Helene veide 141 kilo, men sa nei til fedmeoperasjon. I dag er hun et helt nytt menneske

Helene Drage er en fantastisk historie som viser at alt er mulig.

helen1

Min historie starter i januar 2011, siden det har jeg gått ned 60 kg og endret livsstil totalt. I januar 2011 viste vekten 141 kg, og jeg fikk meg en skikkelig oppvekker. Jeg var deprimert, kledde meg i klær store som telt og jeg ble sliten av å gå opp 10 trappetrinn. Jeg så ikke selv hvor utrolig stor jeg faktisk var, men utifra tallene på vekta så viste jeg at noe måtte gjøres. Jeg orker ikke å føle meg så ukomfortabel i egen kropp lenger.

Jeg har aldri vært en aktiv person, jeg har vært den som heller har sittet inne og lest bøker. Jeg drev med både dans og konkurransesvømming da jeg var yngre, men det tok slutt da jeg flyttet til Oslo. Trening var rett og slett ikke noe jeg synes var moro. Jeg hadde i desember 2010 vært i kontakt med fastlegen min for å få hjelp til overvekt og ble henvist videre til Senteret for sykelig overvekt. Det i seg selv var både en oppvekker og en forferdelig opplevelse. Jeg fikk informasjon om fedmeoperasjon og beskjed om at jeg antagelig vil få innvilget dette.

Takket nei til fedmeoperasjon

Jeg bestemmer meg imidlertid for å ikke søke om fedmeoperasjon. Nok er nok, og jeg begynner å søke på nettet etter treningsprogram og dietter, jeg kaster meg på RYP programmet og begynner å virkelig se på hva jeg faktisk spiser. Litt utover i 2011 velger jeg å ta kontakt med personlig trener Silje Mariela som hjelper meg med både motivasjon, treningsoppsett og kosthold.

De første 3 månedene går jeg ned 20 kg hovedsaklig ved hjelp av riktig kosthold og mye kondisjonstrening. Jeg lærer stadig mer, og begynner å innse hvor utrolig usunt jeg har levd tidligere. Til tross for resultatene så er ikke treningen alltid gøy, og kostholdet er ikke alltid perfekt. Jeg lærer imidlertid at ikke alt må være perfekt hele tiden, men at det man ihvertfall ikke får noen endringer av å gi opp! Det er til tider tungt, det er noen ganger hvor jeg får lyst til å gi opp, men det blir stadig lettere, og nedturene kommer mer og mer sjeldent.

drage10

Mer styrketrening, mindre karbohydrater

Etterhvert innføres det mer styrketrening i treningen min og det er nå jeg virkelig begynner å synes trening er morsomt. Jeg begynner å kutte ut karbohydrater fra kostholdet mitt og jeg føler meg stadig bedre. Vekta går stadig nedover, og selv om jeg av og til sprekker og har perioder med elendig motivasjon så går det fremover.

Jeg klarer å reise meg og fortsette til tross for nedturer og jeg blir mer og mer interessert i fitness gjennom bloggere som Kristine Solhaug og Kristine Weber. Jeg prøver meg på Crossfit en periode, men finner ut av vanlig styrketrening kombinert med kardio er det jeg synes er mest morsomt, i tillegg til at det er det som gir meg resultatene jeg er ute etter. Trening blir mer og mer moro, og det begynner å bli noe jeg vil, og ikke noe jeg føler jeg må.

Ned 58 kilo og 160 rundt målepunktene

Våren 2013 har jeg gått ned nesten 40 kg, nå tar jeg skrittet vekk fra både Crossfit og Sats og melder meg inn på 24 Fitness i Karl Johan. Dette setter fart på saker og ting. Å komme inn på et gym og et miljø der folk er dedikerte, hvor man trives og man ikke blir sett ned på fordi man har noen kilo ekstra gjorde at jeg ble enda mer sikker på at dette var en livsstil for meg.

Jeg er mer utadvendt, jeg smiler mer, og selv om kroppen ikke er perfekt så går det faktisk helt fint. Jeg jobber med saken, jeg spiser sunt og trener bra, ting kommer etterhvert. Jeg blir lettere kjent med nye mennesker og jeg begynner å føle at den personen jeg egentlig er kommer bedre frem. Jeg giftet meg den 10. august, i juni gikk jeg på et knallhardt opplegg som gjorde at jeg fikk testet viljestyrken og gikk ned 14 kg. Dermed passet brudekjolen perfekt og den store dagen ble enda bedre. 16.desember i år viste vekten minus 58 kilo og målebåndet 160 cm mindre fordelt over hele kroppen, det er faktisk et helt menneske!

Livet er bedre enn noen gang

Det er en skikkelig klisje, men livet mitt er totalt endret! Jeg er generelt glad og fornøyd, jeg takler utfordringer i hverdagen på en mye bedre måte både fysisk og mentalt og livet har aldri vært bedre. Jeg trener styrke 4 dager i uka kombinert med 5-6 intervall og kardio økter og jeg spiser fremdeles etter lavkarbo prinsippet selv om jeg ikke er like nazi som tidligere.

Jeg bruker ikke lengre tid på å hate kroppen min, jeg lytter heller til den. Jeg spiser sunt og godt, men jeg kan også kose meg på en lørdag om jeg føler behovet for det, uten å få total angst etterpå. Under hele perioden har jeg blogget om prosessen via www.helenedrage.com og det er helt utrolig å se hvordan jeg har endret meg, ikke bare fysisk men også mentalt.

drage3

Må ikke gjøre ting 100 % perfekt

Jeg tror de som lykkes med vektnedgang er de som ikke gir seg, de som er realistiske om at det vil komme tunge dager, og de som innser at dette må bli en livsstil. Man må ikke gjøre alt 100 prosent perfekt hele tiden, man kan ha dårlige dager men fremdeles klare å gå ned i vekt.

Jeg har hatt flere sprekker og dårlige dager enn jeg kan telle, allikevel har jeg klart å gå ned et helt menneske på under 3 år. Hver gang jeg har falt har jeg reist meg, hver gang jeg har gått tilbake til usunne vaner har jeg begynt på nytt igjen.

Det har ikke alltid vært enkelt, men det har vært verdt det. Jeg har tilegnet meg kunnskap, funnet ut hva som funker for meg og holdt meg til det. Selv om du skal ned i vekt så betyr ikke det at du aldri kan spise noe godt igjen, det handler bare om å moderere seg litt :)

7 tips til andre i samme situasjon

Noen av mine beste tips:

  1. Slutt med unnskyldningene. Du er ikke alene om å ha dårlig tid, dårlig energi, vondt i hodet eller en stressende hverdag. Slutt å tenke og bare gjør det.
  2. Husk å tenke livsstil og ikke bare diett. Er dette et kosthold du kan leve med resten av livet? Målet må jo være en livsstil du kan opprettholde, ikke en du kun klarer i 3 uker av gangen.
  3. Litt er bedre enn ingenting! 20 minutter trening er faktisk bedre enn ikke noe trening i det hele tatt.
  4. Skaff deg hjelp og søk kunnskap. Jeg er ikke en av de som synes trening og kosthold er kjempelett, men derfor har jeg tatt kontakt med de som kan hjelpe meg i å nå målene mine. Å investere i sin egen helse og velvære er den beste investeringen du kan gjøre.
  5. Aksepter at det vil komme tøffe perioder, at du sprekker gjør det ikke til et mislykket menneske.
  6. Ikke fokuser for mye på vekten, bruk målebånd istedet.
  7. Du vil aldri gå ned i vekt dersom du gir deg. Om ting er tungt så vil det bli lettere igjen. Kontinuitet er uten tvil nøkkelen til suksess!

Det som er så bra når du begynner å gå ned i vekt er at ALT hjelper! Man vil se resultater utrolig fort om man holder seg til planen og det gir de fleste motivasjon til å fortsette videre selv om ting kanskje går saktere etterhvert.

drage11

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.