Gåturer kan være veldig effektivt ved smerter i ryggen

En tur kan være like effektivt som styrketrening.

t1

De årlige kostnadene knyttet til smerter i korsryggen er estimert til 15 milliarder i Norge og over halvparten av oss har hatt korsryggrelaterte smerter det siste året. Forskere fra Israel har i en ny rapport sannsynliggjort at selv små og og jevnlige spaserturer på 20 til 40 minutter, 2 til 3 ganger i uken vil kunne gi god effekt på slike smerter.

Katz-Leurer og hennes kollegaer rekrutterte 52 personer med smerter i korsryggen til den 6 uker lange undersøkelsen. Deltagerne ble delt inn i to like store grupper:

  • 1: Styrketrening, 2 til 3 ganger i uken
  • 2: Gåturer på 20 minutter som gradvis økte til 40 minutter, 2 til 3 ganger i uken

Forskerne fulgte deltagerne opp med spørreskjemaer som skulle si noe om graden av smerte, følelsen av å ikke mestre dagligdagse gjøremål, utholdenheten deres av gange, osv. De målte også hvor raskt deltagerne kunne gå i løpet av en 6-minutter test og utholdenheten i magemusklene.

Latz-Leurer uttaler til nettstedet Aftau.org at studien kan tyde på at det å gå jevnlig i 6 uker kan være like effektivt som et styrketreningsprogram.

Jeg tror det store problemet med ryggsmerter er at alt for mange sykemelder seg og legger seg på sofaen. I mange tilfeller kan dette være det dummeste du gjør. Å sitte eller ligge for lenge gjør fort vondt verre.

Så skal du ta til deg noe fra denne undersøkelsen, så er det at du bør fortsette å bruke kroppen, i den grad det er mulig. Gå deg en tur, tren styrketrening hvis det er mulig, men vær forsiktig eller unngå øvelser som knebøy, markløft,  good mornings og den slags ting, som stiller større krav til ryggen din.

Referanser

  1. Aftau.org – Walking away from Back Pain. 5 mars 2013
  2. Science Daily – Walking away from back pain. 5 mars 2013
  3. Clin Rehabil. 2013 Mar;27. Aerobic walking programme versus muscle strengthening programme for chronic low back pain: a randomized controlled trial.Shnayderman I, Katz-Leurer M.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.