Grip fatt i unødvendige bekymringer

For noen kan små problemer bli starten på en bekymring. Bruk dette hjelpemiddelet for å tenke positivt.

positiv

For de fleste er noen ekstra kilo på baderomsvekten etter sommeren uproblematisk. De forsvinner så fort man er i normalt gjenge igjen, men for andre kan disse tilsynelatende små problemene drive de inn i en aldri så liten høst og vinterdepresjon.

Når små bagateller blir bekymringer

Mange lar små bagateller i hverdagen blir unødvendig store bekymringer. Riktignok er ikke alle slik, men for dem det gjelder kan det fort bli et usunt tankemønster. Over lengre tid blir det en ond sirkel – jo mer du bekymrer deg, jo mer negativ blir du. Og jo mer negativ du blir, jo mer bekymrer du deg.

Jeg vil med hjelp av en veldig nyttig bok skrive litt om hvilke hjelpemidler som kan hjelpe deg som bekymrer deg, for å luke ut unødvendige bekymringer og takle de reelle bekymringene du må gjøre noe med. Boken jeg snakker om er «Lev livet uten bekymringer» av Dale Carnegie, som jeg vil anbefale på det sterkeste.

Lev i såkalte dagtette rom

I boken står det litt om det å leve i dagtette rom, altså at man stenger ute gårsdagen og morgendagen og lever dagen i dag uten å bry seg om hva som har skjedd og hva som kan eller skal skje. Dette er et ganske godt prinsipp, men som må behandles litt relativt.

Har man en stor eksamen dagen etter, er det mest sannsynlig lurt å lese til den, men hvis du er innkalt til et møte hos sjefen din uten å ane hvorfor, kan prinsippet være bra. Da bekymrer du deg ikke for hva som kan skje dagen etter, for du kan uansett ikke gjøre noe med det.

Hvis du får et problem, loss si du får en skade i skulderen din som du tror kan bli verre og du bekymrer deg for dette. Da kan du bruke «trylleformelen» til Willis H. Carrier:

  1. Spør deg selv: Hva er det absolutt verste som kan skje?
  2. Forbered deg på at det verste du bekymrer deg for skjer og aksepter det mentalt.
  3. Prøv så rolig du kan å gjøre det beste ut av det verst tenkelige.

Det verste som kan skje: du får en alvorlig skade i skulderen som varer livet ut. Aksepter det og prøv å gjøre alle tiltak for å unngå det. Mest sannsynlig blir du positivt overrasket. Poenget her er at i stedet for at du går å bekymrer deg for hva som kan skje, så kvitter du deg med bekymringen i form av en beslutning om å gjøre det beste ut av det og legger en handlingsplan i stedet. Hvis du velger å bekymre deg utsetter du kroppen for mer stress og sjansen for å blir utbrent er mye større, og det hjelper ikke jo noe for å gjøre bekymringen din mindre.

Analyser tankene dine

Hvis du lever livet ditt og er mye bekymret for mange aspekter i livet ditt kan det være lurt å luke ut bekymringene dine med denne formelen hvor du analyserer tankene dine:

  1. Hva er jeg bekymret for?
  2. Hva er årsaken til problemet?
  3. Hvilke mulige løsninger på problemet kan du se?
  4. Hvilken løsning vil du foreslå?

Dette vil hjelpe deg å se bekymringen din i perspektiv, og jeg vil også legge til et eget punkt.

5) Er bekymringen min verd all energien jeg bruker på den?

La oss si at du er bekymret for at du ser tykkere ut nå enn du gjorde for 3 måneder siden. Du har lagt på deg 3 kilo over sommerferien fordi du har lagt til deg «ferievaner» som vin til middagen flere ganger i uken, jordbær med fløte til dessert selv om du er mett osv.

Bekymringen som du bruker så mye energi på er ikke verdt det. Du sitter mer hjemme fordi du blir deprimert eller nedstemt fordi du har lagt på deg og blir herav mindre aktiv. Gjort er gjort, spist er spist, du har jo kost deg når du har spist det? Sett en grense på hvor mye noe eller noen skal få bekymre deg.

Hvilke løsninger kan du se?

Rensk litt opp i kostholdet, spis sunnere og hold kosen til helgene. Godta de ekstra kiloene fordi du liker å kunne spise litt ekstra og kose med den maten du liker, når du vil det.

Løsningen du foreslår er at du velger å renske opp i kostholdet, og komme til idealvekten igjen på den måten.

Hovedpoenget her, er som tidligere at du tar en beslutning og teoretisk kvitter deg med bekymringen. Du velger å gjøre noe og jobber heller med det i stedet for å bekymre deg. Hvis du holder deg opptatt og jobber med et prosjekt er sjansen mindre for å falle i negative tanker og bekymringer.

Du kan ikke sage sagflis

Ett viktig prinsipp å huske er: man kan ikke sage sagflis. Du kan sage ved, men du kan ikke sage sagflis, for den er allerede sagd. Å bekymre seg for noe som er spist er som å prøve å sage sagflis, man kan lære av fortiden, men å bekymre seg for ting som har skjedd er meningsløst.

Jeg vil derfor anbefale alle som sliter med bekymringer, små eller store, å ta knekken på dem før de tar knekken på deg.

Hold deg i aktivitet, ikke la småting bekymre deg eller stjele energien din, spørre deg selv: «Hva er sannsynligheten for at dette vil hende?», godta ting som er uunngåelige og gjør det beste ut av dem!

Referanser

  1. Lev livet uten bekymringer, Dale Carnegie
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.