Erik Bergström (21) trener og spiser som urtidsmennesket

– Det er i naturen vi får utnyttet hele vårt potensial!

2

GÖTEBORG (Fitnessbloggen): Erik Bergström (21) tar treningen utendørs. Han er ikke alene om å foretrekke naturen som gym, gleden av å trene utendørs er noe stadig flere oppdager. Til daglig jobber Erik som personlig trener på treningssenteret Fysiken i Göteborg, men de fleste oppdragene går utenom gymmet – han har satt opp et eget «The Primal Project» hvor fokuset er på naturlige bevegelser og trening med egen kroppsvekt.

– Å løpe barbrystet i solskinn er noe av det mest givende vi som mennesker kan gjøre, jeg elsker det, jeg har alltid elsket utendørs trening, og kan ikke fordra å løpe på en trede-mølle, sier Erik Bergstrøm. Nå starter han med treningscamps utendørs, i skogen og i fjellet, og avholder i april sin første «bootcamp» med «steinaldertrening» i Villajoyosa, Spania. 

Erik Bergström strekker litt på seg - håndstående med en hånd.

Erik (21) strekker på seg.

Pure muscle. Ikke mye å utsette på denne kroppen, men Erik bruker lite vekter og det går mest i egenvektsøvelser og kettlebells. – Maskinene på senteret har jeg ikke brukt på flere år, sier han til Fitnessbloggen. Unntaket er kettlebells, bulgarian bags, lenter og clubbells. Kjærligheten ligger i Kettlebells. Faktisk ble han allerede som 18 åring svensk mester ved å ta «death by overhad clean» long cykle i 2010.

Men i utgangspunktet var Erik en liten «tjokkis» som ung. – Mine foreldre var redd for at jeg var underernært, jeg var liten av vekst, og ble født 5 uker før tiden. Dermed ble jeg fôret med loff og honning for at jeg skulle vokse. Jeg vokste, men ikke i høyden, forteller Erik. Men da han var 12 år gammel begynte å lese om kosthold og trening, både artikler og bøker, og la om til et «normalt, sunt» kosthold. – Jeg forstod da viktigheten i å ha et godt kosthold om man vil ha god livskvalitet, jeg oppdaget sammenhengen mellom hvordan man har det og føler seg, med hva man spiser. Jeg trente som 12-åring, og var stort sett fornøyd med nivået og resultatene. Men det store gjennombruddet, eller vendepunktet, kom imidlertid da Erik leste boken «I stället for doping» av Frank Nilsson. – Jeg leste boken fra perm til perm, det var da jeg virkelig åpnet øynene for LCHF og paleokosthold, sier Erik. Og da siste side var ferdiglest, var han hellig overbevist. Der og da la han om kostholdet til LCHF (Low Carb High Fat), dietten som har dominert svenske (og til dels norske) kostholdsdebatter de siste ti år. 

– Jeg trente helt greit på «vanlig» mat, og alt var på det jevne. Men da jeg la om til LCHF og senere paleo skjedde det noe, og det skjedde ganske raskt. Jeg kom på et annet nivå, i tillegg forsvant migrenen som hadde plaget meg i mange år. Det som var mest forbløffende var at progresjonen gikk så raskt og at energien aldri tok slutt. Og dette vet jeg mange som driver med idrett og LCHF opplever – energien forsvinner ikke, du får ikke «downperioder». – Det forbauser meg den dag i dag, hvor raskt kroppen henter inn «et ekstra» gir. Paleokostholdet er nøkkelen, jeg er helt overbevist.

Det skal spises også, ikke bare trenes! Paleo being prepared ...

Erik Bergström sverger til naturlige råvarer, og mener paleokostholdet har brakt ham flere skritt videre i treningen. Her sammen med sin kjæreste Hanna, og kjøkkensjefen på El Mercat i Villajoyosa, der han i april inviterer til «paleocamp»

Teller du i dag noe karbohydrater eller kalorier?

– Jeg teller sjelden inntaket av karbohydrater, selv om jeg har ganske god oversikt over hvor mye det blir på en vanlig dag. Som regel ligger jeg mellom 10-50 gram, helt avhengig av dagen, men hvis jeg skal løfte veldig tungt, som markløft, kan det være at jeg nærmer meg 100 gram.

For Erik tenker mer på kvaliteten på maten, enn antall kalorier eller karbohydrater. – Jeg er så heldig å bo ved siden av en av de beste økologiske matvareforretningene i Göteborg («Bara Bra Mat»), og jeg prioriterer at maten jeg skal spise er uprossesert, uten kjemiske tilsetninger og er så naturlig som mulig. Jeg unner meg en ostebit av og til, men meieriprodukter generelt sett er ikke inkludert i mitt kosthold. Gluten avstår jeg fra fullstendig, det er etter min mening helt unaturlig føde for mennesker. – Jeg anbefaler at man spiser når man er sulten, og spiser riktig. Vi er skapt for å spise skikkelig næringsrik mat, vi er ikke skapt for å spise søppelmat eller tomme karbohydrater som stivelse. Det er et bevisst valg å ta, og det er ikke så vanskelig.

Så hvilke karbohydrater spiser du?

– Mine karber kommer fra grønnsaker, bær og frukt, samt rotfrukter. Det beste man kan gjøre er egentlig å eksperimentere litt. Finne de grønnsakene man liker! Da jeg tok mitt SM-gull var jeg fastende, og da hadde jeg spist veldig streng LCHF i ett år.

LCHF-kostholdsveileder

Og Erik ville lære mer om kosthold og ernæring. Derfor tok han kostholdsveilederutdannelsen gjennom MF Utbildning (Jonas Bergqvist), slik at han nå jobber både med trenings- og kostholdsveiledning. Alt er gjennomgående inspirert av paleo. – Urtreningen har jeg fått gjennom Natural Human Movement med Steve Maxwell. Jeg er lisensiert som MovNat-trener. – Da jeg tok utdannelse som personlig trener oppdaget jeg kettlebells, og da forlot jeg den klassiske styrketreningen, og gikk over til bulgarian bags, clubbells og kettlebells naturlig nok. Five fingers har jeg brukt siden 2009!

Fivefingers - Vibrams, blir stadig mer populært. Perfekt for løping i skogen?

Så nå er det utendørstrening som gjelder?

– Jeg har alltid digget å trene ute. Tredemøller er jo noe tull, man skal løpe ute i den fire natur. Med five fingers, og nakent bryst, smiler Erik. – Men seriøst de siste årene får jeg mer og mer glede av å trene utendørs med five fingers, stier, bakker, ulent terreng; en ny verden åpner seg der ute i skogen. Det startet en vårdag i 2012 da jeg sprang uten mål og mening inn i skogen, og opplevelsen var fenomenal! Jeg vil sammenlikne opplevelsen med å få et nytt og ukjent instrument i hendene, som du behersker fra første sekund. Ute i naturen så bruker du alle sansene dine, øynene dine observerer mesterlig omgivelsene, foten vet hvor den skal lande, kroppen håndterer omgivelsene på samme måte som en musiker håndterer et stemt instrument. Steinalderstrening er helt i tråd med vårt DNA, og er like naturlig som å puste. Foten har over 200 000 nerver, så å løpe barfot gir en utrolig følelse av frihet.

Men Erik er også fan av CrossFit, og tror det voksende CrossFit-miljøet vil gi vekst til paleobevegelsen i Skandinavia. – Dette er kommet for å bli. Utendørstrening, Crossfit og MoveNat er et korreks til all innendørstreningen som har dominert treningssentrene de siste tiårene, sier Erik. Man jobber med kroppen som en helhet. – Paleokostholdet er perfekt for CrossFit og naturlig trening, det går hånd i hånd og har samme grunntanke, sier Erik. – Det kommer stadig mer vitenskapelig støtte for paleokostholdet, selv om det jo er langt større og mer utbredt i land som USA og Australia, enn det foreløpig er her hjemme.

Erik Bergström i sitt rette element. (Foto: Jan Mesicek)

Krabbe, klatre, hoppe … naturlige bevegelser ute i skogen.

Har du noen store forbilder?

– Mine største forbilder er Erwan Lecorre, Vid Verdier, Ido Portal og Jonas Colting, disse har virkelig skjønt dette med naturlige bevegelser og å leve slik naturen har ment vi skal. Mark Sissons bok «Naturlig mat» er kanskje den beste paleo-kokeboken som er tilgjengelig nå, og for meg er det flott for med den kan jeg praktisere og bli bedre i norsk! – Den danske paleo-kokken Thomas Rode Andersen er også en inspirasjonskilde når det kommer til mat. Både Mark Sisson og Thomas Rode Andersen er fantastiske frontfigurer, nettopp fordi de kombinerer mat og trening. – Begge følger en rød tråd, spis den maten du er skapt for å spise, og bruk kroppen slik den er skapt for å brukes!

And up you go you rock!

Crossfit Haugesund arrangerte i sommer steinaldertrening i skogen like utenfor treningssenteret. Her er det thrusters med tung sten.

Naturlig trening

I fjor sommer arrangerte Erik steinaldertreningsdag på CrossFit Haugesund og CrossFit Centrum i Sandnes. Interessen var stor for både trenings- og kostholdsdelen. – Det blir flere arrangementer i år, vi jobber med en plan nå. Først skal vi arrangere en ukes «paleo bootcamp» i Spania i april  – Jeg konsentrerer meg om de naturlige bevegelsene og øvelsene, med det mener jeg: gå, løpe, hoppe, krabbe, krype, løfte, klatre, bære, svømme, kaste og forsvare. Du kan få gjort utrolig mye med bare disse naturlige bevegelsene, man trenger ikke så mye utstyr for å få en skikkelig treningsøkt. I skogen finner du det du trenger!

På treningsøkt i skogen

Fitnessbloggen leker seg med tung sten

Du finner alltid en sten …

Det eneste «utstyret» som ble brukt var en sten på cirka 20-25 kg. Oppvarming gjennom ulent terreng i skogen, bakker opp og ned.

  • 10×2 Hopp høyde/lengde
  • 10×8 Smale armhevninger
  • 3×12 Pushpress eller Thrusters med sten
  • Stafett (om du har med en kompis) med sten ? bære, kaste en passe lengde (15 m.) frem og tilbake
  • 3×12 Roing med sten
  • Chins eller muscle-ups på en gren
  • Bearcrawl og lizardcrawl
  • … og avslutningsvis litt vennskaplig brytning med din treningskompis!

Video fra Lille Månes Høstkonferanse 2013, Erik Bergström – The Primal Project

Les mer om Erik Bergström på drömkroppen.se.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.