Reduser fettmengden i kjøttdeig med 50 prosent

3 enkle metoder lar deg redusere fettmengden i kjøttdeig med over 50 prosent.

Med et enkelt og effektivt tips kan du redusere innholdet av fett i kjøttdeigen med over 75 prosent.

Så skulle karbonadedeigen være for dyr for deg, så er det ingenting i veien med å bruke kjøttdeig – vel og merke etter at du har gjort den magrere.

70 % av kaloriene er fett

Kjøttdeig er kvernet kjøtt som er et vanlig innslag i matlagingen. Det inneholder imidlertid ganske mye fett og de helsebevisste velger den langt dyrere karbonadedeigen for å spare kalorier. Vi skal vise deg at du med en enkel metode kan gjøre kjøttdeig like mager og kalorivennlig som karbonadedeigen.

Per 100 gram:
Protein 17-18 gram
Karbohydrat 0 gram
Fett 14-17 gram
Kcal 220 kcal / 100 gram

Selv om det er mindre fett enn protein i kjøttdeig, så inneholder fett over dobbelt så mange kalorier som protein. Så av de 220 kcal i 100g kjøttdeig, utgjør fett over 70 % av energien!

Karbonadedeig har kun ca 100g kcal per 100g (altså halvparten så mye), 18-20g protein og 4-5g fett – som her kun utgjør 30% av energien.

Vær obs på at den svenske karbonadedeigen har 10g fett og er ikke like mager som den norske betegnelsen, men er til gjengjeld billigere enn selv den norske kjøttdeigen.

Men – kjøttdeig er billig mat og for et proteinrikt kosthold og i Norge koster det store summer å kjøpe magert kjøtt, kylling og karbonadedeig. Du kan allikevel bruke kjøttdeig og spare masse unødige kalorier hvis du tilbereder maten riktig!

3 effektive metoder

En studie ved Iowa University brukte kjøttdeig med henholdsvis 10%, 20% og 30% fett og tilberedte maten på tre måter:

  1. Formet som en hamburger eller kjøttkake og stekt på panne. Plasseres så på tørkepapir i 30 sekunder
  2. Kvernet opp og stekt på panne. Plasseres på tørkepapir i 30 sekunder.
  3. Kvernet opp brunes i noen minutter til væske og fett siver ut av kjøttet, tømmes i et dørslag eller sil og skylles i varmt som du har kokt opp. Legges så på tørkepapir i 30 sekunder.
Med metode 1 og 2 ble fettinnholdet halvert. Med metode 3 ble fettinnholdet redusert med over 75 %. 

Resultatene for 20% kjøttdeigen ble altså 11g fett med metode 1, 9g med metode 2 og kun 4g med metode 3 – altså det samme som karbonadedeig! Tilsvarende tall for 10% kjøttdeigen (som tilsvarer svensk karbonadedeig) ble 8g med metode 1, 7g med metode 2, og 3g med metode 3.

Ned mot 4 gram fett per 100 gram

Vi kan altså anta at norsk kjøttdeig som ligger midt i mellom dette kan reduseres til maks 4g fett per 100g ved å bruke metoden med å kverne opp, skylle med vann i dørslag og legge på tørkepapir.

Næringsanalysen viste at dette ikke påvirket innholdet av hverken protein, jern, sink eller vitamin B-12. Vær oppmerksom på at kjøttdeig kan inneholde ekstra tilsetninger – spesielt vann og salt, så les på etiketten og se hvor mye kjøtt som er i produktet. 100g kan fort bare være 85-90g kjøtt.

Referanser

  1. Buege, D. 1993. Reducing fat in ground beef. Wisconsin Meat Facts and Analysis. ME 93-1.
  2. Love, J.A. and K.J. Prusa. 1992. Nutrient composition and sensory attributes of cooked ground beef: Effect of fat content, cooking method, and water rinsing. J Am Diet Assoc 92:1367-1371.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.