Julegrøt for treningsentusiaster

Dette er en sunnere julegrøt, uten at det skal stå på smaken.

grot2

Nå står julen for dør, og det er på tide å spise grytevis med risengrynsgrøt i jakten på mandelen. Men det kan fort bli litt mye, og hvis du skal spise grøt flere ganger, kan det kanskje være en idé å lage en litt sunnere variant en av gangene.

Den tradisjonelle består gjerne av helmelk eller fløte sammen med grøtris. Denne varianten smaker like godt, men gir mer metthetsfølelse og vomfyll. Denne kan man til og med spise på diett ellers også.

Vil du lese hele saken (ikke forkortet, så finner du den her).

Grøt er enkelt å lage

Risengrynsgrøt er kjempeenkelt: 1 del ris, 2 deler vann og 4 deler melk. Ta med en klype salt for hver 100 gram med ris, så blir det både bedre smak og konsistens. Husk og vask risen. For en person som meg blir det 150 gram basmatiris, 300 gram vann, 600 gram skummet melk og en klype salt. Dette gir 787 kcal, 157 gram karbohydrat, 33 gram protein og 2 gram fett. Vil du ha i mer fett kan du bruke en stor klatt smør.

Sjekker du kokebøker får du alskens tungvinte løsninger som starter med å koke risen i vannet, osv. Bare sleng alt oppi en kasserolle eller en mikrobølggesikker plastikkbolle. Jeg foretrekker mikrobølgeovn, for så fort man finner ut hvor mye tid akkurat din bruker, så er det bare å trykke inn tiden og gjøre noe annet imens. I kasserolle risikerer man både fastbrent ris og en komfyr som er dekket av melk, men – ta gjerne gamlemåten om du vil. I mikrobølgeovn er 350-500W passe. Over det, så risikerer du at melken «eksploderer» og du må vaske skikkelig. Ikke noe gøy.

Så skal den stå der, da, og målet er å koke bort vannet (redusere den, slik man gjør med sauser) til konsistensen blir rett og risen er passe, og ikke for mye, kokt. 160g tar i min mikro ca 55 minutter og 100g tar ca 35 minutter på 350W. Står den for lenge og blir tørr, så rør inn litt mer skummet melk eller til og med vann. Bare nok til at den blir klebrig igjen.

Så enkelt er det altså. Kok, på ønsket måte, til det ikke er noe rennende igjen i den. Hverken mer eller mindre.

Du slipper slimete grøt

Og nå til rosinen i pølsen, eller mandelen i grøten: Det du kommer til å se når du lager den med skummet melk er at man ikke får «slimet» som er i vanlig grøt. Smaken er den samme, men noen synes det er noe som mangler her.

Og løsningen er enkel – rør inn litt proteinpulver med vaniljesmak! Selv bruker jeg 35g kasein og 35g myse fra Optimum Nutrition og et par spiseskjeer med melk for at grøten ikke skal bli tørr. Dette pulveret smaker fantastisk i mat, men kan bli litt kornete om man varmer det. Pass på å ha det i på slutten, så er det ikke noe problem.

For å toppe grøten har man på litt sukrin, splenda eller sukker og skikkelig kanel (ikke den giften de selger på butikken). Dette får man på iHerb (Ceylon-kanel, sukrin (erythritol)).

Ta gjerne en titt på bloggen min for flere oppskrifter, men jeg skal forsøke å huske på å legge inn de sunne og gode oppskriftene her også :)

P.S. Jeg lover at ingen kommer til å se at du spiser sunn og sær mat, men jeg kan ikke love at du får he den i fred. Jeg har testet oppskriften på flere som direkte misliker alt som er sunt, og alle har likt den :)

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.