Slik gikk Kristoffer ned 67 kg på 1,5 år

Da Kristoffer fikk den tunge beskjeden av fastlegen sin, hadde han to valg. Operasjon var det ene – men han valgte det andre: Å gjøre jobben selv.

13901_932841906730404_6695748786217579687_n

Mitt navn er Kristoffer Eriksen, jeg er 29 år gammel og har de siste 17 månedene gått ned 67 kilo. 

I omtrent hele mitt liv har jeg vært veldig overvektig, og som alle andre med samme problem har jeg vært gjennom min andel av ekstreme dietter som f.eks suppediett, grønnsaksdiett, pulverdiett og sultediett. Alle forsøk har vært forgjeves og kort tid etter har jeg lagt på meg det samme jeg gikk ned pluss enda litt til.

150 kilo og time til fastlegen

start1For ca 1,5 år siden var jeg fullstendig uten håp om å noen gang greie å ta kontroll over mitt eget liv og helse. Jeg satt nå fullstendig fast i hundrevis av dårlige uvaner og kiloene fortsatte å legge seg på. Jeg følte ikke at jeg hadde kontroll på noe, og ga rett og slett opp. Resultatet var at kiloene kom i rekordfart.

På senhøsten i 2011 hadde jeg time med min fastlege som jeg ikke hadde sett på minste tre år. På disse tre årene hadde jeg heller ikke orket å veid meg. Jeg så ikke noe poeng i å veie meg, bare for å bli sjokkert over egen vekt.

Til fastlegen min stilte jeg meg på vekten. Nåla pilte opp mot 150 kilo. Fastlegen min så veldig bekymret ut og sa at dette måtte ta slutt og understrekte at jeg var veldig heldig som ikke var alvorlig syk, slik jeg behandlet kroppen min. Han hintet også frampå at livet mitt ikke ville bli veldig langt, om jeg ikke tok tak i livsstilen min og gjorde noen vesentlige forandringer. Han fortalte meg at han hadde hatt en pasient som døde av hjerteinfarkt da han var 56 år grunnet ekstrem overvekt.

Operasjon, eneste utvei?

start2Legen min fortalte meg at han enten kunne søke om å få operert magen eller søke meg inn på noe han kalte for livsstilsendringsenter, et slags treningsopphold for overvektige.

På dette tidspunktet følte jeg at operasjon var min eneste og siste løsning på problemene mine. Jeg gikk og grublet på dette i to måneder. Hva skal jeg velge? Til slutt kom jeg fram til at jeg ikke turte å satse på operasjon, og ga et aller siste forsøk på å forandre livet mitt.

Denne gangen skulle jeg og måtte jeg klare det. 

I januar 2012 blir jeg innkalt til Aker sykehus med bakgrunn i en henvisning fra legen min for å vurdere situasjonen. Jeg hadde på dette tidspunktet en BMI på 50 og det var ingen tvil om at jeg var kvalifisert for å få en plass hos NIMI Hønefoss, som var det senteret som var nærmest hjembyen min Halden. Jeg skulle bo der i 10 uker fra og med 19 april 2012.

Da hadde jeg endelig fått datoen hvor alt skulle snu. De tre månedene fram til jeg skulle være hos NIMI skulle jeg ikke gjøre noen vesentlige endringer i kostholdet. På vei til NIMI den 19 april kjøpte jeg meg faktisk sjokolade og brus på tur bortover. Når jeg ser tilbake på dette i ettertid, føles det latterlig. Jeg både gruet og gledet meg til å komme i gang med opplegget. Ville jeg klare det?

Vendepunktet, det som reddet meg

NIMI senteret i Hønefoss tilbyr rehabilitering for blant annet sykelig overvektige. Her skulle jeg bo i 10 uker med 61 andre overvektige. Jeg skal gjennomføre 2 daglige treningsøkter i tillegg til 1 time teoriundervisning om kosthold/ernæring, kropp, trening, motivasjon og mestring. Treningen bestod i alt fra turer, ballspill, spinning, osv. Det skulle inntas 6 måltider om dagen, etter den såkalte NIMI-modellen.

Dette stedet ble redningen min. NIMI ga meg all den lærdommen jeg trengte for å kunne starte på mitt nye liv. 

Etter de 10 ukene på NIMI hadde jeg gått ned 25 kilo og var klar for å klare meg på egenhånd. Men prøvelsene ble mange og utfordringene store. Jeg måtte daglig utkjempe flere kamper mot mine gamle uvaner. Jeg måtte være streng og utvise stor viljestyrke.

Hver søndag la jeg en plan for den påfølgende uken med tanke på trening og kosthold. Jeg måtte ha ting klart, hvis ikke skjønte jeg at jeg ville falle tilbake. Planen var 4 ukentlige treningsøkter. Om det bare ble 3 fikk det gå, men målet var alltid 4.

50 kilo på 9 måneder

Etter å ha mistet de første 25 kilo var jeg fast bestemt på å klare det. Jeg visste at hvis jeg holdt meg til opplegget ville belønningen komme. Og vekten fortsatte nedover. Etter 9 måneder visste vekten minus 50 kilo. Og etter 17 måneder visste den minus 67 kilo (!!)

Denne forandringen har forandret livet mitt på så mange måter. Jeg føler meg som et helt nytt menneske. Energien er på topp, og det som før var et ork, er ikke et problem lengre. Jeg har jobbet hardt, stått på og endelig fått belønningen min. Vet du hva? Det var faktisk verdt det.

Et liv med en sunn og frisk kropp er et godt liv, i motsetning til et liv med trøstespising, dårlig helse og mange deprimerte perioder. Jeg er også ekstremt heldig i å ha en forlovede som har støttet meg fra dag 1 og fulgt min kostplan. Hun har også fått sin belønning og mistet over 20kg. Tusen Takk Sara.

change

Mine 9 beste tips på veien

1. Planlegg hver eneste søndag hva du skal trene og spise til middag. Det hjelper på at du ikke trenger å tenke på hver dag hva du skal gjøre.

2. Aldri undervurder det du gjør av aktivitet. Hvis du får til 1-2 dager i uken er dette også bra, det er veldig mange jeg ser som tenker at det jeg gjør ikke er nok, så da kan jeg likegodt ikke gjøre noenting. Den beste treningen som finnes er den treningen som blir gjort. Finn noe du faktisk liker. Er det en ting du hater å gjøre,IKKE press deg gjennom det. Finn heller en erstatning eller en annen øvelse/aktivitet.

3. Lær deg å belønne deg selv en dag i uken. For meg er dette ekstremt viktig, ønsker jeg å bryte reglene ellers i uka tenker jeg bare på at til lørdag får jeg en «lovlig» belønning. IKKE hopp over denne fordi du skal kutte enda noen kalorier for at ting skal gå raskere. Det greier man aldri i lengden, det er noe jeg aldri hadde greid.

4. Noe jeg ikke er flink til og ennå ikke er i stand til er det å like seg selv underveis i en livsstilsendring. Men dette er viktig. Vær fornøyd selv om du har en lang vei igjen og skal fortsette. Noen dager kan jeg føle meg som jeg var før jeg begynte selv om jeg er 67kg lettere enn før. Den psykiske delen er viktig. Få profesjonell hjelp av f.eks en psykolog hvis det trengs. Noe som jeg selv har søkt om nå, siden det noen ganger er ekstremt tøft å holde motivasjonen oppe.

5. Hvis du er som meg så synes du at trening er litt kjedelig, fokuser heller på hva du får ut av det. Tenk på at dette er bra for deg og at du kommer til å bli belønnet hvis du gjennomfører. Fake it til you make it er det noen som sier.

6. Vær litt egoistisk. Tenk på hva du trenger og hva du må gjøre. Ikke tenk på at venner/familie og andre ønsker å spise og gjøre av aktivitet. Hvis du er på besøk og de setter fram kaker, brus og annet, så tenk på deg selv og ikke tenk på at man er pliktet til å spise ting folk tilbyr eller at de blir fornærmet av at du ikke spiser kaka de har laget f.eks. Det er ditt liv og din forandring, du MÅ tenke på deg selv.

7. Få med samboer og familie på din kostplan. Dette er en kostplan alle kan følge og ingen har vondt av.

8. Planlegg heller en sjeldent gang iblant dager med «regelbrudd» istedenfor å miste kontrollen, man føler at man har mye mer kontroll hvis det er planlagt. Og hvis man en dag mister kontrollen og dytter i seg masse man ikke skal så er ikke det noe problem. Glem den dagen og fortsett med ditt planlagte liv dagen etter. Det er når de dagene blir til uker osv man har et problem. En dag f.eks hver 2 eller 3 mnd som er usunne utenom den faste lørdags-utskeielsen gjør ikke at man legger på seg.

9. Ikke vær avhengig av andres skryt og oppmerksomhet. Det er en veldig fin bonus og noe å ta til seg, men blir man for avhengig av det kan det straffe seg. For etter en stund vil oppmerksomheten rundt avta og da må du klare deg med å motivere deg selv. Så da er det bra at man allerede er der fra første stund med å ta vare på seg selv og klare seg selv.

Jeg er fortsatt i min livsstilsendring men er godt på vei;-) Nå venter jeg også på en konsultasjons time for å operere bort overflødig hud, noe som også tar sin tid. Hvis du har spørsmål eller ris/ros til meg, så send meg gjerne en e-post.

Selve kostholdet: NIMI

  • Frokost: kl 07.00: 2 brødskiver eller 4 knekkebrød. Tynt lag pålegg + så mye garnityr man ville og 1 glass melk. (400kcal)
  • Mellommåltid: kl 09.30: 1 yoghurt(0%),1 banan eller annen frukt eller grønt, miks dette av eget ønske utifra korn, grønnsaker,frukt og lignende. (200 kcal)
  • Lunsj: kl 12.30: 2 brødskiver eller 4 knekkebrød med tynt lag pålegg,eller salat med en varm rett f.eks kokt laks, 1 vårrul, karbonade eller lignende. Her gjelder også fantasien inn med å mikse inn ting man liker med salat ved siden av som er sunne og gode alternativer. (400 kcal)
  • Mellommåltid 2: kl 14.30: Samme som mellommåltid før, bruk fantasien og spis noe som fyller magen nok til å holde i 2-3 timer. (200 kcal)
  • Middag: kl 17.00: Her kan man egentlig spise det man ønsker så lenge man følger Tallerken modellen som er 50% grønnsaker først, 25% ris,potet eller pasta. Og tilslutt 25% kjøtt eller fisk. Ingenting er forbudt så lenge man bruker fornuft og følger tallerken modellen. (600 kcal)
  • Mellommåltid 3: kl 19.30.: Samme som de andre mellommåltidene. (200 kcal)

Diverse tips på veien

Hovedregelen er at det skal være maks 4 timer mellom hver gang man spiser. Jeg personlig har lagt inn et ekstra måltid med 2 knekkebrød med pålegg grunnet at når treningen ble en fast rutine kjente jeg at kroppen trengte mer.

Og en dag i uka skal man unne seg en ekstra «belønning» i form av brus,sjokolade eller hva man ønsker seg eller foretrekker på sånn ca på 600 kcal. Denne er ekstremt viktig for å holde motivasjonen oppe hele uka igjennom. Man vil ha problemer den første stunden med å nyte denne belønningen med god samvittighet, men har man fulgt sine planer vil man etterhvert greie å nyte dette med en følelse av at dette fortjener jeg:)

Slik ser treningen min ut

  • Mandag: 10 min oppvarming,diverse styrke øvelser i ca 1 time. Avslutter med 30 min tredemølle eller Elipse maskin.
  • Tirsdag: 20 min oppvarming,deretter 45 min kettlebell saltime
  • Torsdag: 10 min oppvarming,diverse styrke øvelser i ca 1 time  Avslutter med 30 min tredemølle eller Elipse.
  • Lørdag: 10 min oppvarming,diverse styrke øvelser i ca 1 time. Avslutter med 30 min tredemølle eller Elipse.

Husk: Gjør det som er mest moro:)

happy

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.