Denne søvnmengden kan doble fettforbrenningen

Glem kosttilskudd som lover økt fettforbrenning. Ifølge denne amerikanske studien kan du doble fettforbrenningen ved å sove nok.

Selv om mange er klar over at en god natt med søvn kan være viktig for å fungere godt dagen etterpå, er det ikke sikkert at alle er klar over hvor mye det kan utgjøre i forbrenningen av fett.

Amerikansk forskning (1) peker på at nok søvn kan mer enn doble forbrenningen din av fett. 

8,5 timer søvn doblet forbrenningen

10 ikke-røykende og normalvektige menn og kvinner gjennomførte to fjortendagers perioder med minst tre måneder i mellom.

Den ene perioden skulle de sove 8,5 timer hver natt, mens de i den andre bare skulle sove 5,5 timer. Begge gangene var de satt på en identisk diett og ble bedt om å holde seg mest mulig i ro.

Mens vekttapet var omtrent det samme for begge periodene – 3 kilo, var det veldig store forskjeller i andelen fett de forbrente.

I perioden hvor deltagerne fikk sove 8,5 timer var andelen fett de forbrente 54 %, mens det i perioden de bare sov 5,5 timer var kun 25 %.

Søvn er undervurdert som livsstilsfaktor

I en verden hvor vi bare blir fetere, kan det være viktig å se på andre faktorer enn bare kosthold og treningen som verktøy for å gå ned i vekt. Denne studien viser også at det å sove for lite kan gjøre deg mer sulten.

Og selv om studien er av kort varighet og bare inkluderte 10 deltagere, er den godt gjennomført. Det kreves likevel oppfølgingsstudier som kan fortelle oss noe om kroppen vår kan tilpasse seg lengre perioder med lite søvn – og i hvilken grad det skjer.

Det finnes likevel tilstrekkelig med grunnlag (2-6) for å hevde at søvn vil kunne være et viktig verktøy for å bekjempe overvekt og fedme. Spesielt i kombinasjon med diett og trening.

Referanser

  1. Ann Intern Med. 2010 Oct. Insufficient sleep undermines dietary efforts to reduce adiposity. Nedeltcheva AV
  2. Int J Obes Relat Metab Disord. 2000 Jan. Loss of total body potassium during rapid weight loss does not depend on the decrease of potassium concentration in muscles. Different methods to evaluate body composition during a low energy diet.
  3. Krotkiewski M.
  4. Int J Obes (Lond). Acylated and desacyl ghrelin stimulate lipid accumulation in human visceral adipocytes. Rodríguez A.
  5. Sleep Med Rev. 2007 Jun. Sleep and metabolism: bringing pieces of the jigsaw together. Taheri S.
  6. Sleep. 2005 Oct;28. A link between short sleep and obesity: building the evidence for causation. Cizza G
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.