Drikk mindre brus og juice, velg heller vann

Ny forskning viser at drikker som brus, juice, nektar og sportsdrikke får deg til å spise mer mat, og derav øker sannsynligheten for overvekt og fedme.

coladrikk

Vi drikker mye mer juice, nektar og brus i dag enn for tretti år siden. Dette er matvarer som metter minimalt, noe som gjør det lett å innta for mye energi totalt sett i løpet av en dag, i tillegg til at de ikke bidrar nevneverdig med vitaminer og mineraler.

Selv om det ikke blir riktig å hevde at dette er årsaken til fedme-epidemien, må vi ta innover oss at en ikke ubetydelig andel av energien vår kommer fra noe som ikke metter noe i det hele tatt.

Ifølge Helsedirektoratets rapport fra 2009 har inntaket av juice økt fra 7 til 53 liter per år fra 1975 til 2008. På samme tid økte også inntaket av brus fra 69 til 217 liter (!) per innbygger. Denne økningen er ikke bare et problem for tannlegen som skal sjekke tennene dine. Den er også et problem for blodsukkeret ditt, bukspyttkjertelen din og mest sannsynlig også baderomsvekten.

Flytende energi metter mindre

Det finnes i dag flere gode hypoteser om hvorfor flytende kalorier mest sannsynlig metter mindre, enn hvis den samme energien ble inntatt i fast føde.

Du slipper å tygge de flytende kaloriene, de er bare i en kort stund i munnen og er i mange tilfeller veldig hurtig ut i blodet.

Dette gjør at kroppen ikke reagerer på kaloriene på samme måte, som når maten er i munnen, tygges, og blir utsatt for en større fordøyelsesprosess i magesekk- og tarm.

En annen forklaring er volumet på maten. 200 gram potet (35 gram karbohydrater) vil ta tid å spise og fordøye. Poteten vil også ta mye større plass i fordøyelseskanalen, sammenlignet med om du skulle skylt ned samme mengde i appelsinjuice, eplenektar eller brus.

For tennene, helsa og vektens skyld

Selv om det finnes mange årsaker til at vi spiser, viser flere undersøkelser at flytende føde får deg til å spise mer, enn hvis den samme føden ble inntatt i fast form.

Deltagere blir ofte gitt en viss mengde karbohydrater og deretter bedt om å spise seg mett på en bufeet etter et visst antall timer. De som inntar de flytende karbohydratene spiser mer enn de som inntok de som fast føde. Selv om det kanskje blir feil å konkludere med at flytende føde gjør deg feitere, finnes det gode argumenter for å redusere inntaket av sukkerholdig drikke som juice, nektar, brus, sportsdrikke, etc. Både for tennene, helsa og vekten sin skyld.

Referanser

  1. Liquid calories, sugar, and body weight. Drewnowski A, Bellisle F. Am J Clin Nutr. 2007 Mar; 85(3):651-61
  2. Consumption of high-fructose corn syrup in beverages may play a role in the epidemic of obesity. Bray GA, Nielsen SJ, Popkin BM.
  3. A short history of beverages and how our body treats them. Wolf A, Bray GA, Popkin BM
  4. Obes Rev. 2003. Liquid calories and the failure of satiety: how good is the evidence?
  5. Physiol Behav. 2003. Sensory-specific satiety is affected more by volume than by energy content of a liquid food. Bell EA
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.