Kokosolje – Mettet fett som gir bedre helse

Kokosolje er fantastisk sunt og er noe du bør vurdere å legge til i kostholdet ditt.

koko2

Et av de beste eksemplene på sunn mat som i media og av eksperter er satt på usunn-listen er kokosolje.

Det dårlige ryktet skyldes det høye innholdet av mettet fett, men du har forhåpentligvis fått med deg at mettet fett ikke er den skurken mange skal ha det til? Kokosolje er faktisk veldig sunt for deg.

Det dårlige ryktet

Kokosolje er en av de fettkildene som inneholder mest mettet fett – omtrent 90 % av kaloriene er mettet fett.

Undersøkelser med mange metodefeil ble for flere ti-år siden brukt som argument for å redusere inntaket av mettet fett. Nyere studier viser derimot at det ikke er noen sammenheng mellom mettet fett og hjertesykdom (123).

Et problem med de første studiene som pekte på at kokosolje var usunt var at det ble brukt ødelagt, raffinert og hydrogenert kokosolje som inneholdt transfettsyrer.

Disse undersøkelsene har ingen relevans for den sunne, organiske, kokosoljen som selges i en del helseforretninger i dag – og som er temaet i denne artikkelen.

De som spiser mye kokosolje er sunne

Hvis kokosolje virkelig var så usunt for deg, skulle man tro at man ville sett det igjen hos befolkninger som spiser mye av det. Men det gjør  vi ikke. De populasjonene som inntar mye kokosolje er faktisk mye sunnere enn en del vestlige land.

På en øygruppe i stillehavet som heter Tokelau får befolkningen 50 % av energien sin fra kokosolje og er den gruppen med det høyeste inntaket av mettet fett i verden. Kitava-folket på Papa New Guinea får 17 % av energien sin fra mettet fett, primært kokosolje.

Til tross for det høye inntaket av mettet fett, har disse gruppene utmerket helse og det finnes ingen tegn til hjerte- karsykdom hos noen av dem (45).

Den unike sammensetningen av fettsyrer

Kokosolje skiller seg distinkt fra de mange andre stekeoljene som finnes på markedet på grunn av den unike sammensetningen av fettsyrer.

Dette gjelder spesielt av 90 % av fettsyrene er mettet. Dette gjør at kokosolje tåler særlig høy varme og gjør den spesielt godt egnet ved steking, spesielt med høy temperatur (6).

70 % av fettsyrene i kokosolje er såkalte mellomlange fettsyrer (MCT 7). Disse blir brukt som en kilde til hurtig energi og lagres i svært liten grad som fett.

Er rik på laurinsyre

Den fettsyren det finnes mest av i kokosolje er laurinsyre (C-12) som brytes ned til monolaurin i kroppen.

Laurinsyre og monolaurin har i undersøkelser visst seg å ha antibakterielle egenskaper og kan drepe mikrober som bakterier, sopp og virus.

Denne egenskapen gjør at kokosolje kan beskytte mot flere infeksjoner (91011).

Blodfettverdier og hjerte- karsykdom

Den sunne, uraffinerte formen for kokosolje bedrer faktisk blodfettverdiene.

I to rottestudier (med de feil og mangler det måtte ha) sammenlignet forskere effekten av jomfru kokosolje, raffinert kokosolje og maisolje.

Jomfru okokosolje reduserte både totalkolesterol, LDL kolesterol, oksidert LDL, triglyserider og økte HDL-kolesterolet (12). Jomfru kokosolje er også positivt for koaguleringen og antioksidantstatus (13).

I en studie på kvinner med mye magefett økte kokosolje HDL kolesterolet og bedret forholdet mellom LDL:HDL, mens soyaolje økte både totalkolesterol og LDL kolesterol, mens det reduserte HDL (14).

Mellomlange fettsyrer reduserer også blodfettverdiene mer enn langkjedede fettsyrer (15). Med andre ord: det er sannsynlig at kokosolje virker beskyttende mot hjertesykdom, ikke motsatt.

Kan hjelpe deg ned i vekt

Det er heller ikke usannsynlig at kokosolje kan hjelpe deg å gå ned i vekt. I en undersøkelse på 40 kvinner med mye fett rundt magen, reduserte kokosolje midjemålet mer enn soyaolje (14).

Mellomlange fettsyrer har konsekvent visst seg å fremme vekttap i både menneske og dyrestudier.
  • Øker energiforbruket mer enn langkjedede fettsyrer (16).
  • Gir økt metthetsfølelse (1718).
  • Kan virke muskelbesparende (19).

Det er derfor ikke utenkelig at det å bytte ut andre fettkilder med kokosolje vil kunne hjelpe deg ned i vekt.

Andre helsegevinster med kokosolje

Kokosolje ser ut til å omdannes til ketoner i leveren (20). Disse ketonene gir hjernen et alternativ til glukose som energikilde.

Kokosolje kan også fungere som fuktighetskrem og beskytte mot hårskader (2122).

Men, det beste av alt er kanskje det at kokosolje passer med stort sett det meste og smaker fortreffelig.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.