Coca Cola, en kjemisk «cocktail» med skremmende effekt?

Den egentlige sannheten om Coca Cola.

cola3

Du kan si mye om brus og sukker, men det kan være en fordel om påstandene er sanne. På internett spres nå en gammel artikkel om Cola som inneholder mange grovt feilaktige påstander. Også flere norske nettsider har omtalt saken eller oversatt den uten å forstå at de sprer løgner.

Sitatene nedenfor er hentet fra en norsk nettside som virker til å ha oversatt en av de mange engelske artikelene som ligner veldig på hverandre.

Oppkast av sukkeroverdose?

«Etter 10 minutter: Det finnes ti teskjeer med sukker i et glass Cola. Dette er 100% av den anbefalte dagsdosen. Sukker er ikke bra å stimulere kroppen for ofte. Cola inneholder fosforsyre som også vil hemme smaken og det er derfor du ikke vil få oppkast av sukkeroverdose.»

I et glass Cola (250ml) er det 5,3 teskjeer med sukker, ikke 10. En teskje tilsvarer 5 gram sukker og i et glass er det 26,5 gram sukker. Norske undersøkelser (her og her) indikerer at gjennomsnittsnordmannen får i seg cirka 2400 kcal om dagen. Tilsatt sukker bør ikke bidra med mer enn 10 prosent av energiinntaket. Et glass cola med 26 gram sukker bidrar med 43 prosent, ikke 100 som det skrives ovenfor.

Det er heller ingen grunn til å tro at du skulle få sukkeroverdose av et glass (eller flere) med Cola, uavhengig fosforsyre. Mange andre matvarer og drikker inneholder også sukker uten at det gir noen former for overdose

Alt sukkeret omdannes til fett?

«Etter 20 minutter: Blodsukkeret stiger og et hopp i insulinnivået i blodet oppstår. Leveren omdanner alt sukkeret til fett.»

Det er helt feil at leveren omdanner alt sukkeret til fett. Sukkeret i cola er sukrose. Sukrose blir delt opp til en del glukose og en del fruktose i tynntarmen. En person på 80 kilo kan lagre opp mot 500 gram glykogen i muskulatur og lever. Fruktosedelen kan kanskje enklere lagres som fett i kroppen, men dette forutsetter at du inntar for mye. Et glass cola (250ml) inneholder 13,25 gram fruktose. Ikke veldig mye å engste seg for.

coke1

Forebygger tretthet?

«Etter 40 minutter: Opptaket av koffein er på dette tidspunktet ferdig. Øyepupillen vokser. Blodtrykket stiger, fordi leveren disponerer mer sukker i blodet. Blokkering av adenosinreseptorene inntreffer som igjen forebygger tretthet.»

Et glass cola inneholder 23,3 milligram koffein ( 9,32 mg koffein per dl). Mengden som finnes i Cola er forholdsvis liten sammenlignet med eksempelvis kaffe. Effekten koffein har må sees i sammenheng med både mengde og om inntaket er akutt eller jevnlig.

En studie fra USA viser at 90 prosent av barn og voksne inntar så mye som 193 milligram koffein per dag, tilsvarende 1,2 milligram koffein per kg kroppsvekt. Det er derfor ingen grunn til å gjøre noe stort nummer av 23 milligram~ koffein fra et glass Cola. Jevnlig inntak av koffein eller matvarer/drikker med koffein har sannsynligvis ganske liten effekt på tretthet og blodtrykk.

poiKoffein og heroin?

«Etter 45 minutter: Kroppen øker produksjonen av dopaminhormonet som stimulerer gledesentrene i hjernen. Heroin har det samme prinsippet av funksjon.»

Selv om koffein ved høye nok inntak over en viss periode kan gi en viss form for psykologisk avhengighet og en mild form for fysiologisk avhengighet, er det helt feil å dra inn heroin. Heroin er verst i klassen, nesten uansett hvordan du vrir og vrenger på det, mens koffein er veldig mildt. At en virkningsmekanisme er lik for flere stoffer betyr i denne sammenhengen ingenting. Til det er forskjellene for store.

Fysisk aktivitet øker jo også mengden dopamin uten at du trenger å være redd for å ta deg en løpetur. Det finnes jo også mange stimulanter (f.eks koffein og amfetamin) uten at de nødvendigvis bør nevnes i samme åndedrag, spesielt ikke i en artikkel om Cola. Det samme gjelder heroin.

Fosforsyre er skumle greier?

«Etter 60 minutter: Fosforsyre binder kalsium, magnesium og sink i magetarmkanalen, noe som øker metabolismen. Utskillelse av kalsium gjennom urinen stiger også.»

Innholdet av fosforsyre (E338) i Cola er uproblematisk så fremt kostholdet ditt inneholder nok kalsium. Problemet oppstår først og fremst når du drikker cola i stedet for melk eller lever en inaktiv livsstil. For å vurdere eventuelle konsekvenser ved et inntak av cola må man ta høyde for hvor mye som inntas og øvrig livsstil (inkl. kosthold og treningsvaner). Små forandringer i opptak av næringsstoffer har kun betydning ved mangel.

Diffuse og upresise påstander?

«Etter mer enn 60 minutter: Den vanndrivende effekten av drikken inntreffer. Kalsium, magnesium og sink er nå ute av systemet, noe som er en del av skjelettet så vel som natrium og som i aller høyeste grad er nødvendig å ha. På denne tiden har vi allerede blitt irritabel eller dempet. All mengden av vann som inneholdt i Colaen er blitt skilt ut gjennom urinen.»

Koffein er sannsynligvis ikke vanndrivende. Når det gjelder å bli dempet og irritabel, er det ingen grunn til å koble dette opp mot koffeinet i alle fall, jf. halveringstid. Videre er påstandene som fremsettes så diffuse at det er vanskelig å vite hva som menes. Se bare på den siste setningen. 

Kort og godt er artikkelen så full av mangler at det er skremmende at noen velger å publisere den. Du kan mene mye om Cola, at det ikke er sunt, at det ikke er bra for tennene dine, osv – men når man ikke legger med en eneste kildehenvisning eller skriver så diffust at det knapt er mulig å skjønne, bør varsellampene lyse.

Det er viktig å understreke at dette ikke er noen glorifisering av cola, og at vann bør være førstevalg som tørstedrikk. For mye cola er utvilsomt negativt for helsa, men et glass eller to har ingen betydning.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.