8 gode grunner til å løpe mer. Nei, fettforbrenning er ikke en av de

Det finnes flere andre gode grunner for å ta en løpetur enn bedre kondis og fettforbrenning.

Foto: Erik Holsvik

Foto: Erik Holsvik

Er du lei av at løping kun skal handle om fettforbrenning og vektnedgang? Da får du i denne artikkelen 8 andre gode grunner for å løpe mer.

1. Du kan gjøre det hvor som helst

Løping kan du rett og slett gjøre hvor som helst. Og vi kan vel med stor sikkerhet si at sannsynligheten for å trene er større desto mer tilgjengelig treningsomgivelsene er. Det er bare å gå ut døra så kan du løpe hvor du vil og så langt du ønsker. Du kan løpe til jobb, fra jobb, rundt i nabolaget, om du er på ferie eller er på fjellet. Du kan løpe om det regner, om det snør eller om væregudene er med oss og sola skinner.Healthy trail run

2. Gir en pause fra hverdagen

Løping kan være et fint avbrekk fra hverdagens stress og mas. Om du er student og bruker mye tid på lesing osv. eller er småbarnsmor/-far og trenger et lite pust i bakken og gjerne vil være litt alene, så kan en løpetur være det du trenger. Du kan koble ut hjernen og bare plassere en fot framfor den andre uten å tenke for mye.

3. Få nye venner

Løping kan gi deg en god unnskyldning til å øke vennekretsen. Det finnes organiserte løpegrupper som man kan bli med på og dermed danne nye vennskap, enten for å ha noen å løpe med hvis man mangler det fra før av, eller treffe likesinnede mennesker man kan omgås ellers i hverdagen også.

4. For å sove bedre

Kun 10 minutter med fysisk aktivitet kan forbedre nattesøvnen. I 2013 gjorde «National Sleep Foundation» en 478500985_undersøkelse hvor de fikk rapportert at mennesker som var fysisk aktive sov bedre enn «sofa-potetene» selv om de sov like lenge om natten. Så om du sliter med at du ikke sover veldig godt om nettene så kan en liten luftetur om dagen forbedre nattesøvnen.

5. For å slappe av

Det er godt kjent at fysisk aktivitet gjør at vi slapper mer av i ettertid, selv om selve aktiviteten virker stressende på kroppen. Vi produserer «feel-good»-hormoner når vi er fysisk aktive og disse kan virke stressmotvirkende og å hjelpe mot depresjon. Er du stressa eller føler deg litt kjip så kan en løpetur være til hjelp.

6. For å være mer ute

Vi bruker altfor mye tid inne. Vi sitter inne på jobb, og tilbringer mye av ettermiddagen inne og gjerne på sofaen. Løping får deg ut i frisk luft og gjerne i friskere omgivelser, spesielt om du har muligheten til å løpe i skog og mark. Frisk luft og natur gjør oss lykkeligere og er bra for helsa.

7. For å få mer energi i hverdagen

Vi blir ikke bare mindre stresset av fysisk aktivitet, det virker også energigivende. Det er godt kjent at de som trener har mer energi i hverdagen og er mindre slitne enn de som sitter mye i ro og er lite aktive. Dette er vel en av de beste grunnene til å finne fram løpeskoene noen dager i uka.

8. Fordi du (mest sannsynlig) får kjøpe nye skoNike Flyknit Lunar1+ Collection

Om du ikke har løpt på en stund, eller ikke bruker å løpe så må du kanskje ha nye sko. Gode løpesko er vel ca. det eneste essensielle du trenger for å løpe, bortsett fra en god sports-BH om du er kvinne. Hvem blir vel ikke glad av å kjøpe nye sko? :)

Les også:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.