Fløyelsmjuk, krema havregrøt!

Havregrøt er kvardagskost for mange og kan varieres i den uendelige med ulike smaktilsentinger, ingredienser og toppinger. Men kva med å bytte ut havregryn med havremel for ny, fløyelsmjuk og krema konsistens?

IMG_3472Fløyelsmjuk, krema havregrøt, 1 porsjon
Juster mengde etter deg og dine behov.
♦ 35 g havremel
♦ 15 g valgfri tørrvare*
♦ 1/3 ts salt
♦ Søtning etter smak*
♦ 3-3,5 dl væske – melk/vatn
♦ Evt. ekstraingrediens*

* les tips under.

Framgangsmetode
Ha tørrvarene i en kjele sammen med 2 dl væske. Gi grøten få eit oppkok og la den deretter småkoke på middels varme i 10-15 minutter. Spe med væske underveis, grøten blir fyldigere jo lengre den koker. La den småkoke til den har fått den konsistensen du ønsker. Smak til med søtning, tilsett evt. ekstraingrediens og server straks med akkurat det du måtte ønske!

Havremel får man kjøpt på dagligvarebutikker, man kan også male havregryn til mel i en foodprosessor. 

IMG_3477 TIPS!
♦ Som valgfri tørrvare kan du gjerne bruke meir havremel, eller du kan bruke andre tørrvarer for å variere og lage god smak. Alternativer kan vere kokosmel, peanøttmel, mandelmel, proteinpulver i forskjellige smaker, ekte kakao. Kva med sjokoladegrøt? Peanøttgrøt? Vaniljegrøt? Bruk fantastien og lag en smakfull grøtvariant!

♦ Det er ikkje alle som liker å ha grøten litt søt, men bruk i tilfelle den søtningen du ønsker og smak til.
Kan anbefale sukrin gold eller sukrin+.

Ekstraingrediens kan tilsettes for å gjere grøten meir næringsrik. Egg, proteinpulver, cocosa, chiafrø er eksempel. Man kan også koke grøten på kokosmel eller gjere grøten næringsrik med toppingen.

IMG_3476Her toppa med cottage cheese, sukkerfritt eplesyltetøy, jordbær og eit dryss kanel,

IMG_3484Passer like godt til frukost, lunsj, middag eller kveldsmat.
Håper det faller i smak!

Les også:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.