Slik unngår du å bli en av de 88 % som mislykkes med nyttårsforsettene

Nesten alle mislykkes. Vil du vite hvordan du gjør det?

stop

54 prosent av oss har planer om å gjennomføre ett eller flere nyttårsforsett. En undersøkelse fra professor i psykologi, Richard Wisemen, viser at 88 prosent mislykkes. Så av de vel 2 millionene nordmenn over 20 år som prøver, mislykkes snaut 1,8 millioner.

Det er mange årsaker til at folk ikke klarer å nå målene sine. En hovedårsak er sannsynligvis at en del av nyttårsforsettene baserer seg på ytre faktorer som venner, partneren, sosiale medier, naboen, osv. At den du er sammen med ønsker at du blit kvitt «kjærlighetshåndtakene» er skjelden motiverende nok alene. Forskning på motivasjon peker på at vi i langt større grad lykkes når vi selv ønsker endringen. Du yter eksempelvis langt bedre når du får velge blant flere oppgaver, enn når du nærmest blir tvunget til å gjennomføre en oppgave. Kanskje ikke noen stor overraskelse.

Det finnes også en god del andre årsaker til at de fleste mislykkes. Mange setter ofte alt for mange nyttårsforsett, gjør de for store og uoverkommelige, er for lite konkrete til å vite hvordan de egentlig skal gjennomføre dem, eller glemmer velger noe de engang bryr seg om.

Viljestyrke er en viktig evne som har en rekke begrensninger. En undersøkelse fra Baba Shiv og medarbeidere viste at studenter som på forhånd ble bedt om å huske en tallrekke hadde lettere for å velge noe usunt senere jo mer komplisert tallrekken de skulle huske var. Hvorfor? Teorien er at studentene allerede hadde «brukt opp» en del viljestyrke på å huske tallrekken, og hadde mindre til overs for å gjøre et fornuftig matvalg. Det samme viser seg også gjeldende under stress. Dette tyder på at det finnes en klar begrensning i viljestyrken vår og at vi derfor må bruke den klokt.

Lag gode og realistiske vaner

Ønsker du virkelig å lykkes er det viktig at du etablerer gode vaner. Har du aldri trent før bør du ikke ha som nyttårsforsett å løpe 3000 meter på under 10 minutter den første måneden av året. Det bør heller ikke være å slutte å røyke samtidig som du går over til å bli veganer og skal stille i en fitnesskonkurranse.

Hold deg til så få nyttårsforsett som mulig og la de være enkle å gjennomføre. Dette gir mestringsfølelse og motivasjon.

Ikke gap over for mye, da orker du ikke og alt blir et tiltak. Etabler heller mange små gode vaner, enn å tro at du helt utav det blå skal klare å snu opp ned på tilværelsen.

4 tips som gjør at du lykkes

1. Velg kun ett nyttårsforsett

Det er vanskelig å gjennomføre flere/mange nyttårsforsett samtidig. Det beste er om du velger deg kun ett, eller et fåtall. For mange nyttårsforsett vil stort sett gi dalende motivasjon og viljestyrke til å gjennomføre. Dette gjør at du ikke får noen mestringsfølelse. Det betyr ikke at du ikke kan oppnå flere ting i 2014, men prøv heller å velg ut det aller viktigste for deg.

2. Del nyttårsforsettet opp i små enkle vaner

Hvis målet er å gå ned 5 kg til sommeren bør du dele dette opp i flere små realistiske vaner. Det kan være å holde godteri og brus til helgene, det kan være å spise havregrøt til frokost på hverdager, eller det kan være å gå tur i 30 minutter minimum 3 dager i uken. Jo enklere og kortere tid du bruker på å etablere en vane, jo enklere er det å lykkes. Klarer du å holde deg til vanen i 30 dager, kan man si at du har etablert en god vane.

Å lykkes gir mestringsfølelse. Dette gjør at du også vil være klar for større oppgaver etter hvert. Om du derimot alltid lager for store nyttårsforsett blir du vant med å mislykkes og mister også troen på deg selv.

3. Skriv ned nyttårsforsettet og fortell om det til andre

Skriv ned nyttårsforsettet ditt på et ark og del det inn i flere små gode vaner. Fortell familie og venner om hva du har planlagt. Det skaper en forpliktelse til å gjennomføre. Om du i tillegg bestiller deg personlig trener blir forpliktelsen enda større.

Det kan også være smart å belønne deg selv når du lykkes. Fortell familien din at når du har gått ned 3 kilo så skal du ta med alle ut på restaurant å spise eller på kino. Motsatt kan det også koste litt å ikke vinne. Hvis du ikke klarer å gå ned 5 kilo til sommeren kan det være at du lager familiens middag i 3 måneder framover, eller må betale hver enkelt 500 kroner.

4. Legg til rette for å lykkes

Det finnes mange måter vi kan legge til rette for å lykkes. Elsker du godteri bør du ikke la det være masse godteri hjemme. Du bør begynne å skrive handlelister og kanskje bare dra på butikken en gang i uken. Bestem deg for at du skal bruke maksimalt 50 kroner på godteri den uken. Etter handleturen, er det en uke til neste gang du skal på butikken.

Hver gang du eksponeres for fristelsen må du bruke viljestyrken for å holde deg unna. Jo færre fristelser, jo enklere er det å holde seg.

Enkelt og greit: Ny atferd blir fort en vane og fristelser blir etter hvert enklere å motstå. Du merker at viljestyrken bli sterkere og motivasjonen blir større.

Referanser

  1. http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa120/kap1.pdf
  2. https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/saveselections.asp
  3. http://ipsos-mmi.no/Nordmenns_foresetter_og_planer_for_2013
  4. http://blog.bufferapp.com/the-science-of-new-years-resolutions-why-88-fail-and-how-to-make-them-work
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.