Les hvordan Cecilie (27) kvittet seg med hele 70kg

På det meste veide Cecilie 147 kilo. Nå har bergensjenta fjernet nesten halve vekta.

bilde1

Foto: Øyvind Ganesh Eknes (bildet til høyre)

Cecilie Gudmundsen er 27 år og kommer fra Bergen. På det tyngste veide hun 147 kilo, noe som klassifiserte som alvorlig fedme. I dag veier hun 70 kilo mindre og er blitt instruktør og motivator hos LIVEA og jobber som serviceansvarlig hos Expert.

Her er hennes historie

Det første minnet mitt som «stor» er fra de siste årene i barnehagen. Jeg husker vi skulle fotograferes i barnehagen, og jeg følte meg mye større sammenlignet med de andre på min alder. Det er vondt å nå tenke tilbake på at et så lite barn, som egentlig burde være fri for bekymring, kan sitte med slike tanker.

bilde4Barneskolen forverret hele situasjonen. Dette var blant de tøffeste periodene i mitt liv. Her opplevde jeg både psykisk og fysisk mobbing, hver eneste dag. Utad prøvde jeg å virke bekymringsfri, men på innsiden var alt et stort kaos, noe som igjen trigget mer og mer skjult trøstespising. Selv om jeg var et veldig aktivt barn som var med på de fleste sportene og aktivitetene i nærmiljøet ble vekten høyere og høyere og mobbingen ble ikke akkurat noe mindre av. Det ble rett og slett en ond sirkel.

Jeg husker jeg var til utredning på barneklinikken hos ernæringsfysiologer, for å undersøke kostholdet mitt for å se om det kunne gjøres noen tiltak der, men i følge dem var kostholdet mitt normalt (all den skjulte trøstespisingen var jo ikke noen andre enn jeg selv som visste om). I korte trekk så var ikke ungdomsskolen noe bedre, tvert i mot, her økte vel også vekten mest på kortest tid.

Jeg følte meg fremmed i egen kropp, innsiden stemte ikke overens med utsiden, og begynte å prøve på egenhånd å gå ned i vekt på forskjellige måter. Første jeg prøvde var slanketabletter fra legen, prøvde alle sortene som tidligere var tilgjengelig på markedet, hvor ene typen var inkl. oppfølging av ernæringsfysiolog. Dette hjalp for reduksjon av noen kilo, men gikk raskt opp igjen alt og litt til. Ellers var jeg innom alt mulig rart av dietter og lignende – men ingenting som gav meg gode og varige resultater.

Gikk ned 50 kilo på 8 måneder

Etter å ha prøvd det meste for å gå ned i vekt, fikk min søster et blad om et livsstilkurset i Fyllingsdalen/Bergen som jeg falt for og bestemte meg for å melde meg på. Kurset ble nøkkelen til min suksess, og i regi av kurset som varte 1 år gikk jeg ned litt over 50 kg på ca. 8 mnd. På kurset lærte jeg at det ikke finnes noen snarveier til varig vektnedgang. Det er hardt arbeid hele veien. Men man kan få støtte, kunnskap og hjelp til å lykkes. Både knyttet til kosthold og trening.

I omtrent ett år etter dette fokuserte jeg på å jobbe med å stabilisere vekten og å vedlikeholde de nye gode vanene jeg hadde opprettet, før jeg tok steget videre for å stramme opp og å gå ned noen kg til. Til dette fikk jeg hjelp av min nåværende personlige trener Carl Watkins. Jeg har strammet opp mange cm, og gikk ned ytterlige vekt fra etter kurset.

bilde3

Ble enklere å bli akseptert

I dag jobber jeg selv som instruktør for livsstilskurset, hvor jeg selv gikk på kurs kun 3 år tilbake. Gjennom min nye deltidsjobb som Livea-instruktør håper jeg at jeg kan bidra til å inspirere andre.

Jeg har blitt flinkere til å utfordre meg selv til å gå ut av min egen komfortsone etter at jeg gikk ned i vekt og har generelt mye mer energi enn før. Jeg har vært mindre redd for å prøve ut nye ting og kjenner meg tryggere på meg selv. For eksempel så har jeg vært i vindtunnellen på Voss, noe jeg aldri kunne tenkt å finne på når jeg var på mitt største. Jeg merker også at det er enklere å bli akseptert i samfunnet generelt.

Tilbakemeldingene har vært overveldende. Mange kjente kommer til meg og vil ha tips om kosthold og trening – noe jeg synes er utrolig gøy. I begynnelsen av vektnedgangen var det en del personer som ikke turte å si noe til meg direkte om vektnedgangen min, og spurte gjerne de rundt meg om jeg var syk siden jeg hadde hatt så stort vekttap. I dag får jeg mange positive tilbakemeldinger både fra folk som har lest om meg, og fra de i mine omgivelser generelt. Dette er noe jeg sitter utrolig stor pris på, og tar med meg for videre inspirasjon.

bilde5

Foto: Øyvind Ganesh Eknes

Trener styrke 3 ganger i uken

Nå trener jeg styrketrening 3 dager i uken, kondisjon noen dager i uken, samt at hverdagsaktiviteten min har økt betraktelig. Før når jeg kom hjem fra jobb, var jeg så tappet for energi at jeg parkerte meg selv godt ned i sofaen for resten av dagen.

Jeg merker stor forskjell på vanlige hverdagslige ting hvor mye lettere det er nå, enn før jeg gikk ned i vekt. For eksempel å gå raskt opp trappene til 5 etasje hvor jeg bor eller en rask tur på butikken var et ork for meg før, men nå tenker jeg ikke over det en gang.

Før spiste jeg 2 måltider for dagen, og spiste aldri frokost, noe som rett og slett ikke fungerte for min kropp. Nå spiser jeg hver 3-4 time jevnt utover dagen, er helt avhengig av en god frokost og drikker rikelig med rent vann. Jeg er blitt mye mer bevisst på næringsinnhold når jeg handler matvarer i dag enn hva jeg var før, og leser alltid på innholdsfortegnelsen på produktene i butikken. Er opptatt av å spise sunne matvarer, men mener også at man en gang i blant må få lov til å kose seg litt ekstra.

Viktig med helhetlig tankegang

julebord

oto, hair and makeup: Mette Minde Fengestad – JU & ME Hårdesign AS

Jeg tror at nøkkelen til å lykkes med varig endring av livsstil er å fokusere på helheten og å slå seg til ro med at ting tar tid. Man må både jobbe med det fysiske og mentale aspektet. Samtidig må man øke egen kunnskap og bevissthet om kosthold og trening. Det er den helhetlige tankegangen som gir gode nok rammevilkår til å lykkes over tid. Det betyr også at man må være bevisst på alle de valgene man tar. Hver dag og hver uke.

Selv om det er vanskelig, handler mye om gode rutiner og kunnskap. Jeg visste personlig at det ikke kom til å bli lett og at det ville kreve alt jeg hadde av innsats og vilje. Man må være villig til å bryte med gamle vaner. Man må venne seg av med avhengighet av sukker og andre usunne matvarer. Et viktig poeng er at kunnskap om livsstil ikke er noe man lærer på skolen. Det er kunnskap man selv må ta ansvar for å tilegne seg.

Jeg hadde perioder underveis som var spesielt vanskelige. Flere ganger lurte jeg på om jeg kom til å lykkes. Støtte fra kursholderne, familie, venner og kolleger var helt avgjørende.

Det vil komme tøffe dager

Til de som sitter i samme situasjon som jeg var i ønsker jeg å formidle at man må søke tilpasset hjelp, og vær forberedt på at det vil komme dager som er veldig tøffe. Vær åpen til de rundt deg om ditt valg om å endre livsstil, dette gjør endringen mye enklere.

Ikke mist motet underveis, hold øynene på målet og belønn deg selv en gang i uken med en flott bukett blomster eller noe annet som gir deg glede.

Enkle tips for de som ønsker å få en enklere hverdag:

  • Spis regelmessig og ha en plan om hva du skal spise.
  • Gjør det til en vane å drikke mye vann.
  • Fjern en time fra TV-tiden din og bruk den til å være i fysisk aktivitet.
  • Velg trappen i stedet for heisen, og gå til butikken om det er mulig.
  • Ta treningen rett før eller rett etter jobb  – da er det enklere å få det gjort.
  • Lag mat fra bunnen av, unngå halvfabrikata og ferdigmat.
  • Sett deg et tidsbestemt hovedmål som du deler inn i flere små delmål.
  • Ikke gi deg, det er det som kjennetegner vinnere.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.