Fra ballett til styrkeløft

Mari tok det beste valget i sitt liv; hun sluttet med dans og begynte med styrkeløft.

Ballett til styrke3

Foto: Per Gunnar Roalkvam

For 4 år siden var jeg 20 kg lettere, smidig og viet hele livet til dansen. Hverdagen var preget av eviglange diskusjoner med meg selv om hvor mange gram mandler jeg kunne spise til frokost, og hvor mye av salaten jeg kunne tillate meg til middag.

Hverdagen var preget av å aldri føle seg bra nok, tynn nok eller god nok. Det var tross alt danser jeg ville bli, og det samme hva det kostet.

Kroppen er litt rar sånn, den stopper liksom å funke når den ikke er fornøyd. Det skulle kun et lite spark i ribbeinet før det var bristet, jeg var sliten og lei av det hele. Tanken om en annen type utdannelse slo meg plutselig. Det var ikke danser jeg skulle bli, det var ikke verdt det.

Ballett til styrke5

Foto: Malene Ville / Trøndertun Folkehøgskole

Det tok ikke lang tid før jeg innså at jeg hadde tatt et fantastisk bra valg, endelig. Det var trening som sto i fokus – litt mye fokus spør du meg nå. Trening 7 dager i uken, løping og saltimer på treningssenter. Fikk liksom ikke nok  – avhengighetsskapende sier noen. Jeg ble til slutt treningsinstruktør og elsket det. Dele treningsglede med andre er så givende, så fantastisk morsomt. Jeg bestemte meg for at det var personlig trener jeg ville bli. Jeg gikk så på PT-kurs på Norges Idrettsakademi, hvor jeg fikk en nyere og bedre forståelse av hva trening er, gjør med kroppen og hvor mye trening og kosthold påvirker helsen.

Det var da jeg endelig innså at trening ikke skulle ha utseende som fokus – det skulle ha helsen i fokus.

LES OGSÅ – Styrkeløft ga meg bedre selvtillit

Ett halvt år etter fikk jeg øye på den råeste dama, Inger Johanne Ruud. Ruud er på det norske landslaget i styrkeløft. Jeg skulle bli like rå som henne, det var sterk jeg skulle bli. Jeg tok kontakt med personlig trener Jørgen Undrum og fortalte om planene mine. Han satt opp et program med fokus på styrke og beskjed om at det var viktig med økt mengde mat for å bli sterkere. Ett halvt år senere startet jeg på Askim styrkeløftklubb, hvor velkomsten var så bra at jeg snakket ikke om annet de neste dagene. Første stevnet hadde jeg februar 2015, og adrenalinkicket var skyhøyt.

Ballett til styrke2

Foto: Per Gunnar Roalkvam

Nå er det litt over ett år siden jeg debuterte som styrkeløfter, og har nå meldt overgang til Oslo styrkeløftklubb, da jeg har flyttet til Oslo. Jeg står på plattingen med tidenes #løftetryne og de lite flatterende trange løftedraktene. Det lille fettet en har på kroppen tyter ut både her og der, og jeg kunne ikke brydd meg mindre.

LES OGSÅ – 4 fantastisk grunner til at alle jenter burde trene styrkeløft

Styrkeløftmiljøet er et miljø for alle, et miljø der vekt kun er et tall. Det er et miljø der kroppsfokuset kun er rettet mot hvor mange kilo kroppen din klarer å pushe.

Det snakkes om dette store kroppsfokuset – jeg legger ikke merke til det lengre.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.