Fitnessvogna, fitnesskrakket og middelveien

Ekstra, ekstra! Les alt om fitnesskrakket, bandwagon-effekten og hvorfor det er så ufattelig vanskelig å være moderat og pragmatisk. Eller er det virkelig det?

bandwagon

«The bandwagon effect is a well documented form of groupthink in behavioral science and has many applications.»

Vi lever i vår egen lille boble her i trening- og kostholdsverdenen. Og det er en svært turbulent boble.

Det er vanskelig å si når trening og kosthold ble så mainstream som det er i dag. Det har utvilsomt vært en gradvis prosess som starter på PubMed og ender på Side2, men det begynte vel egentlig med at alle var for tynne, for feite, for svake eller for late.

Mediene og bloggerne – undertegnede inkludert, vil sikkert noen si – tok derfor på seg ansvaret for å fikse problemet, ettersom staten ikke ville gi oss superbillig sunn mat og bare feilinformerte oss ved å fortelle oss at vi skulle spise brød. Tenk, så dumt – det er jo karbohydrater. Og gluten.

Et korstog for å gjøre fokus på trening og kosthold stuerent ble iverksatt inne i boblen vår. Og imens alt tilsynelatende bare var fryd og gammen, folkehelsa var på rett spor igjen og HELFO sto klare til å blåse av hele stønadsbudsjettet på livslang forsyning av fiberhusk til alle i stedet for antibiotika og penicillin, vokste fitnessboblen seg bare større og større.

Fitnesskrakket

«The general rule is that conduct or beliefs spread among people, as fads and trends clearly do, with ‘the probability of any individual adopting it increasing with the proportion who have already done so’.»

I enkle trekk kan man si at en finansiell boble sprekker når man innser at den stadig økende prisen på det man omsetter ikke reflekterer dets virkelige verdi. Dette er slående likt det som tilsynelatende har skjedd i fitnessverdenen.

En boble fortsetter nemlig å vokse helt til det kommer ut i lyset at de argumentene verdsettingen er basert på, faktisk ikke stemmer. Da alle innså at synlige blodårer, sixpack og svulmende muskler ikke nødvendigvis var veien til det gode liv, ja, da sprakk fitnessboblen.

Kall det et realt fitnesskrakk.

Middelveien – the road not taken

Nå bombarderes vi med blogginnlegg og artikler om hvor usunt det er å være sunn. Jeg savner mellomtingen her. Er det virkelig slik at vi er nødt til å bli dratt frem og tilbake mellom to ekstreme ytterpunkter fordi gresset alltid er så vanvittig mye grønnere på den andre siden, i stedet for å plante oss pent og pyntelig i midten der både gress og ugress kan vokse og gro i skjønn harmoni?

For all del: Det er prisverdig at man ønsker å skape en motreaksjon mot noe som etter hvert ble en alt annet enn sunn tilnærming til fitness. Men skal vi ikke prøve å havne i dette midtpunktet snart, i stedet for å bounce frem og tilbake som en hvilken som helst jojo-slanker?

Fitnessvogna har blitt til antifitnessvogna. Vi har rett og slett bare byttet ut en bandwagon med en annen.

«As more people come to believe in something, others also ‘hop on the bandwagon’ regardless of the underlying evidence.»

Jeg har alltid stått for en moderat og rasjonell tilnærming til trening og kosthold, og har forsøkt å understreke viktigheten av å holde hodet kaldt og være pragmatisk når det gjelder livsstil.

Som et slikt fornuftig og rasjonelt menneske så ønsker du nemlig å ligge i midten – å gå den sagnomsuste middelveien, hvor du kan sette deg akkurat de målene du vil og oppnå dem uten å ødelegge deg selv. Det er skremmende få som klarer dette, og den eneste måten du kan gjøre det på er å lære deg å tenke selv, i stedet for å la meg, Fitnessbloggen, Dagbladet, Side2 og Fotballfrue tenke for deg.

Tenk selv

La meg gjøre det klinkende klart at dette ikke er et «haters gonna hate»-innlegg. Dette er et «tenk selv»-innlegg. Thinkers gonna think.

«Haters gonna hate» betyr nemlig ikke at du skal gi blaffen i det når venninnene dine påpeker at du ikke kan leve på 1000 kalorier om dagen. Men det betyr vitterlig heller ikke at du fortjener å bli uglesett fordi du vil ha synlige magemuskler.

Å ha lav fettprosent er ikke nødvendigvis noen positiv helseindikator som bør tilstrebes på befolkningsnivå, men for deg som et tenkende menneske å ville forme kroppen din akkurat slik du ønsker er ditt privilegium, så lenge du er bevisst på at dette er noe som kun angår deg og ingen andre.

Det finnes som sagt en middelvei her. Det er en ensom vei, og du kan ikke bare slå den opp på GPSen. Du må finne den helt selv.

«The tendency to follow the actions or beliefs of others can occur because individuals directly prefer to conform, or because individuals derive information from others.»

Hverken nettaviser eller blogger skal fortelle deg hva du skal tenke og føle om kroppen din. De kan hjelpe deg i riktig retning, og de kan gi deg motivasjon og inspirasjon. Men hvis du konstant skal skifte mening i takt med din favorittrosablogger, så er du nødt til å revurdere verdigrunnlaget ditt og hvorfor du gjør det du gjør.

Det du leser om trening og kosthold skal ikke forme holdningene dine for deg. Det skal gi deg det du trenger til å forme dem helt på egen hånd, selv om det du ender opp med er stikk motsatt av det du leser.

Det er ikke feil å ønske seg kvinnelige former, «mye å ta i, mye å være glad i» og flesketrykk i knebøydrakten. Men det er heller ikke feil å ønske seg svulmende muskler, pulserende blodårer og en steinhard sixpack, enten du er gutt eller jente, så lenge du ikke blir et psykisk og fysisk vrak av det.

Det er du som bestemmer hva målet ditt skal være og hvordan du vil oppnå det, men det er også ditt ansvar at du hverken ødelegger deg selv eller andre på veien. Husk det.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.