Ina Ruud Winther fikk 4-plass i sin gruppe på VM i kettlebell!

Ina Ruud Winther gjorde en fin figur under VM i kettlebell. Les intervjuet!

IMG_1597

Foto: Sergei Merkulin

Trening med kettlebells er ikke den mest populære formen for styrketrening i Norge. Det finnes likevel noen som driver med dette, og forummedlemmet vårt Ina er én av de. Etter å ha trent med kettlebells i et snaut år konkurrerte hun nylig i VM i kettlebell. Vi har tatt en prat med Ina.

LES OGSÅ – Kettlebell Sport – Rå kraft og treningskultur fra den gamle østblokken

Hvordan ble du interessert i trening med kettlebell, og hvordan trener du?

løfting, vm

Foto: Linda Martinsen

– Jeg startet med å trene kettlebell for nesten et år siden. Jeg hadde et par PT-timer med Mauricio Kjeldner, og på en av disse timene bestemte han seg for å introdusere meg for kettlebell, også kalt girevoy sport. Jeg husker godt at det var forferdelig tungt i begynnelsen, og at jeg var helt sikker på at det aldri kom til å gå, men jeg ble hektet ganske raskt allikevel. Det tok bare et par økter før vi snakket om å satse på det. En av grunnene til at jeg liker det så godt, og ble hektet så raskt, er fordi det er utfordrende på en helt annen måte enn andre type treningsformer jeg har prøvd – det er veldig tungt fysisk, både når det kommer til styrke, teknikk og utholdenhet, men det stiller også store krav til psyken når du skal løfte tunge kuler ti minutter i strekk.

– Treningen min styres av coachen min, Mauricio, og det er ingen tvil om at jeg aldri hadde nådd hit jeg er i dag uten hjelp fra han. Det varierer mellom tre og fire økter med kettlebell i uken. Når det nærmer seg konkurranser blir treningen mer spesifikt rettet mot grenen jeg deltar i («snatch» eller «longcycle»), og når det er lengre tid til en konkurranse trener jeg begge deler, samt jobber med svakheter i styrken.

– Det varieres mellom lengre sett der jeg kan stå mellom 4 og 14 minutter i strekk, og intervaller hvor jeg er mellom ett og to minutter aktiv, med tilsvarende lengde på pausene. Jeg får oppgitt lengde på sett, pauser, vekt på kule og antall repetisjoner jeg skal ha i minuttet – når vekten på kula øker, minker antall reps, akkurat som i tradisjonell styrketrening.

– Øktene mine er veldig varierte, og jeg er sikker på at jeg aldri har hatt to helt like økter – det er jeg veldig glad for, for variasjon er viktig for motivasjonen min.

Trener du noe annet enn kettlebell, eller får du den styrken du trenger kun gjennom denne typen styrketrening?

– Kettlebell er, og forblir, hoveddelen av treningen min. Jeg hadde greit med grunnstyrke da jeg startet, og jeg har utviklet mer styrke gjennom kettlebelltreningen. For å jobbe spesifikt med svakhetene mine har jeg fått trene noe styrke ved siden av, og dette blir som oftest støtteøvelser som jeg avslutter økten med – det varierer mellom knebøy, jump-squats, amerikansk mark og tricepsøvelser, men jeg har ingen periodisert styrkeplan som jeg følger. Kettlebell er tung trening som utfordrer hele kroppen, og med mye styrketrening ved siden av hadde rett og slett blitt for mye.

Du deltok nå nylig i VM. Hvordan opplevde du det, og hvilke forventninger hadde du?

IMG_1606

Foto: Linda Martinsen

– Rett før VM hadde vi en ti-minutter-test med konkurransevekten, der jeg feilet skikkelig, så jeg var mildt sagt nervøs for å skulle stå foran et stort publikum uten å vite om jeg hadde det i meg. I begynnelsen hadde jeg selvfølgelig et ønske om å gjøre det bra og å få en medalje, men etterhvert ble dette endret til at jeg ville stå ut alle minuttene og slå min gamle rekord, i stedet for å slå alle andre. Nå i  ettertid ser jeg at opplevelsen egentlig var en god premie i seg selv – det å få lov til å være med til VM for å konkurrere mot erfarne utøvere, etter å ha trent øvelsen jeg deltok i siden Juni, for deretter å komme på fjerdeplass er jo kjempegøy!

– Opplevelsen var veldig bra, og gav meg absolutt mersmak. Jeg lærte utrolig mye av å se på andre utøverne konkurrere og trene, samtidig som man blir kjent med nye mennesker med samme interesse som en selv. Laget vårt var uten tvil de som heiet høyest og var mest motiverende under selve konkurranse, og jeg endte med å stå smilende på plattformen fordi jeg hadde det så gøy!

– Resten av laget gjorde det utrolig bra – vi fikk to gullmedaljer, i longcycle og snatch, samt tre bronse, i biathlon, snatch og longcycle. Av 32 nasjoner plasserte det Norge som nummer 10, noe jeg synes var verdt å juble for! Jeg er utrolig glad for at jeg fikk være en del av laget, og tviler ikke på at vi kommer til å utmerke oss ved neste mesterskap også.

Har du noen planer om å satse videre, og i så fall, hva er målet?

– Når man først satser, må man jo satse stort – de langsiktige målene mine er å jobbe meg opp mot proffklassen der man konkurrerer med 24 kg, og bli en av Europas beste utøvere. Dette vil selvfølgelig kreve mye tid og veldig mye trening, men jeg er villig til å legge inn mye krefter og innsats for å klare det. For øyeblikket er jeg påmeldt NM, og vurderer både EM, en konkurranse i Danmark, og VM neste år – selvfølgelig ønsker jeg å gjøre det bra, og å slå tidligere rekorder i disse konkurransene.

– Jeg håper at jeg kan bli en allsidig utøver som er god i både «snatch» og «longcycle», og jeg håper at treningen min og resultatene mine kan motivere andre!

LES OGSÅ – Den store kettlebellsguiden – del 1

LES OGSÅ – Den store kettlebellsguiden – del 2

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.