Aktivering av rumpa før knebøy er bortkastet tid

Å trene aktiveringsøvelser for rumpa før rumpetrening har blitt ekstremt populært, men nå viser det seg at dette kan være bortkastet tid.

rumpekontakt

Er du en av de som bruker mye tid på aktiveringsøvelser for rumpa før du skal trene knebøy eller andre bein- og rumpeøvelser? Nå viser det seg at dette kan være bortkastet tid for de fleste. En studie gjort på friske atletiske menn og kvinner viser nå at aktiveringsøvelser som «monster walk» o.l. ikke gjør noen forskjell for gluteus medius rekrutering. Man greier altså å aktivere rumpa i like stor grad uten ekstra aktiveringsøvelser.

«Jeg får ikke kontakt med rumpa»

Dette er en setning jeg ser og hører annenhver dag. Merkelig nok er dette å ikke ha «kontakt» med rumpa noe som er mest vanlig hos jenter. Vel, nå skal jeg fortelle dere noe som sikkert sjokkerer dere med manglende rumpekontakt. Om du ikke har «kontakt» med rumpen din, så hadde du neppe klart å hverken reise deg opp fra sofaen, gå normalt eller satt deg ned. Musklene våre responderer alt ettersom hvilken beskjed de får fra hodet vårt, og om denne kontakten du søker med musklene dine ikke oppstod, så ville du ikke kunne utført bevegelser eller øvelser på treningsstudioet i det hele og det store. At du føler du ikke får til å bruke rumpa korrekt under rumpeøvelser har mer med at du ikke utfører øvelsen korrekt, enn at rumpa din på magisk vis ikke fungerer sånn som den skal.

Teknikk er alfa og omega

For å få best mulig aktivering av en muskelgruppe under en øvelse så er det viktigste av alt at du utfører øvelsen med korrekt teknikk. Her er det nok veldig mange som feiler brutalt. At du ikke får det til er ikke pga. manglende oppvarming eller at du ikke har brukt halve økta på å aktivere musklene, men du mestrer rett og slett ikke bevegelsesmønsteret. Dette vil ikke bare gå utover kvaliteten på treningen, men også progresjonen. Så om du sliter med at du står fast med samme vektene på knebøy eller andre øvelser, så kan én av årsakene ligge i teknikken. For å løse dette problemet krever det at man lærer inn bevegelsen og teknikken skikkelig, uten å tulle det til for seg selv ved å prøve å jobbe med for tunge vekter enn hva musklene tillater. Kvaliteten på arbeidet du gjør vil lønne seg mer enn for stort fokus på å ha mest mulig vekter på stanga.

LES OGSÅ: Lær deg god teknikk i knebøy

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.