DASH – Det hjertevennlige kostholdet

Amerikanske myndigheter har satt sammen en egen hjertediett som har visst seg å kunne redusere risikoen for hjertesykdom med 18 prosent.

dashdiett

Foto: Melk.no

I samråd med ledende eksperter har amerikanske myndigheter satt sammen et kosthold som de har valgt å kalle for DASH eller Dietary Approaches to Stop Hypertension. Kostholdet sies å kunne redusere høyt blodtrykk, og undersøkelser viser at det også kan gi bedre kolesterol-profil og redusere risikoen for hjertesykdom.

Kostholdet innebærer:

  • Et lavt inntak av mettet fett, kolesterol og totalt fett.
  • Mer frukt og grønnsaker, samt magre eller fettfrie melk og meieriprodukter.
  • Rikelig med hele korn, fisk, fjærkre, bønner, nøtter og korn.
  • Mindre søtsaker, tilsatt sukker, sukkerholdige drikker og rødt kjøtt enn et typisk amerikansk kosthold.

18 prosent mindre risiko

Det er gjort flere interessante undersøkelser på dietten, blant annet en fra 2010 hvor 459 pasienter med lett forhøyet blodtrykk ble tilfeldig inndelt i tre grupper:

  1. Kontrollgruppe – Et tradisjonelt amerikansk kosthold.
  2. Et kosthold med mer frukt og grønnsaker.
  3. DASH.

Gruppe 2 og 3 spiste betydelig mer frisk, frø og mindre kjøtt og godteri enn det gruppe 1 gjorde. Alle tre gruppene hadde det samme saltinntaket, i tillegg til at det ikke var noen vektendring blant deltagerne under kostholds-intervensjonen.

Sammenlignet med et tradisjonelt amerikansk kosthold fant forskerne en reduksjon i risikoen for hjertesykdom i løpet av en 10-års periode på 18 prosent etter 8 uker med DASH-kostholdet. 

Norske eksperter er positive

Dagbladet har skrevet to sider om dietten i dagens papirutgave. Her får den støtte blant flere norske ernæringsfysiologer, blant annet Marianne E Mathiassen som jobber hos Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

– Hos pasienter med grad 1 hypertensjon, har kostholdet gitt samme resultater som medikamentell behandling, sier hun til Dagbladet. 

Det ville vært mer interessant om dette kostholdet ble sammenlignet opp mot andre dietter, slik som lavkarbo- og middelhavskosthold. Det tradisjonelle amerikanske kostholdet er såpass usunt, at det nesten bare skulle mangle at effekten av å legge om kostholdet var betydelig.

Hvis du ønsker å prøve ut et slikt kosthold, er dette rådene du må følge:

Matvare Antall porsjoner pr dag (kosthold = 2100kcal)
Korn og kornprodukter (minimum 3 fullkornsprodukter) 7-8
Frukt 4-5
Grønnsaker 3-4
Potet 1
Magre ller fettfrie meieriprodukter 2-3
Magert kjøtt, fisk og fjærkre 2
Nøtter, frø og belgvekster 2
Fett (mettet) og søtsaker: Begrens deg

Artikkelen er sist oppdatert 20.01.2012

Referanser:

  1. Steven T. Chen, Nisa M. Maruthur, and Lawrence J. Appel. The Effect of Dietary Patterns on Estimated Coronary Heart Disease Risk: Results From the Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) Trial. Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes, 2010;
  2. Dagbladet, Onsdag 8 september 2010. Side 8-9: Ny hjertediett vekker oppsikt
  3. Melk.no – Kostholdet som reduserer blodtrykket
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.