Du er så mye mer enn tallet på baderomsvekten

For de fleste er det bare tull å veie seg. Hvis helse og fysisk form betyr noe bør du sannsynligvis tenke annerledes.

nia1

Jeg vil påstå at du kan få bedre treningsresultater og være lykkeligere hvis du holder deg unna baderomsvekten. Dette gjelder spesielt deg som veier deg ofte og fort lar humøret påvirkes av vekten. Til tross for at små forandringer i væskebalansen kan utgjøre så mye som 3 kilo på vekten, freaker mange ut av selv bittesmå forandringer.

Den vanligste grunnen til at folk veier seg er at de føler de må «passe på» vekten. Vekten blir et slags referansepunkt på hvor flink man er – fra dag til dag. Hvis du vet at du spiser sunt og lever fornuftig, er det ingen grunn for deg å tro at du legger på deg fett.

Finn deg en livsstil du kan leve med. Ikke end opp med å være på en livslang diett som innebærer et hysterisk forhold til baderomsvekten. Problemet med baderomsvekten er at den bare lurer deg til feilaktige antagelser. Muskler veier riktignok det samme som fett, men tar mindre plass og er fastere i sin form.

Bedre form til tross for økt vekt

linntiller

På 1 år la denne jenta på seg 9 kilo. Fordi hun har bygd muskler og redusert fettprosenten ser hun mer atletisk og sunnere ut. Heldigvis for henne lot hun ikke tallet på baderomsvekten diktere hverdagen.

Mange erfarer at en periode med god trening kan gjøre at de veier mer. Problemet er at de da tror at de har gjort noe feil, eller at treningen ikke har fungert. Dette er helt feil.

Trening gjør at du kan lagre mer glykogen og væske i musklene dine, noe som gir deg flottere fasong. Dette har ingenting med fett å gjøre, slik mange feilaktig tror.

Denne samme erfaringen som jenta på bildet har jeg selv. I løpet av en 4 måneders periode trente jeg veldig bra, var veldig fornøyd med meg selv og spiste sunt. Da jeg gikk på baderomsvekten visste den derimot at jeg hadde gått opp cirka 2 kilo. Hva hadde skjedd? Det hadde sannsynligvis lite med fett å gjøre, fordi jeg objektivt hadde lavere fettprosent og mer fasong på musklene.

Å fokusere for mye på fettprosenten kan også være litt misvisende. Den er vanskelig å måle helt riktig og kan også bidra til at du feilaktig tror at fremgangen har stoppet opp eller gått tilbake.

Tenk heller på at du skal føle deg bra, prestere på trening, at du føler deg vel og at klærne sitter fint på deg. Dette burde bety mye mer enn baderomsvekten og fettprosent-målingen som du ikke vet om er riktig.

Fokuser heller på det som betyr noe

Tallet på baderomsvekten skal ikke fortelle deg hvordan du har det eller hvor mye du er verdt. Det er også en veldig dårlig indikator på suksess og kroppsform. Skal du først bruke noen markører, bør du heller bruke disse 4.

  • Hvordan du presterer på gymmen: Så lenge du med jevne mellomrom blir sterkere, så vet du at du gjør mye riktig. Du forteller kroppen din at du vil ha mer muskler og mindre fett. Jo sterkere du blir, jo sterkere blir signalet
  • Hvordan du føler deg: Har du mye energi og føler deg bra? Da vet du at du gjør noe riktig.
  • Livskvalitet: Å trene og komme i bedre form bør øke livskvaliteten, ikke styre alt. Følg en fornuftig plan med små enkle grep som lar seg holde på lang sikt. Da vet du at du gjør mye riktig.
  • Hvordan klærne sitter på deg: Klær kan si mye om hvilken vei treningen går. Merker du at klærne sitter løsere, kan dette være et tegn på at du forbrenner fett. Det kan også være et tegn på at du har bygd muskler. Mer muskelmasse på samme vekt gjør at klærne sitter løsere.

Ikke stress over baderomsvekten eller over kostholdet. Kostholdet bør være så enkelt som mulig. Treningen skal være lystbetont, utfordrende og moro. Sett bort baderomsvekten, om ikke for godt, i minimum 30 dager. Bruk heller de 4 metodene ovenfor.

Artikkelen er fritt oversatt basert på artiklene Stop weighting on the scale – why, how to get better results, and a challange og A case for staying off the scale and not weiging your self med tillatelse fra Nia Shanks. 

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.