Styrketrening – Det ideelle for å bedre formen, om du gjør det riktig

Hvis målet er å få ned fettprosenten og gjøre musklene synlig, så følger du denne oppskriften.

maria1

Hvis du bare skulle prioritert en måte å trene på når målet var fettforbrenning, så er styrketrening det mest effektive. Dette ble resultatet i en undersøkelse fra 1999 som undersøkte effekten av en 800-kalori diett på personer som enten trente styrke eller utholdenhet.

Strammest med styrketrening

Bryner og kolleger sammenlignet effekten av en 800 kalori diett hvor 20 overvektige personer trente styrke eller utholdenhet i en periode på tolv uker.

Begge gruppene fikk den samme kosten: 80 gram protein, 98 gram karbohydrat og 10 gram fett. Totalt proteininntak tilsvarte 1,2 gram / kg kroppsvekt. Alt var flytende føde.

Som du ser av tabellen gikk deltagerne som trente utholdenhet mest ned i vekt, mens gruppen som trente styrke hadde en større nedgang i fettmasse og fettprosent.

En annen interessant observasjon er at gruppen som trente styrketrening økte hvileforbrenningen sin med 4 %, mens gruppen som trente utholdenhet fikk redusert sin hvileforbrenning med 13 %.

Det skal nevnes at undersøkelsen har noen svakheter. Deltagerne var få, de var overvektige og spiste veldig lite, både protein og energi. Funnene er derimot ikke overraskende.

Referanser

  1. Effects of resistance vs. Aerobic training combined with an 800 calorie liquid diet on lean body mass and resting metabolig rate. Bryner RW, et al. J Am Coll Nutr. 1999 Apr
  2. Alan Aragon’s Research Review – June, 2008.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.