Fredrik (26) fikk nye treningsresultater med LCHF og CrossFit

Etter å ha blitt introdusert for LCHF og Crossfit fikk Fredrik nye resultater.

177640659

FOR TRE ÅR SIDEN var Fredrik litt smålubben, og brydde seg lite om hva han spiste. En kamerat på CrossFit-senteret fortalte om LCHF (Low Carb High Fat), og det vekket nysgjerrigheten. Tilpasningen og overgangen gikk gradvis. Det ble noen skritt frem, og noen tilbake. I dag har han imidlertid funnet sin variant av LCHF-kostholdet som han trives svært godt med, og er CrossFit-frelst. Det blir 5-6 økter i uken.

LCHF - Low Carb High Fat. 4 av 10 i Norge ønsker å kutte ned på karbohydratene, men ønsker de øke fettinntaket?

LCHF – Low Carb High Fat
For noen år siden ville det være utenkelig å diskutere treningskosthold uten at mye karbohydrater var en selvfølge. Slik er det ikke lenger. Det er en het «potet» om mindre karbo og mer fett, kan få en til å prestere bedre. Fredrik Klauset (26) fra Kristiansand har gode erfaringer med LCHF. Har du vurdert å prøve?

Fredrik Klauset (26) fra Kristiansand husker hvordan han følte seg for tre år siden. Han var 10 kilo tyngre, og veide nesten 110 kilo. Dessverre ingen «unormal» vekt i dag, for en mann på 1,85 meter. For tre år siden var han smålubben og slet ofte med hodepine. Kostholdet var «det Olsen putter i handlevognen på butikken», som Fredrik kaller det. I tillegg ble det ofte pizza og raske løsninger. En kompis på det lokale CrossFit-senteret fikk imidlertid plantet noen nye ideer i hodet til Fredrik – og med ett så var forandringen i gang. Dette var i 2011 da lavkarbo-debatten dominerte det norske mediebildet. En debatt og diskusjon som ikke vekket Fredriks interesse. Men kameraten på CrossFit-senteret klarte å tenne en viss interesse. Likevel – forandringen skulle vise seg å ta tid, og det er først nå han føler han har funnet et kosthold som passer treningen.

Men lavkarbo og høyintensitetstrening blir sterkt kritisert og «skal ikke gå» i følge enkelte eksperter?

– Det er bare tull. Min erfaring er det stikk motsatte. Jeg trener faktisk oftest best på tom mage. Det var en stor oppdagelse å trene fastende, det er ofte da jeg oppnår best resultater. Alt dette med å «ha i seg masse energi» før og etter trening, er bare fjas. Før hadde jeg alltid en banan, en skyr osv. på lur – det er en utrolig befrielse å slippe det. Jeg måtte prøve meg litt frem, og fikk det ikke helt til med en gang – det var ikke så lett å finne kunnskapen der ute. Men jeg var veldig lei av å være sulten og å tenke på mat hele tiden. Det måtte være en bedre måte.

For Fredrik ville ned i vekt. Han hadde noen kilo for mye, og ville også bli sterkere.

Ikke redd for fett - stadig flere oppdager at mer fett i maten, kan gi et bedre grunnlag på trening. Men stadig er det omdiskutert.

Fredrik – like før han fant sin LCHF-variant. Et kosthold med lite karbohydrater og mye fett satte fart på sakene.

For før Fredrik begynte å snuse litt på LCHF, hadde han nemlig forsøkt flere dietter og varianter for å gå ned i vekt. – Jeg prøvde «Biorytmedietten», fettfattig og mager mat gjennom kaloritelling – det var bare stress, gikk ned noen få kilo, men var sulten hele tiden, forteller han til Fitnessbloggen.

Det store gjennombruddet kom da han begynte å stikke innom CrossFit Oslo der han traff flere som spiste både paleo, lavkarbo og LCHF og som gjerne delte kunnskap.  – Her var det flere som spiste lavkarbo, og flere hadde blogger, jeg fulgte også med på Facebook og Instagram, og gradvis økte forståelsen. – Jeg har aldri følt meg bedre. Nå har jeg funnet min LCHF-modell, som inkluderer faste om morgenen. Treningsresultatene ble raskt bedre, økt og jevn energi. Men mange rundt meg er fremdeles skeptiske til å spise fett. Det sitter i margen på mange, vi får jo høre det hele tiden at fett er farlig. Heldigvis har jeg funnet inspirasjon og kunnskap fra blant annet Mark Sisson, ernæringscoach Celine Lorentsen og Jahn Espen Nakkestad, for å nevne noen. – Jeg er glad i animalsk mat, mye kjøtt, egg, bacon og fløte!

Nå trener Fredrik på CrossFit Radix – og det at han begynte med CrossFit angrer han ikke på:

– Jeg skjønte at dette skal jeg drive med, sa opp abonnementet mitt på det vanlige treningssenteret, hvor jeg følte jeg ikke kom noen vei. CrossFit og LCHF har gitt meg nye og bedre resultater, mindre kroppsfett, mer energi, bedre utholdenhet og ikke minst raskere restitusjon. Magen er bedre (mindre «luft»), bedre blodtrykk og jeg sover bedre. Når det kommer til mat, så slipper jeg så mye planlegging. Jeg spiser ikke fordi jeg «må», men fordi jeg har lyst på mat.

Fredrik øver her på OHS - Overhead Squat.

Fredrik øver her på
OHS – Overhead Squat.

Fredrik trener 5-6 ganger i uken, og har lagt inn noen dager med «karbolading». – Jeg følger ikke noe system på det, men av og til fyller jeg på med ris og tar en sjokolademelk. På bildet øver han seg på en «Overhead squat».

– Favorittøvelsen min i CrossFit er Clean & Jerk, der ligger mitt personlige beste så langt på 110 kg., avslutter Fredrik til Fitnessbloggen.

Karbolading?

Kenn Hallstensen, ernæringsrådgiver for eliteserielagene Strømsgodset og Odd Grenland, driver nettstedet EAT CLUB, som spesialiserer seg på blant annet lavkarbokosthold i forbindelse med trening. Han har også annet skrevet boken «Treningssuksess med lavkarbo», der han presenterer arbeidet han har gjort med kostholdet til de to tippeligalagene. Kenn Hallstensen har siden 2006 stått for ernæringsrådene til Strømsgodset, noe som er blitt lagt merke til i det etablerte idretts-Norge.

Kenn Hallstensen

Kenn Hallstensen – ernæringsrådgiver for Strømsgodset siden 2006.

Kenn mener det ikke er nødvendig å «karbolade» når man trener korte, intensive økter som CrossFit:

  Nei, jeg vil påstå at det ikke er noe man må gjøre. Glykogenlagrene er ikke en begrensende faktor, så jeg har kommet frem til at det ikke er nødvendig å fylle opp med karbohydrater når du trener korte og intensive økter. Men dersom man har lange økter, så kan det være en fordel å fylle på med noe karbohydrater underveis. 

I USA har CrossFit-miljøet fått en sterk kobling til «paleo» og steinalderkostholdet.

Er denne trenden rett rundt hjørnet i Norge?

Hva er din erfaring med å trene fastende?  

Les også:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.