Emilie sier – Du kan hvis du bare vil det nok

Emilie Møller-Olsen mener at alle kan, bare de vil det og ønsker det nok.

supermann

Du kan hvis du vil. Har du egentlig tenkt på det? Det er faktisk sant. Du kan nå så langt du vil, hvis du vil det nok. Du kan bli hva du vil, hvis du vil det nok. Og du kan få gode resultater hvis du vil det nok.

Jeg skal bruke meg selv som et eksempel. Jeg var 17 år, trente mye og spiste feil. Jeg raste ned i vekt, og tenkte at jeg ikke trengte stort med mat. Jeg ble tynnere, men musklene kom ikke. Deretter gikk det litt feil vei. Jeg ville bli stram i fisken, men gjorde masse feil uten å vite hva.

Jeg hadde nettopp sluttet med håndball. Det var mye løping og lite styrke, selv om jeg likte det. Jeg følte liksom at jeg måtte løpe for å holde formen. Og verre ble det. Men jeg fikk heldigvis hjelp – en matplan på 3000 kcal. Det var da det begynte, min vei mot den jeg er i dag. Med nok næring og energi til å prestere på trening.

Fra å være en aktiv håndballspiller har jeg nå deltatt i Norgesmesterskapet og Nordisk mesterskap i Athletic Fitness med veldig gode plasseringer. Resultater som aldri ville kommet hvis jeg ikke ønsket det nok. Ingen skal fortelle meg at jeg ikke er målrettet og sta. Jeg kan fordi jeg vil.

Fremgang fra 2011 til 2013

Ved jul 2011 veide jeg 57 kilo. Nå i sommer (2013) veier jeg 68 kilo. Jeg har aldri vært tyngre, men:

  • Jeg er bedre trent.
  • Jeg har mer muskelmasse.
  • Jeg har mer sprett i rumpa og finere mage.
  • Jeg er generelt strammere.
  • Jeg har mer energi og overskudd fordi jeg spiser mer mat.

Bildet fra venstre er fra dietten i høst, mens det til høyre er for en drøy måned siden. Selv foretrekker jeg meg i den formen jeg er i nå, selv om jeg veier 7 kilo mer.

De dårlige unnskyldningene

«Jammen, jeg orker ikke» eller «jeg har ikke tid». Kjenner du deg igjen? Jeg er så lei av å høre det.

Du orker kanskje ikke fordi du ikke er vant til å trene. Men vet du hva? Trening gir overskudd. Og du har tid – det handler bare om å ta seg tid. Dropp den timen på facebook hvis livet ditt er så hinsides hektisk. Sett opp en plan på forhånd for hvilke dager du skal trene, og gjennomfør treningene. Kanskje kan du trene før jobb? Og hvis ting ikke går helt som planlagt en uke, så dør du ikke. Men husk, du har tiden. Unnskyldningene dine gjelder ikke med mindre du er A-kjendis. Vent litt, til og med de finner tid.

Da jeg startet med et skikkelig kosthold veide jeg 57,3 kilo. Da jeg konkurrerte i Nordisk veide jeg inn på 57,8 kilo. Etter en måned med en skikkelig kostholdsplan hadde jeg gått opp 4kg. Selv trodde jeg fettprosenten var tilbake til normalen ettersom vekten viste oppgang. Dette var feil. Kroppen som over lenger tid hadde skreket etter næring hadde fått det den trengte. Joda, jeg hadde gått opp i vekt, men fettmengden hadde faktisk sunket. Nok et eksempel på at man ikke skal henge seg opp i vekten.

Februar 2012 og pilen på baderomsvekten pekte oppover. Her er et bilde fra februar 2012 hvor du ser at jeg er betraktelig mindre:

Det handler om å prioritere: Å ta seg tid, å spise nok, å trene bra. Verre er det faktisk ikke. Ja, det tar tid og du kan ikke forvente deg mageruter på to måneder. Kanskje får du det aldri.

Kom likevel i gang med treningen og spis sunt. Vi er født forskjellig og har ulike forutsetninger. Men uavhengig om du har gode eller dårlige gener, så kan du hvis du vil.

Det handler egentlig bare om å vil det nok. Jeg har troen på at du kan få det til. Ta små og riktige steg:

  • Bytt ut brødskiven med salami med eksempelvis makrell i tomat eller annet proteinrikt pålegg (hvis du vil spise brød)
  • Lag deg litt større middag slik at du kan ta middagsrestene som lunsj neste dag. Kylling, ris og grønnsaker er mye bedre enn svette brødskiver.
  • Rekker du ikke å trene? Bruk beina eller ta fram sykkelen, og bruk den til og fra jobb om mulig.
  • Bytt ut brus med lettbrus. Det sparer deg for unødvendig sukker og kalorier.
  • Ikke vær redd for å øk belastningen på treningen. Trener du med de samme vektene år ut og år inn uteblir resultatene.
  • Vær tålmodig

80 % perfekt er helt perfekt

Mammaen min som er en godt voksen dame klarer faktisk fire pullups med overhåndsgrep!

Spiser du sunt 80 prosent av tiden og trener så godt du kan, så vil det faktisk skje endringer. Et godt eksempel på dette er min mor. Tidligere har hun vært ivrig spinningentusiast. Da bestod kostholdet av en banan til frokost, etterfulgt av noen brødskiver med søtt pålegg. Deretter ble det noen knekkebrød med pålegg før hun trente på ettermiddagen. Hun var egentlig alltid litt sliten og slapp når hun trente.

Jeg prøvde etter hvert å komme med noen innspill og tips til kostholdet i tillegg til at jeg fikk henne over på frivekter. Resultatene lot ikke vente på seg og i dag er hun rimelig sprek om jeg får si det selv.

Du kan hvis du vil…

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.