Landslagsutøver André Midtby er klar for Nordisk mesterskap i styrkeløft

Styrkeløfter André Midtby sliter med en trøblete skulder og har akkurat rukket å riste av seg influensaen, men er likevel klar for Nordisk Mesterskap neste helg.

Knebøy-André-Midtby_Foto-Syver-Svensrud-NY

Foto: Syver Gustavo Svensrud

Til tross for en oppkjøring som ikke har vært helt oppskriftsmessig, er landslagsutøver i styrkeløft André Midtby (21) klar til dyst neste helg.

André er nå inne i en veldig god mengdeperiode hvor hovedmålet er å toppe formen på EM om to måneder. Han garanterer likevel ovenfor Fitnessbloggen å gi alt under Nordisk.

portrett-ståendeSå hvem er denne karen?

  • Alder: 21 år.
  • Høyde: 178 cm.
  • Vekt: 90 kilo.
  • Klubb: Oslo Styrkeløftklubb.

Ja, hvem er denne karen med bøysko og tightsen på/av? For de av dere som ikke kjenner til meg, så er jeg en treningsglad styrkeløfter på jakten etter å bøye, benke og marke litt mer enn naboen!

Hvor lenge har du holdt på og hvor ofte trener en toppidrettsutøver?

Vanskelig å si akkurat når jeg startet med styrketrening, men vet at 18.februar 2008 (16år) stod det en overgira propell klar til å spurte rundt i styrkerommet!

Jeg var endelig gammel nok til å bytte ut fars gamle treningsvekter i heimen, med et stolt medlemsskap på treningssenter – nå skulle det bli andre boller!
Siden den gang har det skjedd en del. Jeg visste at det vanvittige konkurranseinstinktet behøvde noe å sikte mot, og der ble styrkeløft et naturlig satsningsplass, og ikke minst holdninger som samsvarer med mine grunnverdier.

Jeg trener alt fra fem til syv ganger i uken og øktene blir fort to-tre timer lange. Det hender jeg legger inn noen ekstra økter, litt avhengig av hvor i sesongen jeg er og egen motivasjon. Livet som utøver innebærer mye trening, en ting er hva man gjør på trening, men minst like viktig kommer alt utenom.

Visualisering, tanker rundt treningen, tilstrekkelig restitusjon og mat. Jeg er perfeksjonist til det ypperste og bruker mye tid på å optimalisering. Det hender jeg plutselig kan reflektere rundt beinplassering i knebøy med meg selv i over en time, enten det er på trening, når jeg lager mat eller i dusjen for den saks skyld. Det har også hendt at jeg har kastet meg ned i en tøyeposisjon på tbanen så alt er klart for dagens økt. Hvem har sagt toppidrett er sunt, hehe.  ;)

Har prestert over all forventning

Hvordan har 2012 vært for deg?

Det har skjedd mye i 2012! Jeg fikk min internasjonale debut på nordisk, har vært med på flere forskningsprosjekter som har vært meget spennende, og avsluttet et bra treningsår med å ta VM-kravet! Kan også nevne at fra NM 2011 til 2012 gikk jeg opp kun 3kg i kroppsvekt, men økte 120kg totalt og fikk en økningsprosent på 15,1%.

Du ble jo for kort tid siden tatt ut på landslaget, dette må jo være et stort steg for deg, og hva tenker du om å bære flagget på brystet i konkurranse mot andre nasjoner?

Det har alltid vært guttedrømmen å være best i landet, og det å kunne representere Norge internasjonalt. Nå ligger fokuset på å forsvare min plass på landslaget og gi resten av verden solid kamp om medaljene på nordisk, EM og VM! Allerede kommende fredag den 22.Februar reiser jeg og laget til Island for å konkurrere på Nordisk, det blir en spennende tur!

grafikk-konkurranser-NY

Hva håper du 2013 bringer?

Dette året har mulighetene åpnet seg og sikter på et stort år 2013! Konkurransemessig blir det følgende plan om alt går som jeg håper:

  • Nordisk mesterskap i februar, Island
  • EM i april, Tsjekkia
  • World-Cup i juni, Russland
  • VM i august, USA
  • NM i november

Det kommer også til å komme filmer fra turene internasjonalt, så dere kan få et litt bedre innblikk i hvordan vi har det på tur med landslaget, både på og utenfor plattingen. Bare å glede seg.

surringer

Foto: Syver Gustavo Svensrud

Gjør et viktig forebyggende arbeid

Norges Styrkeløft Forbund har strenge krav til ren og dopingfri idrett, noe som kommer til syne via tett samarbeid med Antidoping Norge samt kontrakter og lisenser.

I tillegg ser man gode holdninger og slagord som «vi løfter sammen og skaper rene vinnere» Hvordan føler du folk utenfor styrkeløftmiljøet ser på dette?

Det tas stort sett veldig positivt hos folk, og mange forstår at vi konkurrerer og lever uten bruk av prestasjonsfremmende midler. Med dagens kroppsfokus syntes jeg det og er svært viktig å kunne vise andre og kanskje særlig de unge, at man kan oppnå ting helt på det rene.

Stort sett ser vi treningsmagasiner og nettsider rundt trening som prydes, helt ukritisk, av personer som benytter seg av doping – hva slags signaler sendes dermed ut til håpefulle unggutter og jenter?

Forbildene blir noen som lever i et medisinskap, og det er det ingen som er tjent med.. Man kan aldri garantere for at alle holder seg innenfor reglementet, det vil dessverre alltid finnes sorte får i alle idretter, men en viktig faktor er å forebygge det i aller høyeste grad, og her er norsk styrkeløft et godt eksempel.

Har du noen store tall du innerst inne har et brennende ønske om å ta? Du lukter jo på 300 i både knebøy og markløft f.eks?

300kg i både knebøy og markløft er to fine milepæler jeg ser frem til! På 300kg i bøy har jeg lovet meg selv nye treningssko, så hvis det ikke går på Nordisk til helgen blir det å stille i utslitte sko på EM. Utover det blir 850kg, og på sikt 900kg som sammenlagt resultat noe å strekke seg mot, kanskje det skjer allerede i år hvis alt klaffer og jeg holder meg skadefri.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.