Lite søvn kan gjøre det vanskeligere å bygge muskler

Sover du noe mindre enn 5 timer per natt kan det være at du har lavere testosteronnivå enn du ville hatt med 7-8 timer søvn.

sovn2

Mangel på søvn påvirker mange av kroppens funksjoner, blant annet kognisjon, insulinfølsomhet, kortisol og nivået av testosteron i kroppen. I hvilken grad avhenger sannsynligvis av hvor lite søvn det er snakk om, hvilke vaner du har og hvor lenge du har sovet lite.

Flere undersøkelser kan tyde på at lite søvn eller søvnmangel kan redusere nivået av kjønnshormonet testosteron, et av de viktigste hormonene når du skal bygge muskler, forbrenne fett og bli sterkere.

sovnEn undersøkelse som ble publisert i år som inkluderte 10 menn med en snittalder på 24 år viste at deltagerne som først fikk sove 10 timer for deretter sove 5 timer i 8 dager hadde et fall i testosteron-nivået som tilsvarte det man ser hos menn som er 10-15 år eldre. Testosteron kan blant annet påvirke energinivåene, libido, konsentrasjonsevne, styrke, muskelmasse, beintetthet, fettprosent og trivsel.

Vi som trener fokuserer mye på kosthold- og treningsbiten, men glemmer ofte betydningen av å hvile og sove nok. En kropp som ikke får nok søvn restituerer seg dårligere, responerer dårligere på treningen og fungerer dårligere i dagliglivet.

Artikkelen er oppdatert sist 13 mai 2013.

Referanser

  1. Effect of 1 Week of Sleep Restriction on Testosterone Levels in Young Healthy Men. Eve Van Cauter, PhD. JAMA. 2011 Jun 1
  2. Cortés-Gallegos V, et al 1983.  Sleep deprivation reduces circulating androgens in healthy men. Arch Androl.
  3. González-Santos MR, et al. 1989. Sleep deprivation and adaptive hormonal responses of healthy men. Arch Androl.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.