;
;

Se bilder av hvorfor folk bør bruke vidt forskjellig teknikk i knebøy

Knebøy, én av de beste øvelsene for styrke i underkroppen kan ikke utføres med nøyaktig samme teknikk hos alle. Finn ut hvorfor.

tumblr_n1iyb1X1pZ1sr02u8o1_1280

Knebøy – en av de beste øvelsene for å utvikle styrke i beina, ryggen og kjerne, og en øvelse de fleste burde få plass til i treningsprogrammet sitt. Riktig teknikk i knebøy er viktig, men man hører ofte at det er én måte å gjøre det på. Du skal ha en viss bredde på beinstillingen og om man ikke klarer å utføre knebøyet skikkelig med gitt beinplassering så er det fordi en eller annen muskel er stram og at du har et mobilitetsproblem.

Er det så enkelt å si at det er muskulære problemer som gjør at mange sliter med knebøy? Noen sliter med bekkentilt, noe som kan fikses. Les hvordan her. Mens i andre tilfeller kan problemene ha andre årsaker. I denne artikkelen får du se at vi har anatomiske variasjoner som gjør det umulig for alle å kjøre knebøy med eksakt samme teknikk.

Individuelle forskjeller i femur-anatomi

Hvis du tar en titt på de tre bildene under, så vil du se at det er en ganske markant forskjell mellom lårbeinene på bildene. Femurene stammer fra to forskjellige personer og man kan tydelig se på bilde 1 at femuren til høyre peker mer oppover enn femuren til venstre.

Bilde 1

Pic-1

Ser du under på bilde 2 så kan du se at på femuren til venstre så er «ballen» på kuleleddet lengre enn på den til høyre.

Bilde 2

pic-2

Under på bilde 3 kan man se at det er en ganske så stor forskjell mellom vinkelen kulene peker mot.

Bilde 3

pic-3

Disse 3 bildene budre være nok for å overbevise deg om at alle ikke kan kjøre knebøy med samme beinstilling. Men la oss også ta en titt på bekkenet og leddskålene.

Individuelle forskjeller mellom leddskålene i bekkenet

Om du ser på bekkenet til venstre på bilde 4 så kan man bokstavelig talt se rett inn i leddskålen i motsetning til bekkenet på høyresiden. Dette vil definitivt ha noe så si for bredden på beinstillingen, og personen med bekken som den til venstre vil ha lettere for å kjøre knebøy med smal beinstilling.

Bilde 4

pic-4

Også på bilde 5 ser man en ganske så markant forskjell mellom leddskålene. Man ser mer av leddskålen på bekkenet til venstre som også gir en indikasjon på at individer med denne typen leddskåler har lettere for knebøy eller andre bøyvarianter med smal beinstilling i motsetning til individer med leddskåler som er mindre synlige forfra.

Bilde 5

pic-5

Om man ser på de to forskjellige bekkenene på bilde 6 så ser man at leddskålen på bekkenet til venstre er mer framoverorientert og peker mer nedover enn på bekkenet til høyre, hvor leddhulen peker mer utover.

Bilde 6

pic-6

Korrekt beinstilling er individuelt

tick-160426_640Disse bildene viser at det er stor anatomisk forskjell hos folk, ikke bare mellom femurene men også leddskålen i bekkenet. Disse forskjellene gjør at man umulig kan kjøre knebøy og knebøyvarianter med eksakt samme teknikk som f.eks. kompisen sin, eller med samme teknikk som verdens sterkeste i knebøy. At en person sliter med å utføre knebøy trenger ikke ha noe som helst å gjøre med stramme muskler eller dårlig mobilitet, men heller det faktum at hofte-/femuranatomien ikke tillater personen å kjøre knebøy med den beinstillingen han/hun forsøker.

Konklusjon: Alle som trener knebøy bør stå slik at de føler bevegelsen blir mest mulig behagelig og som setter hofteleddet i best mulig posisjon, uanvhengig om noen andre sier at de står for smalt eller for bredt.

Les også:

Bildene er lånt med tillatelse fra Paul Grilley

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.