Joanna Natalia (26) debuterer i bodyfitness på Norway Open

Om noen dager er det dags for årets Norway Open! Vi har intervjuet bodyfitness-debutant Joanna Natalia.

received_857506821013645

Foto: Jeanette Nilssen

Det nærmer seg vårens store arrangement innen fitness og bodybuilding, og i den anledning har vi snakket litt med Joanna Natalia som debuterer i bodyfitness under Norway Open om en liten uke.

Hvem er Joanna Natalia og hvordan fikk du interessen for trening?

Jeg er 26 år, opprinnelig polsk men har bodd i Norge i 23 år. Jeg driver egen klinikk, og jobber ekstra på Infiniti kvadrat i Sandnes.

Trening har alltid vært en del av meg. Som liten dreiv jeg med sykling, turn, og drill. Aktivitet var gøy! Det ble også en del jogging og core-øvelser. Men det er ikke før på nå relativt nylig at jeg begynte å trene gjennom en klubb.

Det har gått opp og ned men hvor jeg har vært i livet. Forhold/skole, kosten var aldri prioritert og blei vell en del skjevfordeling mellom makronæringsstoffene som resulterte i at jeg til slutt veide 98 kg. Dette kunne ikke fortsette så da gikk jeg til biblioteket og lånte bøker om kosthold og oppskrifter på sunne og næringsrike måltider. Etter flere år med alle kroppsfasonger så har jeg lært at det handler om å føle seg bra med sitt eget utseende.

redIMG_8616

Foto: Jeanette Nilssen

Mine beste tips er å spise nok grønnsaker, og spise nok mat til å dekke energibehovet. Det er også viktig å ikke bare peise på med trening, men heller få seg et skreddersydd treningsprogram. Jeg har hypermobile ledd og det er heller ingenting å spøke med. Skuldrene mine har fått gjennomgå for å si det sånn. Det er altså viktig å få et skreddersydd opplegg, ha godt tverrfaglig team rundt seg som f.eks kiropraktor/fysioterapaut etc . Stikkordene er skadeforebygging og nok mat.

Du debuterer i bodyfitness nå under NO og NM – hvordan og hvorfor fikk du interessen for å ta treningen til neste nivå og faktisk konkurrere i fitness?

Det gjør jeg! Den store helten min er selvfølgelig Arnold. Har alltid prøvd å etterligne ryggfleksingen hans. Har så lenge jeg har trent styrke ønsket å få en like bred rygg som han. Jeg synes det er fint med en skikkelig bred rygg.

Det har alltid vært en drøm å vise frem en trent kropp men jeg har ikke helt visst hvordan. Trente på sats og fikk tips og råd om hvem jeg kunne snakke med, hva jeg skulle gjøre og hvor jeg skulle gå. Jeg har jobbet i utelivsbransjen og ble der kjent med flere vektere som drev med fitness, bodybuilding osv. Så byttet jeg gym til city 24/7 i Sandnes og forsto da at veien til scenen ikke var gjort på ett år.

Har du fått hjelp underveis?

Mari Haukland på City 24/7 har stått for matplan og treningsplan. Utenom det har jeg fått hjelp av flere:

  • Stangeland mølle
  • Charlotte Arnesen, treningspartner og kiropraktor
  • Klinikk for alle på sola har behandlet meg tverrfaglig og fulgt meg opp .
  • Bailine hennypalmer på bikuben
  • Stian Norheim min mentor/venn
  • Kosmetisk sykepleier Yvonne Thunem
  • Fotograf Jeanette Nilssen
  • Linn Ødegård. Daglig leder Athenaklinikken, kosmetisk- og medisinsk tatovør

Hvilke forventninger hadde du til konkurransediett og oppkjøringstiden? Var det lettere eller hardere enn du så for deg? Hva har du gjort for å takle de negative tingene som sult?

Jeg forventet for eksempel ingen «cheat meals». Rutinene kom så fort at det ikke tok lang tid før ukedager og helg sklei litt inn i hverandre. Jeg startet på diett i april så magesekken krympet raskt, og sikkert derfor jeg ikke har vært veldig sulten. Har også drukket 6 liter vann lenge nå.

Det har gått over all forventning. Det er kanskje greit å ha startet på en off season-plan en stund før man begynner på diett så kroppen ikke får helt sjokk. Magen har blitt litt sensitiv, og jeg blir også raskere sliten av bråk som f.eks høy musikk. Det er også slitsomt å preppe mat på kjøkkenet i flere timer. Det jeg savner er litt pepsi max og kokosmel i grøten min.

Det er jo ikke en hemmelighet at kostholdet kan bli noe restriktivt mot slutten. Har du hatt et favorittmåltid eller matvare som har hjulpet deg å unngå og sprekke?

redIMG_8573

Foto: Jeanette Nilssen

Jeg har variert havregrynet mitt mye. Har laget for eksempel pannekaker, vafler og brød. Kanel og kardemomme gjør susen! Alt ligger i hodet og jeg er en mester og si nei til fristelser, hehe.

Hvilke forventninger har du til konkurransedagen – gleder du deg?

Jeg skal prøve å skinne som en stjerne! Jeg skal gjøre det beste av det jeg har fått til i dag og få en konstruktiv tilbakemelding, og deretter starte å jobbe med nye mål. Det blir spennende å se bilder/film av seg selv etterpå og se hva en har oppnådd. Bare nå, før jeg har vært på scenen, er jeg overveldet over hvor jeg er, og hvor langt jeg har kommet.

Hva gleder du deg mest til å spise/gjøre etter NM?

Spise mer! Skal snu dietten så godt jeg kan. Ser veldig fram til hotelfrokosten dagen etter NM. Egg og bacon! Har savnet grønnsakene mine, spesiell blomkål etter trening med herbamare-krydder. Blir masse gode økologiske råvarer. Har ikke spist mais og gulrot på x antall måneder så skal nok ta meg en gulrot etter konkurranse. Må jo få i meg litt betakaroten før jeg reiser til Egypt den 27 oktober på ferie. Jeg gleder meg også til å sykle ute i mitt eget tempo, nyte naturen med overskudd. Være med venner og gjøre ting jeg brenner for.

Fitnessbloggen ønsker Joanna Natalia lykke til under høstens konkurranser! :)

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.