De 5 viktigste tingene jeg har lært etter å ha gått ned 60 kg

Ta med deg noen raske tips fra Helene.

IMG_1785

Jeg skriver nå tre år siden jeg begynte på min vektnedgang for alvor. Tre år, og jeg har gått over 60 kg og over 180 cm, et helt menneske med andre ord. Det er ingen tvil om at det har vært en hard kamp, men jeg har lært utrolig mye underveis som jeg ikke ville vært foruten. Det blir faktisk lettere og lettere underveis, men noen ganger må man gå på noen smeller før man lærer hvordan man kan gjøre det bedre. Dette er det jeg føler er de fem viktigste tingene jeg har lært underveis.

1. Litt er ALLTID bedre enn ingenting

1703

Da jeg begynte å gå ned i vekt var det ikke så mye som skulle til for å vippe meg av pinnen. Om jeg spiste en sjokolade på en tirsdag kunne jeg bare gi opp resten av uken og begynne på nytt på mandagen. Om jeg plutselig kun hadde 20 min på trening så droppet jeg heller treningen enn å faktisk trene de 20 minuttene. Etterhvert som tiden har gått har jeg imidlertid innsett at litt trening alltid er bedre enn ingenting!

Det er faktisk den aktiviteten vi av og til dropper fordi vi har dårlig tid som kan være utslagsgivende med tanke på vektnedgang. De siste 6 månedene har jeg blitt mye flinkere på hverdagsaktiviteten siden jeg tross alt har en stillestittende jobb, og på veldig kort tid har jeg merket flere endringer både på kroppen og på energinivået. Noen ganger rekker man ikke å gjøre ting slik man har planlagt, men det er noe som kalles Livet, og det slipper man noen ganger ikke unna. Da handler det om å gjøre det beste ut av det, og ha en plan B for krisetilfeller. Rekker du ikke treningen? Vel, kanskje du kan sykle til jobb istedet? Ta en økt hjemme i stua eller kanskje du har andre muligheter?

2. En dag med usunn mat betyr ikke at man er mislykket

Når man leser alle fitnessbloggene der ute så kan man lett få for seg at de aldri har sprekker på dietten eller dårlige dager. Det virker som om torsken og brokkolien glir ned uten problemer, og at det er helt normalt å ha med seg kyllingsalat på boks selv om man skal i bursdag. Slik er det ikke, det er bare veldig få som velger å skrive om den late lørdagen på sofaen med en svær godispose fra Sverige. Eller den dagen hvor alt føles kjipt og ostepopen er den beste løsningen.

ALLE har dårlige dager, dårlige perioder eller bare dager hvor fokuset på sunt kosthold ikke er der. Det betyr ikke at man er mislykket på noe som helst måte, man må bare tenke at spist er spist. Akkurat som om du ikke blir slank av et sunt måltid, så vil ikke et dårlig måltid gjøre deg feit igjen :) Dessuten, man må bare reise seg igjen, og dette gjelder både kosthold og trening. Man får tross alt ingen endringer om man gir opp!

LES OGSÅ – Vektnedgang – gjør du disse 8 feilene?

3. Gode mål underveis er viktig for videre fremgang

withings_body_scale_wifi_white-18788628-frntl

Alle har ulike måter de motiveres på. Noen motiveres av å se vekta gå nedover, andre motiveres av å bli sterkere. Uansett hva din motivasjon er, så er det viktig med gode og målbare mål underveis. Det er viktig å ha noe konkret å jobbe mot så man ikke ender opp med å bare surre rundt seg selv.

Gode mål, og det å nå disse målene er utrolig viktig for mestringsfølelsen, kanskje særlig om man endrer livsstil og skal ned i vekt. Å gå ned i vekt er for mange en lang og hard vei, og da trenger man disse lysglimtene underveis for å minne seg selv om at det er mulig, og ikke minst for å gjøre det litt mer morsomt for seg selv. Personlig trigges jeg best av mål som skal nåes innen en bestemt dato! Tydeligvis jobber jeg best under press, og dermed er det slike mål jeg setter for meg selv.

 

4. Alt eller ingenting funker en periode, men ikke i lengden

vegetables

Dersom man vil ned i vekt så mener jeg som sagt at det er nøvendig å gjøre det til en livsstil og ikke en kjapp pulverdiett. Trening, aktivtet og sunt kosthold er veien å gå er min mening. Mange har en tendens til å gå all-in når de har bestemt seg for å gå ned i vekt, meg selv inkludert.

Man trener mye, er veldig fokusert på kosten og er generelt veldig flinke. Dette fungerer i en periode, men når man plutselig befinner seg i en situasjon hvor man hele tiden teller kalorier, dropper sosiale aktiviteter fordi man må trene, og generelt blir veldig opphengt, så er det på tide å begynne å tenke mer på balansen. Ja, du må gjøre dette til en livsstil, men er det egentlig en livsstil å aldri kunne ta seg en is en varm sommerdag? Aldri kunne spise favorittkaken din som kun bestemor kan lage, aldri kunne ta en bytur med jentene? Alt eller ingenting stilen fungerer i en periode, og for noen er denne perioden viktig for å gjøre viktige endringer, men etterhvert MÅ man finne balansen.

Det sies at om man spiser sunt 80 prosent av tiden så vil man fremdeles få resultater. Jeg har egentlig ikke trodd på det for å være ærlig. Nå har jeg derimot opplevd at man fint kan få resultater selv om man tar seg en is :) Det de fleste av oss må passe på er at disse spesielle anledningene blir flere enn de sunne dagene!

IMG_1838

5. Du må finne det som funker for DEG

you1

Det er en jungel av tilnærmingsmetoder med tanke på trening og kosthold, og man kan bli forvirret av mindre. Alle mener selvsagt deres metode er best, og de fleste har gode argumenter for dette. Dette er kanskje det viktigste jeg har lært, nemlig det at man må finne en måte som funker for en selv uavhengig av hva som funker for venninnen din/forbildet ditt/favorittbloggeren/de andre du trener med. Kanskje lavkarbo fungerer perfekt for venninnen din, men du er ikke venninnen din! Du er et unik individ, og din oppskrift ligger kanskje i et motsatt retning? Som jeg snakket om i punktet over, det handler om å finne en balanse, og det handler også om å finne en livsstil som du faktisk kan leve med.

For å finne det som funker for deg så må du imidlertid prøve og feile litt! Jeg brukte vel over 9 måneder på å finne et kosthold jeg responderte bra på, og med tanke på treningen har jeg vært innom flere senter og treningsformer før jeg fant ut hva jeg likte best. Trening skal tross alt også være lystbetont! Du er ikke rar fordi du ikke liker styrketrening, men foretrekker crossfit for å sette det på spissen!

Ha fokus på deg, og tenk på hva som gir deg glede, hva slags sunne matvarer du liker å spise og hva du synes er morsomt å trene. Prøv deg frem, test ut forskjellige ting, men ha guts nok til å si at dette er det jeg liker! Enten det er styrketrening, løping, Crossfit eller svømming, finn den metoden som passer deg :) Det er selvsagt viktig å ta imot tips, råd og hjelp underveis, men alle må finne sin egen greie til en viss grad. Noen ting er jo ganske selvfølgelig, som at man må spise sunt og være i aktivitet, men det er heldigvis mange måter å gjøre dette på :)

Det er ingen tvil om at jeg har lært mye iløpet av tre år, og dette er nok noe jeg kunne skrevet utrolig mye om. Punktene over er imidlertid de tingene jeg mener er det viktigste jeg har lært underveis, og det er dette jeg tipser andre om når de spør om råd :)

Ferdig utlært er jeg nok ikke, men det går fremover litt og litt hver eneste dag!

LES OGSÅ – Helene veide 141 kilo, men sa nei til fedmeoperasjon. I dag er hun et helt nytt menneske

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.