Jogg deg til lengre levetid

Danske forskere har i en ny studie vist at regelmessig utholdenhetstrening kan forlenge livet med over 6 år.

jogger1

Lett jogging i 1 til 2,5 time i uken kan forlenge livet ditt med mellom 5 og 6 år. Dette kom fram under en konferanse i Dublin i fjor sommer. Funnene er også inkludert i en studie som ble publisert i forrige måned.

Hjertelege Peter Schnohr og hans danske kollegaer har siden 1976 fulgt 20.000 dansker mellom 20 og 93 år i i perioder på opp til 35 år. I en pressemelding har Schnor uttalt at funnene gjør at man med sikkerhet kan si at lett jogging forlenger levetiden.

Ved hjelp av spørreskjemaer har de danske forskerne sett nærmere på joggevanene til de danske deltagerne og hvilken intensitet de trente med. Av de 1800 som jogget mistet bare 122 livet. Blant de over 18.000 som ikke jogget, døde over 10.000. Selv om det var mange flere som ikke jogget enn de som jogget, kan ikke dette forklare hele forskjellen.

Joggingen førte til at det var 44 prosent lavere risiko for å dø blant både mennene og kvinnene. Dette føyer seg inn i rekken av helsefordeler jogging og utholdenhetstrening har på menneskekroppen

– Det øker oksygenopptaket og insulinfølsomheten, det forbedrer lipidprofilen ved å øke HDL kolesterol og senke mengden blodfett, senker blodtrykket og koaguleringsprosessen, styrker hjertet, skjelettet og immunforsvaret, demper inflammasjon, reduserer risikoen for overvekt og gir bedre selvfølelse, sier Schnohr.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.