;
;

5 gode grunner for å drikke vann

Et væsketap på et par prosent kan bety mye for kroppen din når du skal prestere. Her får du 5 gode grunner til å drikke (mer) vann.

vann1

Vann er den beste tørstedrikken. Spør bare hvilken som helst lege, ernæringsfysiolog eller tannlege. Visste du for eksempel at 50 prosent av kroppsvekten til kvinner og 60 prosent av kroppsvekten hos menn består av vann?

I løpet av 24 timer mister vi cirka 3 liter vann som vi må erstatte. Tapet fordeler seg på 1,4 liter i urinen, 0,7 liter i svetten, 0,6 liter i avføringen og 0,3 liter fra utåndingsluften. En kombinasjon av drikke og mat, samt forbrenningsprosesser i kroppen er nødvendig for å dekke dette tapet.

Vann er viktig for helsen og prestasjonsevnen. Og vil du ha noen gode grunner for å drikke vann, så får du det her.

Vann…

1. Kan forhindre redusert prestasjon

Et væsketap på et par prosent vil hemme effekten og kvaliteten på treningen, i tillegg til at det påvirker anabole og katabole hormoner på en uønsket måte (1-3).

2. Kan redusere matlysten

Amerikanske forskere har pekt på at det å drikke vann før du spiser kan få deg til å spise mindre mat. Kanskje noe å prøve ut når du får lyst på noe godt? (4, 5).

3. Regulerer væskebalansen

Som nevnt består 50-60 prosent av kroppsvekten vår av vann. Vann er viktig for væskebalansen, for å regulere kroppstemperaturen, fordøye og transportere mat i kroppen.

4. Kan hjelpe deg ned i vekt

Ikke alle mat- og drikkevalg skjer som følge av at vi er sulten. I mange tilfeller drikker og spiser vi av vane. Hvis du er vant med å drikke kaloririk drikke til mat, når du skal kose deg osv, kan det være en god idé å heller drikke vann. Sett vannet i kjøleskapet, gjerne med lime, sitron eller kanskje basilikum, så får du en frisk og god smak. Dette har visst seg som en effektiv strategi i USA. Et annet moment er at det også er mye bedre for tennene dine enn brus, juice, nektar og lignende drikker.

5. Kan redusere risikoen for kreft

Befolkningsstudier viser at de som er flinke til å drikke vann har redusert risiko for tykktarm– og blærekreft. Hvorvidt det er vannet som er årsaken til det, er ikke så enkelt å si, men hvorfor ikke bare bruke det som et ekstra påskudd for å være flink til å få i seg nok?

I tvil?

Kommer du på noen andre gode grunner til å drikke mer vann? 4 Svar

Referanser

  1. Med Sci Sports Exerc. 2007 Oct;39(10):1817-24. Effect of hydration state on strength, power, and resistance exercise performance.
  2. Int J Sports Med. 2006 Oct;27(10):765-70. Effect of hydration state on testosterone and cortisol responses to training-intensity exercise in collegiate runners.
  3. J Appl Physiol. 2008 Sep;105(3):816-24. Epub 2008 Jul 10. Effect of hydration state on resistance exercise-induced endocrine markers of anabolism, catabolism, and metabolism
  4. Water consumption reduces energy intake at a breakfast meal in obese older adults. Davy BM, et al. J Am Diet Assoc. 2008 jul.
  5. Van Walleghen EL, et al. Pre-meal water consumption reduces meal energy intake on older but not younger subjects. Obesity 2007 Jan.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.