Se bildene og finn ut hva vi lærte på årets AFPT convention!

Årets AFPT convention var definitivt en suksess. Her får du en liten oppsummering fra helga.

DSC00595_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen. Espen Arntzen ønsker alle velkommen.

Det har vært en lang og innholdsrik helg for alle som deltok på årets AFPT convention. Det hele begynte på Fredag med registrering og et velkomstforedrag fra formann Espen Arntzen. Litt praktisk info om helgen, og ikke minst snakket han om hvorfor de velger å arrangere et så stort event som convention. Budskapet var kort og godt;

Vi ønsker å gjøre Norge til verdens sunneste land.

Derfor har AFPT også valgt å gi bort kostholdsutdanning til alle norges barnehager.

Førstemann ut til å holde foredrag for et spent publikum var ingen andre enn calisthenis-kongen Lasse Tufte.

Lasse Tufte – Calisthenics: den ultimate treningsformen?

Det viktigste poenget til Lasse var at det er viktig å gjøre trening til noe gøy, slik at flere kommer seg i aktivitet uten å tenke at trening er noe de må gjøre, men heller at de assosierer det med lek og moro.

Han fikk også opp publikum for å teste diverse kroppsvektøvelser.

DSC00598_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen. Her ser vi Einar Svindland sveve på magisk vis mens Nick Tumminello ser relativt klar ut for å redde han om det skulle gå galt.

DSC00606_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen. Lasse Tufte demonstrerer human flag. Nick Tumminello fungerer her som flaggstang.

Lørdagen startet med Team Physix og street workout-triksing i det nye produktet til Fysical factory, iCube.

Deretter var det tid for dagens første foredrag.

Jacob Wilson – ketogen diett og hva den seneste forskningen sier om å spise ketogent og hvordan det påvirker kroppskomposisjon

DSC00607_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen. Ikke alle kan ha karbofest som Dwayne «The Rock» Johnson.

Han kunne vise til et par interessante resultater fra forskningen hans som enda ikke er publisert, hvor noen av de viktigste poengene fra foredraget var:

  • Ketotilpasning – tar omtrent 2-3 uker.
  • Styr unna sykliske ketodietter hvor du har typiske oppkarbingsdager 1-2 ganger i uka. Da vil du aldri oppnå fullstendig ketose.
  • Ingen tap av styrke eller volum ved ketodiett etter tilpasning.
  • Muskelvekst er mulig på ketodiett.
  • Hold fett høyt (75%), proteiner moderat (20%) og karbo lav (5%).
  • Ketogen diett passer ikke for alle.

Stephanie Wilson – næringssammenhengen mellom muskelhelse og immunfunksjon

DSC00610_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen.

Stephanie’s foredrag handlet om vitamin D og hvor viktig dette vitaminet er for helsen. Det viktigste poenget var hvordan nesten 50% av alle som trener har mangel på D vitamin, noe som også gjør sannsynligheten for muskulære skader større. På sliden under ser dere hvorfor mangel kan være et problem hos folk som trener.

DSC00611_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen

Viktige poeng:

  • Anbefalt daglig inntak: 125-175 nmol/L
  • Sjekk nivåene hos lege før du tar større doser da overdosering er uheldig.
  • Ta tilskudd om morgenen da D vitamin nedregulerer effekten til melanotin og kan påvirke innsøvning og søvnkvalitet.

Neste ut var hypertrofimannen!

Brad Schoenfeld – Det vitenskapen forteller oss om muskelvekst

Brad snakket om hvordan man manipulerer variablene innen styrketrening for å oppnå det alle ønsker her i livet – større gøns.

DSC00612_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen

Oppsummert:

DSC00617_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen

Så var det Bret Contreras tur å fortelle oss sine hemmeligheter om hvordan bygge dat ass.

Bret Contreras – Kunsten og vitenskapen bak rumpetrening

Dette foredraget var det nok mange som ventet på, og for ingen grunn. Bret Contreras er den personen i verden som virkelig er spesialisert på å utvikle sterke og store glutes. Ønsker du å lære mer om hvorfor du skal fokusere på å styrke rumpa og hvordan du utvikler den best mulig så er det mannen å gå til.

DSC00618_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen

Hvorfor er rumpemusklene så viktig? Denne sliden viser flere punkter:

DSC00620_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen

Og ja, øvelsen hip thrust, er den beste øvelsen for både utvikling og styrking av rumpa.

Neste i rekka var Menno Henselmans.

Menno Henselmans – Hvordan trening og kosthold bør endres desto mer avansert du blir

DSC00632_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen

Menno er uenig med ganske mange angående blant annet hvor mye proteiner vi faktisk trenger. I følge Menno så viser ingen relevante studier noen fordel ved et proteininntak over 1,8 g/kg om du er avansert. Er du nybegynner eller moderat avansert så kan du ha en fordel av et noe høyere proteininntak da muskelproteinnedbrytningen og proteinsyntesen er høyere hos mindre avanserte personer i forhold til de mer avanserte. Avanserte utøvere trenger altså mindre protein da MPS (muskelproteinsyntesen) er lavere samtidig som nedbrytningen av muskelprotein også er lavere.

Han mener også at avanserte utøvere tåler meget høy treningsmengde og at man sjeldent blir overtrent. Det som gir etter først er sener, så psyken, og til slutt musklene.

Han mener også at desto mer avansert du er desto mer reelt blir «det anabolske vinduet» og dermed blir måltidstiming viktigere hos disse.

Dagens siste foredrag kom fra en mann vi alle kjenner godt til, nemlig Børge Fagerli.

Børge Fagerli – Hvordan spise, leve og trene for endring i kroppskomposisjon og maksimal energi

De siste par årene har Børge tatt en litt annen vending, og lagt et større fokus over på den generelle helsa og hvordan man oppnår best mulig resultater gjennom å tenke litt mer på den sirkadiske rytmen.

DSC00637_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen

DSC00639_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen. En oversikt over den sirkadiske rytmen

Etter foredraget til Børge var det middag med underholdning, og vi hørte noen rykter om at Alan Aragon sang en liten trall sammen med Alejandro Fuentes. Vi var dessverre ikke til stede for å dokumentere hendelsen, hehe.

Førstemann ut på søndag var Ian Houghton. Han skulle snakke om noe som brukes mest som et skjellsord her i landet, nemlig CrossFit.

Ian Houghton – Crossfit: Programmering

DSC00651_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen

Seth ga oss en god innføring i hva CrossFit egentlig er. Han viste oss også hvor vanvittig nivået på de beste utøverene er.

De viktigste poenget han kom med angående programmering for CrossFit var at man må kjenne utøveren sin svært godt for å virkelig kunne legge opp et program som er så nærme optimalt som mulig.

DSC00657_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen. Standarden for kvinner.

DSC00658_red

Foto Camilla Hoel/Fitnessbloggen. Standarden for menn.

Neste ut var Seth Ronland. Seth har tidligere blitt kåret til sveriges beste personlige trener.

Seth Ronland – En vitenskaplig holistisk tilnærming til trening

DSC00674_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen

Seth ga oss en litt annen måte å tenke på når det kommer til trening, funksjon og hvordan kroppen fungerer.

Et par interessante punkter fra foredraget:

  • Det finnes 2196(!) måter å bevege ett ledd – her brukte han hofteleddet som eksempel.
  • Nøytralt er ikke alltid det samme som naturlig.
DSC00676_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen

Jon Yuen og Einar Svindland – Bevegelse og dets implikasjoner for prestasjon og helse

DSC00681_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen

Disse gutta fikk virkelig satt oss litt på plass. Samfunnet har i dag altfor mye fokus på det ytre, og at trening skal være så brutalt. «Go hard or go home», «Get fit or die trying» osv. er motto som pepres mot oss hele tiden. Trening virker rett og slett veldig lite gøy for mannen og kvinnen i gata, noe som kanskje bidrar til at så mange vanlige mennesker blir skremt vekk fra det å trene.

Det viktigste poenget til Jon og Einar er at vi burde prøve å gjøre trening om til noe gøy slik at det kanskje virker litt mer appellerende til folk flest.

DSC00687_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen

Vi har et altfor høyt fokus på det å prestere på gymmen i stede for å tenke på kroppens funksjon og det å bevege oss. For å demonstrere dette poenget fikk Jon alle i salen til å legge seg ned, for så å reise seg opp uten å bruke hender og føttene skulle ikke flytte seg. Hvor mange tror dere klarte det? Ikke mange… :)

DSC00689_red

Foto: Camilla Hoel/Fitnessbloggen

Etter lunsj var det tre foredrag igjen på planen. Undertegnede fikk dessverre ikke med seg disse denne gangen.

Eric Helms – optimalisere ernæring for å øke styrke og hypertrofi

Du kan ta en titt på denne videoen for å få et innblikk i hva foredraget hans handlet om.

Nick Tumminello – Topp 20 oppvarming- og mobilitetsøvelser

Anbefaler å ta en titt på Nick’s hjemmesiden om du ønsker å lære mer om de beste øvelsene for mobilitet og oppvarming. Nicktumminello.com.

Det avsluttende foredraget denne helga var fra ernæringsguru Alan Aragon.

Alan Aragon – Effekten av måltidsfrekvens og næringsfordeling på kroppskomposisjon.

Anbefaler alle som er over gjennomsnittet opptatt av forskning å sjekke ut Alan’s research review.

Jeg kan trygt si at AFPT convention var en braksuksess i år. Fra å ha 70 påmeldte i fjor til å ha omtrent 250-300 stk i salen, noe som er 4 ganger så mange som i fjor! Ses neste år! :)

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.