Lavt kaloriinntak men fortsatt står vekta bom stille? FLUX er løsningen!

Ligger du lavt på kaloriene men vekta rikker seg ikke? I denne artikkelen går vi gjennom den aller viktigste grunnen til at mange ikke får til å gå ned i vekt, og hvordan man løser det.

thin-and-fat-women

Når det er snakk om vektnedgang så får man ALLTID høre at man må spise mindre kalorier enn man forbruker for at man skal gå ned i vekt. «Spis 500 – 1000 kcal mindre om dagen så går du automatisk ned i vekt!» I praksis så funker dette over en kort periode, men plutselig stopper det opp og vektnedgangen uteblir til tross for lavt energiinntak. Hvis det skal være så enkelt som å spise mindre enn man forbruker så er det vel rart at det er så mange som ikke får til å gå ned i fettprosent ved å kutte kalorier?

Nå skal jeg atter en gang mase om et tema jeg har snakket en del om tidligere – metabolsk tilpasning. Hvordan man unngår å havne i fella, og hvordan forbedrer metabolismen sin slik at man kan gå ned i vekt uten å måtte lide seg gjennom sult og andre ubehageligheter.

LES OGSÅ – «Hjelp, jeg spiser 1500 kcal og trener tungt men går ikke ned i vekt!» – Høres det kjent ut?

Metabolsk tilpasning

Hvorfor er det så vanskelig å gå ned i vekt/fettmasse når man når et visst punkt? Fordi kroppen vår er programmert til å holde en viss fettprosent (dette er en innebygget overlevelsesmekanisme), og når matinntak reduseres kraftig og fettprosenten blir lavere enn det som kroppen din anser som normalt, så vil flere av disse overlevelsesmekanismene settes i gang for å motvirke videre vekttap.

Time-to-Adapt

Så hva skjer egentlig?

  • Metabolismen reduseres slik at du forbrenner færre kalorier.
  • Du blir mer sulten og opplever matsug (noe som ofte resulterer i at man sprekker).
  • Du blir mer sliten og apatisk slik at du beveger deg mindre og dermed forbruker mindre energi.
  • Kroppstemperaturen din går ned slik at du forbruker mindre energi.

Alt dette er metabolske tilpasninger som skal sørge for at kroppen din ikke mister for mye av det dyrebare energilageret du bærer på, og at du lettere skal legge på deg igjen for å komme tilbake til den fettprosenten kroppen din anser som normalen. Så hva skjer når du ikke klarer å opprettholde det store underskuddet lengre? Du går tilbake til å spise samme mengde energi som før dietten (i mange tilfeller mer), og du ender med å legge på deg mer fordi du nå er tilpasset et mindre energiinntak. Kroppen din ikke vil miste fett og dermed opprettholder du nå vekta på et lavere energiinntak enn om du hadde samme forbrenning som før kalorirestriksjon.

Derfor er det viktig at man slutter å jobbe mot kroppen, men heller med den. JA, det finnes faktisk en måte å gå ned i vekt på en sunn og fornuftig måte og samtidig ikke sabotere metabolismen sin, men heller gjerne forbedre den.

Kalori-FLUX er løsningen.

Hva er FLUX?

FLUX er en måte å forklare energibalansen på – forholdet mellom den totale mengden energi/kalorier som blir tatt inn og mengden energi/kalorier som forbrennes i løpet av dagen.

Det kan tilsynelatende virke som at det da (igjen) dreier seg om kcal inn vs. kcal ut for å gå ned i fettprosent, men det er IKKE så enkelt som det…

Som nevnt tidligere så har kroppen en evne til å tilpasse seg forholdene den utsettes for, så når energiinntaket blir lavt så vil kroppen med tiden tilpasse seg dette inntaket for å forhindre vekttap. Men, om man inntar energi i overskudd så vil en tilpasning skje også her. Kroppen øker metabolismen, NEAT (non-exercise activity thermogenesis – som er all aktivitet du gjør i løpet av dagen som ikke involverer trening), kroppstemperatur øker og energinivået øker for å matche kalori ut med kalori inn.

Kroppen jobber altså alltid for å oppnå homeostase (likevekt: energi brukt = energi tatt inn), og dermed skjer alle disse tilpasningene når energiinntak er høyt eller lavt.

FLUX er altså termet som blir frukt for å beskrive om en person opprettholder vekten sin på et LAVT kalori inn/ut eller har trent kroppen sin til å opprettholde vekten på et HØYT kcal inn/ut. F.eks:

  • LAV-FLUX: 1500 kcal
  • HØY-FLUX: 3000 kcal

(PS. Tallene er kun eksempler).

Couch_Potato_03

Ikke mye energi brukt her nei… Disse menneskene er nok neppe høy-FLUX.

FLUX er viktig fordi det påvirker hvor høyt en kan ligge på kcal og fortsatt forbrenne fett uten å måtte oppleve sult og andre negative ting som oppstår ved høy kalorirestriksjon.

Det sier seg selv at en person med HØY-FLUX vil ha det mer behagelig med et 500 kcal-underskudd enn en person med LAV-FLUX, eller hva? En annen ting er at det er mer eller mindre håpløst å prøve å miste kroppsfett på LAV-FLUX. Det er rett og slett umulig å miste fett og opprettholde reduksjonen i fettmasse når du har så lav metabolisme at du opprettholder kroppsvekten din på svært få kalorier. Det eneste du gjør da er å kjempe mot kroppen sitt eget ønske om å bevare mest mulig fettmasse.

Kommer du deg derimot opp i HØY-FLUX, hvor du opprettholder vekten på et høyt energiinntak så vil det være et signal til kroppen din om at det er OK å miste kroppsfett, nettopp fordi det er «gode tider» og mye mat tilgjengelig.

Hvordan ha HØY-FLUX og redusere fettprosenten

Først må vi se på hvem som faktisk spiser ekstremt mye men samtidig har svært lav fettprosent – hvem som har høy-FLUX. Hvem er den første du tenker på? Marit Bjørgen kanskje? Hun er en atlet som er i svært mye aktivitet og dermed også spiser store mengder energi. Hun og andre atleter som beveger seg mye har rett og slett trent kroppen sin til å kunne innta mye kalorier.

Hvem har høy fettprosent og lav-FLUX? Gjerne kontorarbeidere, jojo-slankere, gamle, inaktive mennesker osv. Fellesnevneren her er ekstremt lite daglig aktivitet.

Desto høyere FLUX, desto bedre jobber du MED kroppen, og ikke mot den. Desto høyere FLUX, desto lettere er det for kroppen din å gå inn i en fettforbrenningstilstand. Man unngår også alle de negative tilpasningene som skjer ved et veldig lavt energiinntak.

Trikset for å spise mye men samtidig gå ned i fettprosent er rett og slett å trene seg opp til et høyere kcal-inntak, MEN det hjelper ikke å spise mye om du er inaktiv. Du må også ha økt NEAT (non-exercise activity thermogenesis – et høyere energiforbruk på vanlig daglig aktivitet). Rett og slett mer bevegelse i løpet av dagen (ikke nødvendigvis flere treningsøkter). Hva betyr det? Mindre bilkjøring, mindre sofasliting, mer trappegåing, mer ståing osv. Helt vanlig daglig aktivitet!

Øke kcal-inntaket ditt og bruk kroppen din mer så kan jeg garantere at du både får et mer behagelig energiinntak å forholde deg til, og at endring av kroppskomposisjon blir mye lettere og behageligere.

LES OGSÅ – En enkel innføring i å sette opp sin egen matplan

Oppsummering MetabolismSlowdown

  • Kroppen din er programmert til å overleve. Derfor vil den tilpasse seg forholdene raskt. Høyt aktivitetsnivå kombinert med lavt kcal-inntak vil kun fungere over en kort periode. Om du kontinuerlig presser kroppen din til å overleve på lite kcal så vil metabolismen din tilpasse seg deretter og gjøre det svært vanskelig for deg å gå ytterligere ned i fettprosent.
  • Desto mer energi du klarer å spise uten å legge på deg, desto bedre. Høy-FLUX er det vi burde ønske å oppnå.
  • Kombiner større energiinntak med økt hverdagsaktivitet og du vil kunne gå ned i vekt på mer kalorier og mindre lidelse.

 

Les mer om FLUX i Ari Whitten sin e-bok: FLUX – The secret key to a fast metabolism

 

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.