Ikke bli en passiv pensjonist

Fysisk aktivitet er viktig og blir trolig bare viktigere med alderen. Her får du gode råd og tips som gjør det enkelt å holde den fysiske formen.

muskel3

I Norge er under 20 prosent av den voksne befolkningen fysisk aktive, og etter fylte 75 år fortsetter denne andelen å synke. Kanskje er det tid for å bytte ut broderiene og kakebakingen med vekter og treningsutstyr?

Det har lenge hersket en misforståelse om at eldre lett får skader, og derfor burde ligge unna fysisk aktivitet. I stedet har forskning vist at det ofte er helt motsatt, og at det er lettere å skade ledd og muskler som ikke er styrket under trening. Høgskolen i Oslo og Akershus har gjennomført en undersøkelse gjennom ni år på 113 kvinner i 80-årsalderen, og kommet fram til at eldre med lite muskelstyrke og dårlig kondisjon veldig lett pådrar seg skader, og derfor også fort kan bli pleietrengende.

Eldre har godt av å trene kondisjon og styrke for å ta vare på muskelmassen, og ikke minst gir det verdifull energi i hverdagen. Om du trenger hjelp til å bære handleposene hjem? Nei, sjekk ut disse musklene! Om dørstokkmila fortsatt virker lang, har vi samlet et knippe tips som kan gi inspirasjon og motivasjon til treningsøkten.

Klar, ferdig, gå:

  • Husk at små ting også hjelper, og det å støvsuge eller vaske huset i ti minutter er også en form for effektiv trening. Trening i eget hjem er fullt mulig, og styrketrening kan lett gjøres på en matte på stuegulvet.
  • Mange er allerede flinke til å dra på sykkelturer og gåturer, og dette er bra for kondisjonen. Det er allikevel viktig å kombinere dette med styrketrening, da muskelmassen begynner å svinne hen etter fylte 50 år. Ikke minst blir det også lettere å komme seg opp av sofaen.
  • Det er ideelt med to til tre treningsøkter i uka, men disse trenger ikke vare lenger enn en halvtime. Prøv ut ulike øvelser som knebøy, ryggstrekk, ulike mageøvelser og armøvelser. Du kan finne flere tips her.
  • En måte å få motivasjon på kan være noe så enkelt som å gå til anskaffelse av nytt treningstøy. For eksempel er det flere nettbutikker som spesialiserer seg på treningsklær. Et par joggesko du er komfortabel med er essensielt.
  • Det forskes for øyeblikket mye rundt eldre og treningsformer, og hvorvidt noen typer trening er bedre enn andre. Det kan være lurt å følge med på utviklingen. Én ting er i midlertidig sikkert: Trening er bra for helsen, og det er aldri for sent å begynne.
  • Om dørstokkmila fortsatt er lang kan det være lurt å få seg en treningskamerat, enten det er ektefellen eller andre bekjente. Det kan fungere som en god støtte. og motivasjon til å fortsette treningen regelmessig.

Husk at det aldri er for sent å starte. Gunnar Bråthen (65) er et godt eksempel på det. Han bestemte seg i en alder av 57 for å komme seg opp av sofaen og bli personlig trener. Til Vg.no forteller han at mange av kundene hans også er opptatte av å klare seg selv og ta å kontroll over alderdommen.

Tror du at du selv trener om 20 år? 0 Svar

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.