Lasagne du kan spise deg stappmett på, med god samvittighet

Vel, da var det ihvertfall bestemt hva det blir til middag i dag.

Lasagne

Lasagne/lasagna er for meg «den hellige gral» når det gjelder å spise sunt og trene, og har til nå vært forbeholdt den ene dagen i uken der jeg kan spise noenlunde så mye jeg vil – for da spiser jeg også MYE. Men så har man bechamel-sausen da. Den som gir det lille ekstra og tar den fra å smake som en billig pastarett til å bli gudommelig i smaken. La oss si det slik – jeg spiser ikke lasagne uten bechamel, men bechamel gjør at jeg ikke kan spise den så ofte jeg ønsker. Før nå.

Tomatsausen

tomater-grovhakkede-eldorado-400-g-unilSelve tomatsausen er en basisoppskrift de fleste bør kunne, men vi oppsummerer den kjapt.

  • 1 boks med hakkede tomater (eller hakk dine egne). Jeg bruker Eldorado sin med hvitløk og oregano. Det er den billigste i butikken, men av en eller annen snodig grunn får den alltid veldig god karakter i tester.
  • 1 spiseskje med tomatpurèe. Igjen bruker jeg Eldorado sin. Man trenger ikke bruke den, men det er for å gi enda mer og fyldigere tomatsmak.
  • 1 en normalt stor løk, finskjært. Her går jeg bort fra alt det kokker sier, for den skal liksom stekes blank og myk i olje – jeg kjører den i blender til den er suppe. Målet her er at den skal tykne tomatsausen, ikke gi unnskyldninger til å helle masse unødvendig olje i maten – det kan du gjøre senere om du er «en av dem».
  • En klype salt (ikke bordsalt – det går ikke an å ta en klype av, men havsalt eller flaksalt), 1 ts sukker (jeg bruker sukrin – samme smak, men ikke dropp sukkeret!) og urter. Det betyr som regel, for min del, masse oregano og en del hvitløk – fersk, pulver, granulert…ditt valg! Lek også med effekten av eddik (eddik gir smak, salt fremhever smak – aldri bruk salt for å gi «salt smak») og andre krydder.
  • Ha gjerne 1dl rødvin i for å gi enda fyldigere smak, men kok ut alkoholen av denne før du tilsetter det andre i så fall.
  • Ha tomater, tomatpurèe og løk i en kasserolle og kok til den tykner. I mellomtiden smaker du den til med urter og annet krydder du vil leke med, men basisoppskriften her, gjerne med litt rødvin, er som regel nok i massevis. Husk også at kjøttet du tilsetter gir en del smak, så spar litt på kruttet til den har kokt med kjøttet.
  • Koketid her er minimum 20 minutter, men lengre er bare bra!
  • Stek kjøtt i egen panne og hell over i sausen etter hvert som den er ferdig.

Oppskriften for tomatsaus holder til ca 300g kjøtt-/karbonadedeig. Det blir også en fin porsjon. Skal du lage mer er det bare å skalere i vei. Dette er også fin kjøttsaus til all pasta, og dette er noe jeg har gjort lenge. For lasagne har det rett og slett blitt for tamt.

Alfredo_revÅpenbaringen kom for noen uker siden da jeg stiftet bekjentskap med Walden Farms-produktene. Dette er kalorifrie dressinger og sauser og jeg har hørt veldig varierende ting om dem. Det som går igjen er at de ikke er så gode før de blandes i mat, så jeg prøvde noen av dem som har fått best kritikk – og en av dem endte opp som ostesaus/bechamel i går. Alfredo Pasta Sauce. Denne smaker også fantastisk som saus sammen med tortellini.

I noen små, ildfaste former jeg kjøpte på Ikea lagde jeg disse porsjonene.

To lag à:

  • 2 plater Barilla Lasagne Bolognesi
  • Kjøttdeigsaus
  • Et lag med Alfredo-saus

På toppen hadde jeg fire skiver med fettredusert ost for gratineringsdelen.

Jeg fikk til og med testet den på den personen jeg vet her i verden som er mest motstander av ting som smaker sunt (og det trenger ikke være sunt så lenge det smaker sunt, så her må man være forsiktig!) og han spiste til den store gullmedaljen. Selv er jeg lasagne-soss, og den jeg har laget før har tatt 6-8 timer å forberede. At jeg klarte å lage dette på en halvtime og ble så fornøyd som jeg ble sier det meste.

Macroene ble, for hele med ost, pasta og alt (ikke tilbehør selvsagt): 1008 kalorier, 107 g carb, 95 g prot, og 27g fett.

Vel bekomme! :)

Saken ble opprinnelig postet på Mat for mannfolk.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.