En innføring i Helårskroppen

Lei det ensidige fokuset på kropp og utseendet? Tor-Martin Tangen presenterer her Helårskroppen.

p2

Advarsel: Denne artikkelen burde ikke leses av fitnessutøvere, idrettsutøver eller av noen som har et større mål med trening enn stort sett bare helsemessige gevinster.

Vi har alle forskjellige mål med livsstilen vår, enten vi vil det eller ikke. Noen vil være sterkest, andre vil være kjappest, noen vil ha lavest mulig fettprosent mens andre bryr seg lite så lenge de løfter tyngst; uavhengig av mål har vi valgt en eller annen form for livsstil. Siden vi alle er forskjellige kan to personer med samme mål ha forskjellige måter å nå målet på, og det er essensielt å huske når man selv skal finne en livsstil man trives med.

For å sitere min gode venn og kollega Kjetil Åmdal

De som lykkes med å nå målene sine, er stort sett de som vet hvor skoen trykker og dermed hvilke kompromisser de må gjøre for å kunne opprettholde en fornuftig livsstil over lengre tid.

Helårskroppen, forkortet til HåK fra nå av, er et motstykke til mye av det man finner i treningsverdnen. Det er en enkel tankegang, et motstykke til å se best ut om sommeren og til å bli større på vinteren. Også et motstykke til å være sterkest mulig og ikke minst et motstykke til kjappe løsninger og snarveier når gongongen slår og bryllupet nærmer seg.

Det viktigste er kanskje det at HåK også er et motstykke til kroppsfokuset media skriver artikler om når det nærmer seg 20 grader og strålende sol. Lykke til med å finne en avis som ikke skriver om de beste tipsene til «den perfekte» sommerkropp eller noe i den duren. Noen av oss har faktisk andre ting å bekymre oss over enn et par kilo ekstra.

LES OGSÅ – Oss med helårskroppen (forum-tråd)

Dette er Helårskroppen (HåK)

HåK handler om å ha en livsstil du kan ha hele året – med noen få hederlige unntak. Denne livsstilen innbærer at du skal kunne spise kake når du inviteres på bursdag, du skal kunne nyte litt alkohol eller ta et lite dykk i godteriskålen i ny og ned, så fremt det passer inn og det ikke overdrives. Målet er å føle seg frisk, være frisk og se frisk ut, uten å måtte ofre så alt for mye.

HåK skal være en balansegang mellom å kose seg og å ha en sunn helse. Ble det overtid på jobben en dag? Eller er barna syke? Ja, da kan du selvsagt ta deg fri om du ønsker det. Treningen og kostholdet skal ikke diktere alt i hverdagen din. Det skal bare være en del av hverdagen. Det må være en viss form for balanse mellom trening, kosthold og det livet du lever når du ikke trener og spiser. Her gjelder det å finne ut hva som passer best for nettopp deg.

Et sunt kroppsfokus

Fokuset på utseende er svært stort i dag. Og til stadighet dukker det opp bilder av veltrente menn og kvinner, gjerne med kun et minimum av klær på seg – det skjer både her på Fitnessbloggen og ellers i media. På den måten ender en del med å tro at det er dette som er det perfekte, det ultimate og det er slik vi bør se ut for å «være bra nok».

Du kan slappe helt av. For det første er det kun et fåtall som har en slik kropp året rundt (og de tjener gjerne penger på det, eller er genetiske unikum), for det andre ser du ikke bilder av alle de normale menneskene som har en helt normal kropp. Den perfekte kropp finnes ikke, og du kan først som sist begynne med å akseptere din kropp slik den er nå. Klarer du ikke å akseptere deg slik du er nå, vil du mest sannsynlig ikke gjøre det senere heller.

Vær realistisk. Du har helt sikkert et liv ved siden av treningen og kostholdet. Drømmekroppene du ser på tv, i treningsmagasiner og her på Fitnessbloggen er som oftest av personer som har trening som hobby eller livsstil. De har gjerne mye kunnskap og vier mye av tiden sin på kropp og helse. Du har kanskje andre ting å vie tiden din til i tillegg?

Langsiktige endringer er best

Tenk langsiktig. Det er naivt å tro at man er hundre prosent fornøyd, hele tiden, året rundt, resten av sitt liv. Kanskje ønsker du å stramme opp litt, eller løpe litt kjappere eller bli litt sterkere. Ta det steg for steg – endringene kommer gjerne over tid. Hvis du stresser over at du ikke når målene dine, så tar det bare lengre tid. Vær også klar over at alt handler ikke om trening og kosthold, en som har en HåK vet at trening og kosthold er ikke alt, men ikke minst at endringer kommer over tid og sjeldent over natten.

Det er veldig lett å henge seg opp i alt du leser om trening og kosthold. Kast mye av det du har lest ut vinduet og finn deg et spise -og treningsmønster som passer for deg. Altså spis den maten som gjør at du fungerer i hverdagen. Mange henger seg for mye opp i rigide og bastante sunnhetsbegreper, som at karbohydrater eller fett er usunt eller at du ikke skal spise etter klokken 8. Med en HåK er du fritatt i fra alt fra sommerdietter til hvordan du skal komme deg i form til julebordssesongen. Du er faktisk fritatt alt som heter diett.

Hva HåK ikke er

HåK er ikke for deg som satser på en sport eller en disiplin, og den er kanskje ikke for deg som har trening og kosthold som hovedfaktorene i livsstilen din. Er du av dem som suger til deg kunnskap om trening og som liker å definere til sommerkroppen, eller som liker å bli sterkest mulig så sier det seg selv at dette ikke er noe for deg. Tanken bak HåK er å slippe dette.

Det er ikke en unnskyldning. Har du en livstilsutfordring er det ikke nok å si «det er slik jeg er». Det er dessuten ikke en unnskyldning for en skrantende helse uansett hvor mye man vrir å vender på det. Så uansett om du er undervektig eller overvektig, dårlig helse eller andre utfordringer så er ikke det å påberope seg HåK redningen, du lurer bare deg selv.

Det er heller ikke å jakte etter sommerkroppen. Faktisk er det obligatorisk å legge på seg rundt høytider og spesielt jul. Det du skulle gå opp i vekt forsvinner når de daglidagse rutinene kommer på igjen etter nyåret. Sommerkroppen er også vinterkroppen og er du en av de som liker utfordringen med å pynte på sommerkroppen skal ingen ta fra deg gleden av det.

HåK er heller ikke snarveier, det vil si å stresse seg ned 6 kilo i vekt har logisk nok ikke noe med en helårskropp å gjøre. Er du en av dem som stresser fordi du ikke ser bra nok ut til sommeren eller til en festbegivenhet? Slutt å se på kroppen din på den måten og vær heller ærlig med deg selv. Snarveier varier ikke evig – permanente valg gjør.

Kort oppsummert

Det er ikke enkelt å bli klok på all den informasjonen som finnes der ute om trening, kosthold og hvordan man skal vurdere det. Er du en av dem som kanskje er litt lei av å lese om det, har jeg en beskjed – stress ned, spis noe godt og kos deg. Gå en tur, løft en vekt og spis en is. Endringene tar du på sikt.

Til sist, husk alltid: Noen har trening, kosthold eller utseende som en slags livsstil, det er disse som havner på diverse forsider, også hos Fitnessbloggen, men det betyr ikke at en slik livsstil passer for deg.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.