;
;

«Ja jeg er kanskje fitnesschubby, hva så?»

Livet er for kort til å bekymre seg over at sixpacken ikke synes.

Tonjenæssfitnesschubby

Foto: Privat

Jeg ble inspirert av innlegget til mine PT kollegaer, Helene og Helene.
De har begge opplevd å gå opp i vekt, noe som kanskje for mange er rart når man arbeider med – og dagene stort sett går til helse, trening og ernæring.

Jeg har i det siste selv opplevd at buksene er trangere, valken ved tights’en er større og speilet (les egne tanker) mobber meg litt hver gang jeg går forbi.

Før ville jeg nok freaket ut og hatt en lettere break down, men ikke nå lenger. Jeg er komfortabel med at vekten varierer. Arbeidsmengde, stressmengde treningsmengde og matmengde har variert og den siste tiden har samtlige vært litt over the top.
Jeg har bevisst gått inn for å øke på mengde mat, da jeg tidligere har vært slapp på å få i meg nok. En vektøkning er normalt når man øker matinntaket og jeg er klar over at det vil jevne seg ut – men det er likevel ikke kult.

Med en bachelor i ernæring og en sertifisering i både mental trening og personlig trening er ikke dette like kult. Jeg vet både hva som skjer fysiologisk og hva som skal til psykisk for å endre livsstil. Det det nok litt forventet at man skal se slik og slik ut som helsearbeider. Det er også noe jeg kan forstå. Jeg har flere ganger kjent på at jeg er en helsearbeider med en høyere fettprosent og uten det berømte «the gap» mellom lårene.

Men det er helt GREIT.

Jeg har gått mine runder, hatt mine sammenbrudd, impuls-diettstart og treningsperioder som pusher kroppen helt til ytterpunktet – men hvor får det meg? Resultatet har blitt en sliten kropp som er på randen til å være både deprimert, sulten og utslitt.

Vær så snill, aksepter den du er. Vi har en kropp, et hjerte, et liv. Livet er så altfor kort til å bruke på å skulle jobbe mot en dag å kanskje bli fornøyd og lykkelig bare fordi fettprosenten er lav og sixpacken er synlig.

Det å ha en kropp og en hverdag som er forenelig med god helse er vanskelig i dagens samfunn, men lær deg å like jobben du gjør mot målene dine. Lær deg å like hverdagene og lær deg å like DEG SELV. Du ser ut som du gjør – og det er sabla bra det!! Vi kan alltid bli litt smartere, litt mer nysgjerrig, ydmyk, våken og tilstede, men veien dit skal være morsom, utfordrende, kjedelig, lærerik og ikke minst gjøre deg sterkere.

Ja, jeg er kanskje fitnesschubby. OG SÅ? Jeg har en kropp som kicker ræv på trening, som kan klatre i fjellet og som er tålmodig når dagene blir lange.

Jeg liker kroppen min.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.