;
;

Derfor føles knebøy bra for noen, men totalt elendig for andre

Her får du se to fantastiske videoer som demonstrerer hvorfor knebøy kan føles bra hos deg, men elendig hos kompisen eller venninnen din.

knebøyforskjeller

Innlegget ble først publiser på eiriksandvik.no.

Knebøy. 

Øvelsen kommer alltid til å bli diskutert. Noen elsker den, andre hater den. De som elsker den, er tilpasset den. De som hater den, er ikke.

Men, det går an å ha et nøytralt syn på øvelsen knebøy. Det er som jeg liker å si, ikke noe galt med øvelsen, men det er mange som har et mindre godt utgangspunkt for øvelsen, og for andre igjen, er det nærmest umulig å utføre noe som ligner på en god knebøy.

Hva er viktig med å presisere dette til gangs?

For det første, vil noen ha problemer med å bruke øvelsen til å bygge maksimal styrke i knebøybevegelsen.

Og for det andre vil mange skade seg ved å presse seg selv (eller bli presset) til å trene øvelsen knebøy.

For de som ikke føler knebøy fungerer, vil det være bedre å velge varianter av knebøy som passer kroppen bedre. På denne måten vil du kunne kline til når du trener, og ikke være redd for om noe går galt av den grunn at det rett og slett ikke føles naturlig.

LES OGSÅ – 12 årsaker til knesmertene og hva du kan gjøre med det

Se på klippene under, og du vil forstå at det for noen ikke er naturlig å skulle kjøre en helt vanlig knebøy.

P.S. Dette og neste klipp anbefaler jeg sterkt for alle som trener. Dette er «good stuff».

I denne videoen ser du hvordan dette fungerer på virkelige personer.

Jeg har sagt det samme siden jeg startet å skrive, nettopp fordi jeg selv har lange lårbein, og knebøy med stang på ryggen føles av den grunn ikke naturlig for meg.

Det betyr ikke at jeg ikke kan, eller kommer til å trene knebøy, slettes ikke. Det betyr derimot at det er andre varianter av knebøybevegelsen som føles mer naturlig å bruke for å bygge styrke, av den enkle grunn at det føles bedre!

Kanskje du kjenner deg igjen? Isåfall, ikke vær redd for å prøve/finne nye øvelser som kanskje passer deg bedre.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.