9 grunner til å holde seg unna fruktose

Tilsatt sukker og fruktose er noe av det verste du kan spise.

boller

Tilsatt sukker i form av sukrose og fruktose er noe av det mest usunne som finnes. Et argument er selvsagt at dette ikke gir deg noe som helst annet enn tomme kalorier, men det stopper ikke der.

NB! Fordi sukker (bordsukker/sukrose) inneholder 50 % fruktose vil både sukker og fruktose nevnes sammen.

Her får du 9 grunner til å redusere inntaket av tilsatt sukker og fruktose.

1. Det inneholder mye fruktose

Både «vanlig» sukker (50 % fruktose) og glukosesirup (40 % fruktose) er noe du bør styre unna av en enkel årsak. Det inneholder for mye fruktose.

Fruktose er ikke på noen måte essensielt.

Det eneste organet som kan metabolisere fruktose er leveren fordi de eneste fruktose-transportørene finnes her (1). Problemet oppstår når leveren allerede er full av glykogen. Da vil mesteparten av fruktosen du spiser bli omdannet til fett (2).

Jeg vil påstå at dette er en av de viktigste årsakene til de mange livsstilssykdommene vi sliter med i dag.

Jeg vil likevel understreke at dette ikke gjelder frukt. Frukt er naturlig mat som inneholder vitaminer, mineraler, fiber, vann og som det er vanskelig å spise for mye av.

Konklusjon: Et for høyt inntak av fruktose er uheldig for helsen og gjør det enklere å legge på seg fett.

2. Inneholder ikke vitaminer eller mineraler

Tilsatt sukker og fruktose er kun tomme kalorier.

Bakverk, brus og godteri inneholder veldig lite vitaminer og mineraler og det er ikke usannsynlig at de som spiser veldig mye av dette vil ha mangel på enkelte vitaminer og mineraler

Konklusjon: Produkter med høyt sukkerinnhold inneholder ofte lite vitaminer og mineraler, og blir derfor sett på som tomme kalorier.

3. Øker lagringen av fett i leveren

Det er uproblematisk å spise sukker og fruktose så lenge glykogenlagrene i leveren ikke er full. Et eksempel er etter en treningsøkt (3). Problemet er når glykogenlagrene allerede er full. Når dette skjer, omdannes fruktose til fett i leveren (2).

Noe av fettet blir fraktet ut, mens resten forblir i leveren. Over tid kan dette fettet bygges opp og føre til noe som heter ikke-alkoholisk fettlever (456).

Konklusjon: Et høyt inntak av sukker, spesielt fruktose, kan gi økt lagring av fett i leveren, noe som kan føre til fettlever.

4. Fører til høyt kolesterol og blodfettverdier

Mesteparten av fettet som dannes i leveren blir fraktet ut som VLDL-partikler. Disse partiklene frakter primært kolesterol og triglyserider.

I en kontrollert studie fikk deltagerne enten 25 % av energien sin fra en drikke søtet med glukose eller fruktose i 10 uker (7).

Gruppen som drakk fruktose-drikken hadde:

  • Økt mengde fettstoffer i blodet.
  • Flere små, tette LDL-partikler.
  • Høyere fastende glukose og insulin.
  • Redusert insulinfølsomhet.
  • Mer fett rundt magen (visceralt fett).

Med andre ord: Deltagerne som fikk 25 % av energien sin fra fruktose forverret blodfettverdier og visste tegn til å utvikle metabolsk syndrom, noe som igjen kan føre til overvekt, hjertesykdom, diabetes, kortere levetid og dårlig helse.

Konklusjon: For mye fruktose kan på så lite som 10 uker gi en betydelig forverring av helsen.

5. Kan føre til insulinresistens

Hovedfunksjonen til insulin er å frakte glukose fra blodet til cellene. For mye glukose kan over tid gjøre cellene resistente mot insulin.

Som et resultat vil bukspyttkjertelen øke sin produksjon av insulin i et forsøk på å redusere mengden glukose i blodet. Dette er forklaringen på hvordan insulinresistens gir høyt insulinnivå i blodet.

Insulin har også en annen egenskap. Det forteller fettcellene dine at de skal lagre fett fra blodet, samtidig som insulin reduserer frigjøringen av fett. På denne måten kan insulin føre til overvekt.

Etter hvert som cellene blir enda mer resistent vil betacellene i bukspyttkjertelen bli skadet og klarer ikke å produsere tilstrekkelig med insulin. Dette kalles diabetes type 2 og rammer over 300 millioner mennesker på verdensbasis. Fruktose er en kjent årsak til insulinresistens og forhøyet insulin i blodet (8910).

Konklusjon: For mye sukker og fruktose kan føre til insulinresistens, overvekt og diabetes.

6. Øker risikoen for livsstilssykdommer

Et for høyt inntak av fruktose og sukker er assosiert med mange av de vanligste livsstilssykdommene i dag. Jeg vil påstå at sukker er den viktigste bidragsyteren til dårlig helse i dag.

Et høyt inntak av sukker er assosiert med:

  • Overvekt og fedme: Sukker fører til at du går opp i vekt gjennom økt insulin og leptinresistens (1112).
  • Diabetes: Sukker er trolig den viktigste årsaken til diabetes  (131415).
  • Hjertesykdom: Sukker øker LDL-kolesterolet og triglyseridnivået i blodet, noe som kan øke risikoen for hjertesykdom (1617).

Konklusjon: Et høyt inntak av fruktose og sukker er satt i sammenheng med sykdommer som overvekt, diabetes type 2 og hjerte- karsykdom.

7. Gir liten metthetsfølelse

I et område i hjernen vår som heter hypothalamus reguleres matinntaket vårt. I en ny undersøkelse fra i år fikk to grupper mennesker enten en glukosesøtet eller fruktosesøtet drikke (18).

Mens gruppen som inntok glukose opplevde redusert blodtilførsel til hypothalamus og økt metthett, var erfaringen den motsatte for fruktose-gruppen. De ble bare mer sulten.

En annen undersøkelse viste at ghrelin (et hormon som gjør oss sulten) reagerer dårligere på fruktose enn glukose (19).

Konklusjon: Studier som sammenligner effekten av fruktose og glukose viser at fruktose ikke gir den samme metthetsfølelsen som glukose og vil kunne føre til at vi spiser mer.

8. Kan være vanedannende

Når vi inntar noe med sukker i seg, frigjøres signalstoffet dopamin i hjernen. Dette gir en følelse av velvære. Kokain virker faktisk på samme måte (20).

Kroppen vår søker hele tiden etter aktiviteter som kan øke frigjøringen av dopamin i hjernen. Hos mennesker som er disponerte for avhengighet er dette fatalt. Rotte-studier kan tyde på at de kan bli avhengig av sukker (21).

Dette er vanskeligere å bevise hos mennesker, men mange av oss inntar sukker og andre usunne matvarer på en måte som ligner avhengigheten som narkomane har for dop.

Konklusjon: Sukker påvirker belønningssystemet i hjertet og kan derfor føre til symptomer på avhengighet.

9. Fører til leptinresistens

Leptin er et hormon som frigjøres av fettcellene våre. Jo mer fett vi har på kroppen, jo mer leptin skilles ut.

Dette fungerer som et signal til hjernen vår om at vi er mette og skal slutte å spise. Leptin øker også energiforbruket vårt.

Overvektige mennesker har faktisk mye leptin, problemet er bare at leptinet fungerer veldig dårlig. På fagspråket kalles dette leptinresistens og er en viktig årsak til at folk inntar mer energi enn de forbruker.

Sukker og fruktose kan føre til leptinresistens på to måter. Insulin kan føre til at leptinsignalet blir blokkert i hjernen, samtidig som at fruktose øker mengden blodfett som blokkerer leptinssignalet (222324). Dette får hjernen til å tro at fettcellene våre er tomme og får oss derfor til å spise mer.

Viljestyrken vår er liten sammenlignet med den sultfølelsen som leptin kan skape. Dette er også noe av forklaringen til at «spis mindre, beveg deg mer» ikke alltid fungerer så bra.

For å reversere dette og for å få hjernen til å redusere sultfølelsen, må du redusere inntaket ditt av tilsatt sukker og fruktose.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.