32-60 prosent (19202122).

Konklusjon: Kaffe reduserer risikoen for sykdommer som Alzheimer og Parkinsons.

5. Kaffe kan være bra for leveren din

Leveren er et livsviktig organ for kroppen vår og utfører hundrevis av livsviktige funksjoner.

Den er sårbar for en del av av de moderne påvirkningene vi utsetter den for, blant annet overdrevent inntak av alkohol og overbruk av fruktose. Skrumplever er at leverens celler gradvis ødelegges, slik som kan skje ved langvarig inntak av alkohol og hepatitt.

Mange studier viser at et inntak av kaffe kan redusere risikoen for skrumplever med opp mot 80 prosent, og best effekt hadde de som drakk fire eller flere kopper hver dag (232425). Kaffe kan også redusere risikoen for leverkreft med 40 prosent (2627).

Konklusjon: Kaffe beskytter mot leversykdom og kreft.

LES OGSÅ – Kaffe reduserer risikoen for depresjon

6. Kaffe reduserer risikoen for død

Mange tror fortsatt at det er usunt å drikke kaffe. Det er egentlig ikke så veldig overraskende fordi mye av det som faktisk stemmer, er det stikk motsatte av hva folk tror.

I to veldig store prospektive epidemiologiske undersøkelser viste kaffe seg å redusere risikoen for å do av alle årsaker (28). Dette skyldes hovedsaklig effekten ved diabetes type 2, hvor personer som drikker kaffe har 30 prosent mindre risiko for å dø i løpet av en 20 års periode (29).

Konklusjon: Kaffe reduserer risikoen for å dø i prospektive epidemiologiske undersøkelser, spesielt for de med diabetes type 2.

koff

7. Kaffe er proppet av næringsstoffer

Kaffe er ikke bare svart vann.

Mange av de næringsstoffene som finnes i kaffebønnene er også tilstede i kaffekoppen som faktisk inneholder en anstendig mengde vitaminer og mineraler.

En enkelt kopp kaffe inneholder (30):

  • 6 % av anbefalt daglig inntak av Vitamin B5.
  • 11 % av anbefalt daglig inntak av Vitamin B2.
  • 2 % av anbefalt daglig inntak av Vitamin B1
  • 3 % av anbefalt daglig inntak av Kalium og Mangan.

Visste du at kaffe også faktisk er den største kilden til antioksidanter i det vestlige kostholdet? Kaffe er faktisk en større kilde til antioksidanter enn frukt og grønnsaker til sammen (313233).

Konklusjon: Kaffe inneholder en anstendig mengde vitaminer og mineraler. Det er også en stor kilde til antioksidanter i det vestlige kostholdet.

Ta med deg dette!

Selv om kaffe er sunt for deg i moderate mengder vil for mye være skadelig.

Jeg vil også nevne at mange av undersøkelsene jeg har nevnt i denne artikkelen er epidemiologiske. Slike studier kan bare vise en sammenheng. De kan ikke med sikkerhet si at det var kaffe som utgjorde forskjellen.

For å være sikker på å nyte godt av de gode effektene bør du unngå å bruke sukker i kaffen og påvirker det søvnen din bør du ikke drikke det etter klokken 2.

I det minste kan det se ut som at kaffe ikke er den skurken mange mente det var. Hvis noe så kan kaffe kanskje være en av de sunneste drikkene.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.